Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ryanair tõmbab optimismile pidurit
Ryanairi töötajad: O´Leary viitas, et sellest vallast võib veel nii mõnigi halb uudis tulla.Foto: Reuters/Scanpix
Iiri odavlennufirma kinnitas kolmanda kvartali tulemusi kokku võttes, et aastakasumiga võivad investorid rahule jääda, kuid hoiatas, et uus aasta tuleb keerulisem.
Ryanairi majandusaasta kolmas kvartal tõi lennufirmale neljaprotsendise käibe kasvu – 1,4 miljardile eurole. Samas suurusjärgus kasvas ka puhaskasum, 105,6 miljonile eurole. „Euroopa lennufirmade konsolideerumine ja pankrotid pakuvad rohkem kasvuvõimalusi, iseäranis Suurbritannias, Itaalias ja Saksamaal,“ märkis Ryanair kvartali kokkuvõttes.
Lõppenud kvartal – Ryanairi majandusaastate arvestuse järgi 2018. aasta kolmas kvartal – oli ettevõttele lausa üle ootuste edukas. Kuigi sügisel tabas lennufirmat üks häda teise järel: probleemid pilootide puhkusearvestuse ja töötajate nappusega sundisid Euroopa võimsaimat odavlennukontserni tuhandeid lende tühistama. Sisuliselt tuli 25 lennukit liinidelt ära korjata. Selle sammu mõju kestab märtsini – kui ametiühingud streigid välja kuulutavad, siis veelgi kauem.
Siis sundisid ametiühingud Ryanairi juhi Michael O´Leary piltlikult öeldes kõnelustelaua taha ning investorid värisesid taas: kas palgakulud lähevad üles – pilootide palk kasvas 20%. Suhted pole roosilised ja Ryanair ise tunnistab, et sellest nurgast võib veel „halba reklaami“ tulla. Sellest annab märku ka O´Leary kõne investoritele, kus ta nimetas pilootide nõudmisi „naeruväärseks“ ning teatas, et ei kavatsegi nõudmistele järele anda ja kinnitas, et tema „streike ei karda“.
Kontserni pea kohal ripub ka hinnasurve – konkurents on karm ja O´Leary nentis, et viimases kvartalis olid nad sunnitud piletite hinda 4 protsendi võrra langetama. Tulemused paranesid eelkõige tänu reisijate arvu kuueprotsendilisele suurenemisele ning uute lennuliinide avamisele. Nii kinnitati kanda näiteks Poolas. Teisalt on küsimus, milline on Brexiti mõju lennufirmale: kuna Suurbritannia on Ryanairi jaoks tähtsamaid sihtpunkte, aga täit selgust pole veel kellelgi, kuidas Brexit ettevõtteid mõjutama hakkab, tekitab see Ryanairis ja tema investorites ärevust.
Prognoos: optimismiks pole põhjust
Kõigest hoolimata suutis Ryanair oma marginaali parandada – seitsmelt protsendilt kaheksale. Majandusaasta plaanib O´Leary edukalt lõpule viia, sest osalt jääb viimasesse kvartalisse ka reisitihe suvehooaja algus. Probleemidest hoolimata tõstis ta aastase reisijateprognoosi 130 miljonile reisijale (varem 129 miljonit), mis teeks aastases võrdluses kaheksaprotsendise kasvu. Reisijanumber pole O´Learile sugugi väheoluline, sest kontserni suur plaan on kasvada 2024. aastaks kontserniks, mis lennutab 200 miljonit reisijat aastas.
Nii-öelda mikrotasandi kõrval pistab Ryanair rinda ka makrotasandiga. Lennufirmade kasuminumbrid on üsna suures sõltuvuses nafta hinnast. Viimane on aga usinalt kerkima hakanud. O´Leary teatas, et kolmandas kvartalis suudeti küll kulusid kokku hoida – eks lennukeid lendas ka vähem –, aga andis mõista, et ega hinnatõus ideaalne pole. Lisaks pidi lennufirma võtma vastu valusad 25- ja 45miljonilised hoobid vastavalt ärajäänud lendude kompenseerimise ja töötajate lisatasude tõttu.
Kuid lennufirma juht Michael O´Leary hoiatas investoreid, et need ei mõtleks, et selliseid kasvunumbreid näeb ka nende suvisel põhihooajal. Ning olukord 2019. aastal – neil algab see aprillis – on veel segane. „Me ei jaga konkurentide ja turu kommentaatorite optimismi 2018. aasta suve piletihindade tõusu suhtes,“ nentis O´Leary. Kuigi ta on raudkindel, et uuel majandusaastal reisijate arv kasvab – tõenäoliselt 6 protsenti, 138 miljoni reisijani, siis vähemalt suvel jääb pileti hind surve alla. Ja mitte ainult! „Järgmisel aastal kasvavad meie kulud, kuna kütusearve suureneb 300 miljoni euro võrra ja otsa tuleb veel 100 miljonit personalikulude näol,“ lisas O´Leary. Viimane number tuleb pilootide 20protsendisest palgatõusust.
Investoritele 750 miljonit
Lõpuks pakkus O´Leary investoritele präänikut ja kuulutas välja 750 miljoni euro suuruse aktsiate tagasiostuprogrammi, teatas Bloomberg. Kuigi Ryanair tavaliselt dividendi ei maksa ning investorid peavad lootma aktsiatõusule, siis on Ryanairil olnud aastaid komme jagada investoritele raha tagasiostuprogrammide ja harvade erakorraliste dividendidega. Alates 2008. aastast on lennufirma korraldanud üheksa säärast rahajagamisprogrammi, millega on investoritele tagastatud 5,4 miljardit eurot.
Ryanairi aktsia, mis heade tulemuste peale möödunud aasta esimeses pooles pea takistamatult rallis ja 20 euro lähistele jõudis, kukkus lendude tühistamise laine järel tublisti. Detsembri lõpus langes aktsia hind 14 euro juurde, kust jälle taastuma hakkas. Kvartalitulemused tekitasid aga taas müügilaine: aktsia kaotas 3 protsenti oma väärtusest ja kaupleb praegu 15,5 euro lähistel.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.