Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
3D-printer muudab lennutööstust
Järgmisel korral, kui sa lennukile astud, on küllaltki hea võimalus, et õhusõiduki mõned osad on prinditud, kirjutab CNNMoney.
Airbusi lennukites kasutatakse juba praegu 3D-printeriga toodetud osi.Foto: EPA
Maailma suurimad lennukitootjad kasutavad tootmisprotsessi kiirendamiseks järjest rohkem 3D-printereid. See võimaldab ka raha säästa ja lennukil vähem kütust tarbida.
3D-printerid võivad aidata Boeingul ja Airbusil tellimusi kiiremini täita. Juba praegu on mõlemad tootjad hädas sellega, et kõiki tellimusi ei suudeta rahuldada. 3D-printeriga toodetud jupid on tihtipeale ka kvaliteetsemad kui tavaliste meetoditega toodetud lennukiosad.
"Tehnoloogia võimaldab meil toota juppe väga keeruliselt – tavapärased lõiketehnikad selle tasemeni ei jõua," ütles Airbusi tehnoloogiajuht Grazia Vittadini.
Esimene Airbusi lennuk, kus kasutati juppide tootmisel 3D-printerit, sai valmis 2014. aastal. Komponendiks oli väike titaanist klamber – see on üks osa püloonist, mis hoiab lennuki mootoreid paigal.
Uus tehnoloogia on lennukitootjate jaoks võtmetähtsusega, sest see võimaldab lennukeid toota ja suure nõudlusega paremini sammu pidada.
Kuidas 3D-printer töötab?
3D-printerid ehitavad materjali kihtide haaval. Kõige enam kasutatakse protsessi puhul plastikut, aga titaani, terase, keraamika ja liivaga 3D-printimine muutub samuti järjest populaarsemaks. Tihtipeale kasutatakse tehnoloogiat prototüüpide, personaliseeritud esemete ja väikeste detailide tootmiseks. Nende puhul läks varem vaja vorme ja spetsiaalselt ehitatud masinaid.
Lennukitootjate ja nende tarnijate jaoks aitab 3D-printimine vähendada kulu – järjest vähem ollakse sunnitud kasutama kalleid tööriistu ja vorme. "Vorme ja stereotüüpe tuleb varem tootma hakata ja tihtipeale pole neid võimalik modifitseerida," ütles Vittadini. “Sa investeerid palju raha tööriistadesse, mida oled võib-olla sunnitud hiljem nullist uuesti ehitama."
Boeing on 3D-printerit kasutanud 60 000 erineva jupi tootmiseks. See on lennukist siiski küllaltki väike osa, sest tavaline Boeing koosneb enam kui 6 miljonist jupist.
Tootmise kiirendamine
"Sellel tehnoloogial on suur potentsiaal vähendada lennukite tootmisega seotud kulu ja lennukite kaalu," teatas Boeing.
Augustis investeeris Boeing 3D-printimise firmasse Digital Alloy. Nende sõnul võimaldab see samm toota metallist lennukijuppe kiiremini ja suuremas mahus. Airbus on koostööd hakanud tegema 3D-printimisega tegeleva Materialisega.
Rahvusvaheline Lennutranspordi Assotsiatsioon prognoosib, et järgmise kahe kümnendi jooksul suureneb aastane lennureisijate arv kaks korda, 8,2 miljardi inimeseni. See tähendab, et maailmas on lennukeid juurde vaja ning selle väljakutsega aitab toime tulla 3D-printer.
"Meie tootmisprotsess on kiirem ja me õpime oma vigadest," nentis Vittadini. Airbusil oli sellel aastal mootoritest puudus, mille tõttu ei olnud võimalik A320 lennukeid soovitud mahus klientideni toimetada.
Pikad järjekorrad
Airbusil on pikk järjekord – ehitamist ootavad 7337 lennukit. Praeguse tootmistempo juures on see üheksa aasta maht. Boeingul ootas septembri lõpu seisuga ehitamist 5849 lennukit.
3D-printeriga on võimalik kasutada ka kergemaid materjale, mis peaksid aitama rohkem ka keskkonda hoida.
"Iga 15 aasta tagant kasvab lennukite arv kaks korda – see on äri jaoks fantastiline," nentis Vittadini. "Probleem on aga selles, et emissioone ja müra on samuti kaks korda rohkem. See ei ole jätkusuutlik."
Mis on lihtsaim viis, kuidas emissioone vähendada? Ehita kergemaid lennukeid, mis võtavad vähem kütust. "Me võime lennukite kaalu vähendada kuni 55 protsenti," ütles Vittadini.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.