Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Elektriautode buumist võidavad just need metallid
Akude tootmineFoto: Shutterstock
Veidi enam kui kahe kümnendi pärast saab teedel olema üle 100 miljoni elektriauto, teatas Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA) sellel nädalal. See tähendab, et mitu metalli läheb tulevikus väga hinda.
IEA prognoosib, et 2020. aastaks suureneb elektriautode kasutajate arv kolm korda, 13 miljonini. Praegu on maailma teedel 3,1 miljonit elektriautot. Eelmisel aastal kasvas elektriautode arv 57 protsenti ja Hiina moodustas sellest kasvust 40 protsenti.
Elektriautode turu kasvFoto: IEA
Elektriautode omanike arv kasvab agentuuri prognoosi kohaselt 2030. aastaks 125 miljoni inimeseni. Sellele aitavad kaasa poliitikad, mis soodustavad elektriautode kasutuselevõttu. Agentuuri hinnangul kasvab elektriautode arv kuni 2030. aastani iga aasta 24 protsenti, aga selleks on vaja seda ka poliitikate ja erinevate stiimulitega soodustada.
Pidu metallitootjate jaoks
Elektriautode kiire kasv on väga positiivne liitiumi-, koobalti- ja vasetootjate jaoks. Just need metallid on elektriautode akude tootmisel võtmetähtsusega.
Nõudlus nende metallide järele võib kasvada lausa kümnekordseks, ütlevad IEA ja mitmed teised eksperdid. Praegu on maailma suurim koobaltitootja Kongo Demokraatlik Vabariik ning eksperdid ütlevad, et enne nõudluse probleemi lahendamist tuleb riigis lahendada korruptsiooni- ja töötingimuste probleem.
Vaske kasutatakse laadimisjaamades
Vaske ei kasutata niivõrd palju akudes, vaid hoopis laadimisjaamades. Rahvusvahelise Vase Assotsiatsiooni (ICA) andmetel vajab maailm järgmise kümnendi jooksul 40 miljonit uut laadimisjaama, mis suurendab aastast vasetarbimist 2027. aastaks 100 000 tonni võrra.
Elektriautode tööstuse nõudlus hakkab vaseturgu hiljem mõjutama. Kui sisepõlemismootoriga autos on vaja kokku 20 kilogrammi vaske (peamiselt juhtmete jaoks), siis hübriid vajab 40 kg ja täiselektriauto 80 kg vaske.
See tähendab, et järgmise kümnendi jooksul suureneb globaalne vasenõudlus 3-5 miljoni tonni võrra, prognoosivad eksperdid.
Isegi nende tehnoloogiateta peaks vasenõudlus pakkumist oodatust varem ületama. Esimesed selged märgid sellest peaks ilmuma järgmise aasta alguses. 2021. aastaks võib defitsiit ulatuda juba 900 000 tonnini, teatas BMO Capital Markets, sest kaevandused on kurnatud ning uusi investeeringuid tehakse vähe.
Aku tõstab hinda
Akudega seotud kulud on jätkuvalt komponendiks, mis elektriautode hinda kõige rohkem tõstavad. Kui valitsused pakuvad tootjatele ja ka tarbijatele maksusoodustusi, siis see aitaks elektriautode turu kasvule tublisti kaasa.
IEA 22 aasta pikkune tulevikuväljavaade jätab küllaltki palju ruumi ka sisepõlemismootoriga autodele. 2035-2040 aastate vahel peaks autode koguarv ulatuma planeedil 2 miljardini.
Elektriautode osakaal autoturulFoto: OECD/IEA
„Elektriautode turg on väga jõuliselt startinud,“ kirjutas IEA oma raportis. „Praegu toetavad seda trendi nii valitsused kui ka autotootjad. Selle tõttu arvame, et vähemalt järgmise kümnendi jooksul see ei peatu.“
Elektriautode arv võib kasvada 2030. aastaks ka 220 miljonini – seda juhul, kui maailm võtab ette agressiivsemaid samme selleks, et kliimamuutustega võidelda ning emissioone vähendada.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.