Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallink püüab Helsingi börsilt suuremat kala

    Tallinki nimi Soomes tutvustamist ei vaja, noteerimine Helsingi börsil suurendab välisinvestorite huvi veelgi.

    “Teisene noteerimine muudab Tallink Grupi aktsiad investoritele senisest laiemalt kättesaadavaks ning Helsingi börs on selleks loomulik valik, kuna Soome turg on üks meie olulisematest koduturgudest,” selgitas kontserni otsust ja plaane Tallinna börsile saadetud teates Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene.
    Tallinki nõukogu võttis otsuse vastu sel nädalal toimunud koosolekul kontserni juhatuse ettepanekul. Eeldatavasti leiab noteerimine aset varasügisel. Tallink Grupi aktsiad jäävad endiselt noteerituks ka Nasdaq Tallinna väärtpaberibörsil.
    Avaroni investeeringute juht Peter Priisalm leiab, et Tallinki otsusel Helsingi börsile minna võib olla aktsia hinnale turgutav mõju.
    Eesti investeerimisfond Avaron hoiab aastaid oma portfellis Tallinki aktsiaid. Priisalmi hinnangul võib Helsingi börsile minek olla aktsia hinnale positiivse mõjuga, sest aktsia muutub Skandinaavia investoritele kättesaadavamaks. Seetõttu võib ka nõudlus suureneda.
    Priisalmi sõnul on Tallinkil topeltnoteerimisel suur eelis teiste Eesti ettevõtete ees: tegu on firmaga, mis erilist tutvustamist ei vaja. “Kuna Tallinki klientuurist moodustavad suure osa Skandinaavia päritolu inimesed, siis on nende teenused ka sealsetele investoritele hästi teada. Seega ei ole neil keeruline langetada investeerimisotsust. Seda enam, et Helsingi börsil on juba noteeritud sarnane laevandusettevõte Viking Line,” selgitas Priisalm.
    Viking Line’ist parem
    Noteerimise üks argumente ongi Priisalmi hinnangul ilmselt see, et Tallinki majandusnäitajad on Viking Line’i omadest oluliselt paremad.“Kui Tallinki kolme viimase aasta keskmine rahavoog majandustegevusest on 158 miljonit eurot, siis Viking Line’il on see number 41 miljonit. Seejuures on Tallinki laevastik palju noorem, nii et ka investeeringutejärgne vaba kassavoog on Tallinkil oluliselt suurem. Võla suhe omakapitali on Viking Line’il küll madalam kui Tallinkil (37% vs. 56%), kuid pärast investeerimist plaanitavasse uude laeva tõuseb see Viking Line’il märkimisväärselt, mis toob ilmselt kaasa dividenditulu vähenemise,” selgitas Priisalm.
    Ühte ohukohta Priisalm siiski näeb. “Juhul kui Helsingis noteerimine ei tõmba ligi uusi investoreid, siis on topeltnoteerimise negatiivne aspekt käibe killustumine kahe börsi vahel, mille tulemusena likviidsus Tallinna börsil väheneb.”
    LHV maaklertegevuse juht Sander Pikkel märgib, et kindlasti suurendab Helsingi börsil noteerimine huvi Tallinki aktsia vastu välisinvestorite seas. “Teisalt vähendab see Tallinna börsil aktsia likviidsust, sest varem siin tehinguid tegema sunnitud investorid saavad edaspidi tehinguid Helsingi börsil teha,” lisas ta.Tallinki otsus aktsiad Helsingi börsil noteerida võib Pikkeli sõnul tuleneda strateegiliste võimaluste protsessi lõpetamisest ehk eeldatavasti ei ole lähiajal oodata suuremaid muudatusi ettevõtte omanikeringis. 
    Pikkel sõnas, et Helsingi börsile ligipääsu omavate jae- ja institutsionaalsete investorite arv on kindlasti suurem kui Tallinna börsil, see võiks omakorda suurendada huvi ettevõtte vastu.

    Olympic Entertainment Group oli mõnda aega noteeritud Varssavi börsil (sealne noteerimine lõpetati eelmisel aastal).

    Silvano Fashion Group on topeltnoteeritud Nasdaq Tallinna börsil ja Varssavi börsil (alates 2007).

    Baltic Horizon Fund on topeltnoteeritud Nasdaq Tallinna fondinimekirjas (alates 2016. aasta juuli) ja Nasdaq Stockholmi fondinimekirjas (alates 2016. detsember).

    Tallinki üks võlakiri on noteeritud Oslo börsil.

    Pro Kapitali üks võlakiri on kauplemisel Nasdaq Stockholmi First North turul.

    Allikas: Äripäev

    Samas lahtris Finnairiga
    Pikkel juhtis tähelepanu, et kui Tallink on turukapitalisatsioonilt Tallinna börsi suurim ettevõte, siis Helsinkis ollakse alles 43. kohal. “Et samas tekib investoritel parem võrdlusmoment suurima konkurendi Viking Line’iga, kes on samuti Helsingis noteeritud. ICB klassifikatsiooni kohaselt oleks Tallink reisimise ja vaba aja sektoris oma turukapitalisatsioonilt teine ettevõtte Finn­airi kõrval,” ütles ta.
    Helsingi börs sai Tallinki neile tuleku soovist teada eile meedia vahendusel. Dokumente selle kohta veel esitatud ei ole, ütles börsi esindaja Maarit Bystedt.“Saame kinnitada, et oleme meediast kuulnud, et ettevõte on huvitatud aktsiate noteerimisest Nasdaq Helsingi börsil,” märkis Bystedt.
    “Viimastel aastatel on Soome investorid aina aktiivsemalt osalenud IPOdes ning paljud IPOd on mitu korda üle märgitud. Juba praegu investeeritakse välismaistesse ettevõtetesse, ilma et need oleksid Helsingi börsil noteeritud,” ütles Bystedt ja lisas: “Ma eeldan, et kui ettevõte noteerib end Nasdaq Helsingi börsil, oleks huvilisi veelgi rohkem, eriti kui see investeerimisvõimalus neile meeldib.”
    Varem on Eesti ettevõtetest olnud Helsingi börsil topeltnoteeritud kunagised Hansapank ning Ühispank.
    Helsingi börsil on praegu noteeritud viis välismaa ettevõtet, kõik Rootsist: Sotkamo Silver, Nordea Bank, Telia Company, Endomines ning SSAB.Nasdaq Tallinna börsi juht Kaarel Ots tõdes, et rusikareegli järgi investeerivad investorid rohkem oma koduturu ettevõtetesse. “See on ka mõistetav, sest kohalik turg on see, mida kohalikud investorid paremini tunnevad, seal on ettevõtted, kelle teenuseid ja tooteid nad tarbivad, ja pealegi on nende ettevõtete kohta lihtsam leida kõikvõimalikke andmeid, et oma investeeringu perspektiivi hinnata.”
    Selle kaudu on topeltnoteeritud ettevõtete kauplemisaktiivsus ka koduturul suurem. “Seda ilmestab hästi vahepeal Varssavi börsil topeltnoteeritud Olympic Entertainment Groupi kogemus, kus suur osa aktsiakauplemisest toimus ikkagi koduturul Tallinna börsil ja oluliselt vähem Varssavi börsil,” märkis ta.Topeltnoteerimise vastu tunnevad tavaliselt huvi ettevõtted, kes on juba teisel turul tuntud või ambitsiooniga seda turgu vallutada ja oma tuntust börsinoteeringuga tõsta, selgitas Ots. 
    “Ettevõtte noteerimiseks kehtivad igal börsil teatud tingimused. Kui need tingimused on täidetud, siis muid reegleid ettevõtte suuruse ja tegevusmastaabi kohta noteerimise puhul ette kirjutatud ei ole. Tõsi, üldjuhul on tegemist ikkagi juba suuremate ja niigi rahvusvaheliselt tegutsevate ettevõtetega.”

     Tallink oleks pidanud selle sammu juba kümme aastat tagasi ära tegema

    Nüüd on aktsiaturud tugevad ja Helsingi börsil noteeritakse peaaegu iga nädal uus ettevõte. Konkurents on karm, aga Tallink võib palju Soome investoreid leida, sest igaüks teab seda ettevõtet ning enamik inimesi on Tallinkiga reisinud. Nii et üldjoontes on tegu meie jaoks hea uudisega.

    Kuid on ka probleeme: praamiturg Soome ja Eesti vahel kasvab aeglaselt. Eesti kõrgem alkoholiaktsiis tähendab, et Soome õlleostjate arv järk-järgult kahaneb. Soomes alkoholitarbimine ei kasva.

    Tallinki peamine konkurent Läänemerel on Viking Line. Selle müüginumbrid ei kasva. See oli 500 miljonit ­eurot (pluss-miinus 10%) aastatel 2008–2018. Kasumlikkus on võrreldes varasemate aastatega kahanenud. Aastal 2001 maksis Viking Line dividendiks 1,5 eurot aktsia kohta. Alates 2017. aastast oli see number 0,2 ­eurot. Aktsiate arv on kõikide nende aastate jooksul püsinud muutumatuna, 10,8 miljoni juures. Viking Line’il on mõningane positiivne rahavoog, nii et see saab osta uue laeva võib-olla korra kümne aasta jooksul. Kapitalistruktuur on hea. Palju võlgu tal ei ole.Kui Tallink suudab näidata kasumlikku kasvu müüginumbrites, siis võib ettevõte huvitav olla. Kuid praegu on meil börsil lihtsalt väga palju tõelisi kasvuettevõtteid, mis väikeinvestorite tähelepanu endale tõmbavad.

    Seppo Saario,
    Soome staarinvestor
    Tallinki juht: soomlastel on huvi olemas
    Tallinki värske juht Paavo Nõgene ütles, et just praegu on Tallinkil hea aeg üle lahe minna ning see sobitub ka üldise laienemisstrateegiaga.
    Soome ja Rootsi investorid on kurtnud, et ei pääse Eesti aktsiatele ligi, süsteem ei lase osta. Milliseks te meie põhjanaabritest investorite huvi hindate?Oleme veendunud, et Silja Line’i kaubamärk ja Tallink Grupp lähevad soomlastele korda. Juba praegu on Tallinki aktsionäride seas soomlasi, kuid täiendav noteerimine Helsingis avardab võimalusi Tallinki tegevusse investeerimiseks veelgi. Usume ja loodame, et huvi on suur.
    Kas Soome börsile minek tähendab ka sealse äri laiendamist?Tallink tegeleb nii praeguse äri veel paremaks muutmise kui ka sellega, et leida uusi võimalusi oma äri laiendada. Konkreetsetest plaanidest saame teada anda vastavalt börsireeglitele börsiteadete kaudu. Küll aga saab öelda selgelt, et Tallink Grupp kavatseb edasi areneda.
    Miks just nüüd? Kas otsuse taga on majanduskliima, investorite suurenenud huvi või veel mõni huvitav nüanss?Helsingi börsile minek on strateegiline valik ning leiame, et selleks on praegu hea aeg.
    Kas teil on plaanis emiteerida Helsingis ka lisaaktsiaid?Plaanis on vaid teisene ehk paralleelne noteerimine.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Pangad ootavad allkirja: BaltCapist varastatud miljonitele koidab kokkulepe
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.