Tesla juht Elon Musk saab pragada selle eest, et ta tahab kõike automatiseerida. Vead on läinud maksma kümneid miljoneid dollareid.Foto: Reuters/Scanpix
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tesla tootmisvead: kümned miljonid dollarid ja tühjad töötunnid
Tesla juhi Elon Muski ambitsioon automatiseeritusele üle minna on Teslale maksma läinud juba kümneid miljoneid dollareid ja sadu tühje töötunde, ent kõik see võib tööstuse siiski viia hoopis uuele tasemele.
Aasta 2016. Musk ütleb investoritele, et aastaks 2018 toodab Tesla pool miljonit elektriautot aastas. Kõik peavad ideed liiga ambitsioonikaks, Musk aga mitte.
Selleks, et nõnda suurt tootmisnumbrit saavutada, palkas Musk insenere, kes aitaksid mõelda, kuidas automatiseerida rahvaautoks tituleeritud ehk seni odavaima mudeli Model 3 tootmist. Umbes 35 000 dollarit maksvat Model 3 peeti suure potentsiaaliga edulooks, sest see on odavam kui teised Tesla mudelid, mis tähendab, et nišiautode tootja saaks hoopis laiema kõlapinna ja ostjaskonna.
Nii tulidki insenerid välja masinavärgiga, mis peaks aitama muuta tootmise sisuliselt täiesti automatiseerituks. Ja kuigi suures osas oligi see igati tehtav, rõhutasid insenerid, et pehmete osade paigaldamiseks on vaja siiski inimkätt, sest karmi käega robot võib suure tõenäosusega eksida. Musk seda ei kuulanud ning raius kui rauda, et inimkäsi peaks Model 3 tootmisse segatud olema võimalikult vähe. Kõike peaksid tegema masinad, inimese ülesanne on kaugjuhtida.
Musk nõudis ja nii ka sündis. Valmis disainiti robotid, mis ideaalse töö korral peaksid oskama paigaldada ka pehmeid osi. Paraku oli robotite töökindlus kesine ning vigu tuli palju. Seega praagiti kallid masinad ka välja.
Musk tunnistas oma viga ning ütles tänavu aprillis CBSile antud intervjuus, et lootis masinatelt liialt palju. „See oli minu viga,“ nentis ta.
Tahab kõike ise teha
CNBC tegi intervjuu 35 praeguse ja endise Tesla töötajaga. Ühelt poolt saab Musk kiidusõnu, teisalt peetakse teda oma ideedes üpris paindumatuks.
Endised töötajad on öelnud, et Musk kipub tahtma kõike ise teha, keeldudes sealjuures kasutusele võtmast isegi neid süsteeme, mida autotööstused juba aastakümneid on kasutatud. Praktikas tähendab see näiteks seda, et Tesla on autode tootmise terminid ümber tõlkinud „oma keelde“. Sisu aga jääb samaks, ent töötajatel on segadust rohkem. See kulutab liigselt töötunde ning on põhjendamatu energiakulu.
Samas on palju ka neid, kes usuvad, et Tesla edu peamine võti ongi Musk, keda peetakse kolleegide seas loovaks ja hea huumorisoonega meheks, kes oskab kõnesid pidada ja mõjub inspireerivalt. Meenutagem, et Musk töötab palju ning on maganud Tesla tehases, et kontrollida, kas neljarattaliste tootmine ikka joone peal püsib.
Tesla ja Space Xi endine töötaja Spencer Gore on öelnud, et Musk ei saa teha otsuseid aeglaselt ning tema juhtimine on nõnda kiire, et mõnel inseneril ajab see kopsu üle maksa. Küll aga on Musk suutnud ehitada valmis ettevõtte, kuhu tipud on otsustanud tööle asuda.
Teisalt jällegi saab Musk pragada selle eest, et ta tahab teha kõike kõrgtehnoloogiliseks ning võtab kasutusele lahendusi, mida pole tegelikult tarviski. Selle lihtsaim näide on autode kvaliteedi kontrollimise süsteem, mis tähendab, et igast valminud Teslast teevad kaamerad pildid, mis saadetakse tehase teise otsa spetsialistidele kontrollimiseks. See peaks tagama autode kiirema tootmise, kuna mitu meest ei pea neljarattalise juures seda kontrollima. Küll aga on insenerid öelnud, et tegelikult on raske anda auto kvaliteedile piltide põhjal hinnangut, sest pildid pole sageli selged.
Praeguseks on niisugusest kontrollsüsteemist juba kokkupandud autode kontrollimisel loobutud, küll võeti kontrollkaamerad kasutusele tootmise muudes osades, et anda hinnang üksikute osade kvaliteedile.
Niisugune otsus läks Teslale kalliks maksma – kontrollsüsteemi peale läks 40 miljonit dollarit ning fotode alusel pandi kvaliteedikontrolli tegema 20 inseneri.
Õpib oma vigadest
Laias plaanis näib siiski, et Musk on tasapisi oma vigadest õppinud. Tänavune suvi oli selle heaks näiteks – Tesla saavutas, tõsi küll, läbi raskuste ja suure kriitika, Model 3 tootmiseesmärgi. Selle tarbeks ehitas Tesla suure tootmistelgi, mis pandi püsti kõigest mõne nädalaga.
Samuti näib, et Musk on tasapisi hakanud loobuma suundumisest automatiseeritusele ning kuulab ka nõuandjaid ja insenere.
„Elon Musk on ilmselt ise ka nõus sellega, et ta tahtis automatiseerida liiga palju ja liiga kiiresti. Palju probleeme oleks ilmselt olemata olnud, kui ta oleks alustanud väikselt, ebaõnnestunud kiiresti ning seejärel kohandanud tootmise selliselt, et see ka töötab,“ kommenteeris Frost & Sullivani automatiseerimise tööstusdirektor Ram Ramasamy CNBC-le. Ta lisas, et tema jaoks on hämmastav Muski võime ebaõnnestuda ning kiiresti edasi minna. „Ta ei lama maas, vaid tõuseb kiiresti püsti.“
Kiidusõnu ei hoia kokku ka General Motorsi endine juhte Steve Finch. „Elon Musk ei karda vigu. Ta arvab, et see ongi viis, kuidas Tesla edu saavutab. Sa teed palju vigu, aga üks idee on see, mis tagab edu ja viib tööstuse järgmisele tasemele.“
Samas tõdes ta, et küsimus, mis jääb, on siiski järgmine: kas kõik need ebaõnnestumised seavad ohtu ka inimesed või kas selleks kõigeks on piisavalt aega ja raha.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.