Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriautode buumist võidavad just need metallid

    Akude tootmineFoto: Shutterstock

    Veidi enam kui kahe kümnendi pärast saab teedel olema üle 100 miljoni elektriauto, teatas Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA) sellel nädalal. See tähendab, et mitu metalli läheb tulevikus väga hinda.

    IEA prognoosib, et 2020. aastaks suureneb elektriautode kasutajate arv kolm korda, 13 miljonini. Praegu on maailma teedel 3,1 miljonit elektriautot. Eelmisel aastal kasvas elektriautode arv 57 protsenti ja Hiina moodustas sellest kasvust 40 protsenti.
    Elektriautode turu kasvFoto: IEA
    Elektriautode omanike arv kasvab agentuuri prognoosi kohaselt 2030. aastaks 125 miljoni inimeseni. Sellele aitavad kaasa poliitikad, mis soodustavad elektriautode kasutuselevõttu. Agentuuri hinnangul kasvab elektriautode arv kuni 2030. aastani iga aasta 24 protsenti, aga selleks on vaja seda ka poliitikate ja erinevate stiimulitega soodustada.
    Pidu metallitootjate jaoks
    Elektriautode kiire kasv on väga positiivne liitiumi-, koobalti- ja vasetootjate jaoks. Just need metallid on elektriautode akude tootmisel võtmetähtsusega.
    Nõudlus nende metallide järele võib kasvada lausa kümnekordseks, ütlevad IEA ja mitmed teised eksperdid. Praegu on maailma suurim koobaltitootja Kongo Demokraatlik Vabariik ning eksperdid ütlevad, et enne nõudluse probleemi lahendamist tuleb riigis lahendada korruptsiooni- ja töötingimuste probleem.
    Vaske kasutatakse laadimisjaamades
    Vaske ei kasutata niivõrd palju akudes, vaid hoopis laadimisjaamades. Rahvusvahelise Vase Assotsiatsiooni (ICA) andmetel vajab maailm järgmise kümnendi jooksul 40 miljonit uut laadimisjaama, mis suurendab aastast vasetarbimist 2027. aastaks 100 000 tonni võrra.
    Elektriautode tööstuse nõudlus hakkab vaseturgu hiljem mõjutama. Kui sisepõlemismootoriga autos on vaja kokku 20 kilogrammi vaske (peamiselt juhtmete jaoks), siis hübriid vajab 40 kg ja täiselektriauto 80 kg vaske.
    See tähendab, et järgmise kümnendi jooksul suureneb globaalne vasenõudlus 3-5 miljoni tonni võrra, prognoosivad eksperdid.
    Vaseturu dünaamika
    Isegi nende tehnoloogiateta peaks vasenõudlus pakkumist oodatust varem ületama. Esimesed selged märgid sellest peaks ilmuma järgmise aasta alguses. 2021. aastaks võib defitsiit ulatuda juba 900 000 tonnini, teatas BMO Capital Markets, sest kaevandused on kurnatud ning uusi investeeringuid tehakse vähe.
    Aku tõstab hinda
    Akudega seotud kulud on jätkuvalt komponendiks, mis elektriautode hinda kõige rohkem tõstavad. Kui valitsused pakuvad tootjatele ja ka tarbijatele maksusoodustusi, siis see aitaks elektriautode turu kasvule tublisti kaasa.
    IEA 22 aasta pikkune tulevikuväljavaade jätab küllaltki palju ruumi ka sisepõlemismootoriga autodele. 2035-2040 aastate vahel peaks autode koguarv ulatuma planeedil 2 miljardini.
    Elektriautode osakaal autoturulFoto: OECD/IEA
    „Elektriautode turg on väga jõuliselt startinud,“ kirjutas IEA oma raportis. „Praegu toetavad seda trendi nii valitsused kui ka autotootjad. Selle tõttu arvame, et vähemalt järgmise kümnendi jooksul see ei peatu.“
    Elektriautode arv võib kasvada 2030. aastaks ka 220 miljonini – seda juhul, kui maailm võtab ette agressiivsemaid samme selleks, et kliimamuutustega võidelda ning emissioone vähendada.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Raadiohommikus: kuhu panna 1000, 10 000 ja 100 000 eurot?
Neljapäeval räägime raadiohommikus Coop Panga tulemustest. Ka turismihooajale vastu astuvast Viirelaiust, üleujutusest Dubais ja sellest, kuhu paigutada nii 1000, 10 000 kui 100 000 eurot.
Neljapäeval räägime raadiohommikus Coop Panga tulemustest. Ka turismihooajale vastu astuvast Viirelaiust, üleujutusest Dubais ja sellest, kuhu paigutada nii 1000, 10 000 kui 100 000 eurot.