Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Novaturase aktsiatel alamärkimine, aga väikeinvestorid neid ei saa

    Foto: Reuters/Scanpix

    Leedu reisifirma Novaturas teatas reedel märkimise tulemused: emissiooni maht ja aktsia hind kujunesid oodatust väiksemaks.

    Novaturas suutis lõpusirgel üllatada: kui prospekti järgi oli kavas pakkuda investoritele 3,9 miljonit aktsiat, siis eelmise nädala lõpus teatas turismifirma, et välja jagatakse siiski vaid 2,1 miljonit väärtpaberit. Veelgi enam, väikeinvestorite aktsiasoove kärbitakse 40 protsendi võrra ehk väikeinvestorid saavad kätte vaid umbes poole soovitud aktsiakogusest.
    Ka aktsia hind jäi eeldatust madalamaks: kui esialgu seati maksimaalseks märkimishinnaks 13,5 eurot, siis nüüd teatas ettevõte, et aktsia hinnaks tuleb 10,5 eurot.
    "Hinna madalamaks korrigeerimine pakkumise käigus, nagu ka hinna ootamatult suur tõus peale pakkumist viitavad vigadele aktsiate pakkumise hinna määramisel," selgitas Ellex Raidla finantseerimisvaldkonna partner Raino Paron.
    Avaliku pakkumise koguväärtuseks kujunes pressiteate andmetel 22,1 miljonit eurot. Võrdluseks: esialgse plaani kohaselt oli ettevõttel soov koguda investoritelt 53 miljonit eurot ja kui pakkumine osutunuks edukaks, siis oleks pakutavate aktsiate mahtu veelgi suurendatud.
    Teisisõnu, tegu on korraliku alamärkimisega: selle asemel, et viia investoriteni nn maksimumprogrammi raames 66 protsenti ettevõttest ja koguda ligi 70 miljonit eurot, läks börsiteate järgi loosi vaid 27 protsenti aktsiatest ning raha koguti miinimumprogrammist poole vähem. See mõjutas ka ettevõtte turuväärtust: enne IPOt hinnati seda 105 miljonile, praeguste tulemuste järgi aga 82 miljonile eurole.
    Kärbitakse jaeinvestori osa
    Selline asjade käik on üliharuldane. Et emissiooni täis ei märgita, selles pole midagi imelikku. Küll aga astus Novaturas ühes korraldajatega mitu ebatavalist sammu. Esiteks teatati pakutavate aktsiate mahu vähendamisest. Kui tavaliselt on nõnda, et kui emissiooni täis ei märgita, saab iga investor nii palju, kui tahab, ja ülejäänu jääb seniste investorite kätte, siis sedapuhku vähendati aktsiate arvu ühepoolselt IPO järel nii, et isegi soovijad jäid ilma. Kui institutsionaalsed investorid saavad vähemalt börsiteate põhjal otsustades nii palju aktsiaid, kui küsisid – kokku 1,98 miljonit aktsiat – siis jaeinvestoritele jagatakse kokku 121902 väärtpaberit. 
    Miks Novaturas asja nii lahendas, et väikeinvestorite osa kärpis, ettevõte ütlema ei soostunud? „Müüvad aktsionärid otsustasid kokkuleppel globaalse koordinaatoriga ja kooskõlastatult kaaskorraldajatega, et avaliku pakkumise raames pakutava aktsia lõpphind on 10,5 eurot ning lõplik pakutavate aktsiate arv on 2 104 648 ja jaeinvestoritele pakutav aktsiate lõplik arv 121 902,“ teatas Novaturas kommunikatsioonijuhi vahendusel küsimuse peale, millisest selline ebaharilik samm. Tegu polnud ju sugugi ülemäära suure aktsiate arvuga.
    "Kõiki asjaolusid teadmata on teemat raske kommenteerida, kuid ühele grupile, näiteks jaeinvestoritele, algselt kavandatud väärtpaberite mahu vähendamine võib viidata nii sellele, et institutsionaalsete investorite hulgas oli suurem nõudlus, mistõttu neile eraldati rohkem aktsiaid, aga ka sellele, et jaeinvestorite huvi aktsiate vastu võis olla oodatust väiksem, mistõttu laekus loodetust vähem pakkumisi," ütles Paron.
    Novaturase aktsiad kuuluvad praegu neljale suurinvestorile. 71 protsenti hoiab enda käes Poola Enterprise Investorsi nimeline investeerimisfond. Ülejäänud kolm investorit pärinevad Novaturase ridadest. Nasdaq Tallinna kommunikatsioonijuht Ott Raidla ütles, et nende andmetel oli tegu IPO peakorraldaja Poola panga PKO otsusega ning rohkemat pole teada. Ka IPO kaaskorraldaja Swedbank ei kommenteerinud otsuse tagamaid.
    Ebatavaline hinnapoliitika
    Teine ebaharilik muudatus on aktsia hinna IPO-järgne muutmine. Tavaliselt märkimishinnas suuri muudatusi ette ei võeta. Tõsi, Novaturas kirjutas prospektis, et pakutavate aktsiate tegelik arv ja aktsia hind selguvad pärast IPOt, sealjuures ei pidanud hind ületama 13,5 eurot aktsia kohta. Enamasti korrigeerivad IPO korraldajad märkimishinna võimalikust jupp maad allapoole – ikka selleks, et kui aktsia lõpuks börsile läheb, oleks tal veel tõusuruumi ja investorid ei mõtleks, et nüüd ongi lagi käes, ja hakkavad oma aktsiaid maha ja sellega hinda kiiresti alla müüma.
    Kui nüüd korrigeeriti hind 10,5 euro peale, siis kas see tähendab, et juba 13,5 eurot peeti liiga optimistlikuks? Iseenesest tähendanuks 13,5 eurot Novaturase jaoks P/E suhet 13 – mis pole sugugi halb. Dividende plaanib ettevõte edasi maksta – kuigi mitte sellises mahus kui seni: viimase kolme aasta jooksul on teenitud 15 miljonit eurot, samal ajal kui dividende on välja makstud 33,5 miljonit eurot.
    Küsimus on nüüd selles, kas ettevõte suudab ikka areneda sellises tempos nagu viimase kolme aasta jooksul, kus sisuliselt on kasumit iga kord duubeldatud. Ja kas kordamisele läheb hea majandustulemus 2017. aastast? Börsile on hea tulla heade majandustulemuste tuules, kuid veelgi parem on aktsia jaoks, kui pärast IPOt suudetaks veel mõned jänesed kübarast välja võluda.
    Positiivse noodina: kui arvestada seda, et investorid märkisid Novaturase aktsiaid hinnatasemega 13,5 eurot ja pidasid seda soodsaks ning nüüd on hind veel 30 protsenti madalam, siis võib loota, et aktsia börsil kiiresti üles ostetakse. Kui lennuvõimeliseks aktsia osutub, näitab aeg, sest nüüd noteeritakse aktsiad Vilniuse ja Varssavi börsil. Esimene kauplemispäev on 21. märts.
    Põhjalikku analüüsi Novaturase kohta saad lugeda SIIT.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.