Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arvamus: Turunduses valitseb uue ja parema lootuse aeg
Seekordne Passwordi konverents kajastas päris hästi kogu maailmas valitsevat turundus- ja reklaamitööstuse kriisi, aga hellitas ühteaegu lootust ka paremale homsele.
Milles see kriis siis seisneb? Tähelepanelikule kuulajale jäi kõrvu kolm peamist teemat.
Oht privaatsusele
Facebooki ja Google’i vaimustus hakkab vaikselt vaibuma. Inimesed on aru saanud, et nende kohta kogutakse (sageli nende teadmata) ebavajalikult palju andmeid ja need andmed võivad pahasoovijate kätte sattudes muutuda ohtlikuks. Turunduslikus mõttes võimaldab kogutud andmehulk väga täpselt ja efektiivselt reklaami sihtida, kuid eetilised probleemid on samuti teravad.
Passwordil esinenud Oxfordi Ülikooli teadlane Maria Farrell rääkis, et kõrgema ja madalama sissetulekuga inimesed on ebavõrdses olukorras, kui peavad otsustama, kas jagada oma andmeid või mitte. Madalama sissetulekuga inimesed vajavad rohkem neid väikeseid lisaväärtusi, mida firmad andmete vastu pakuvad. Nad müüvad oma privaatsust pigem paratamatusest.
Nüüd on kogu maailmas teema väga teravalt päevakorda tõusnud ja Facebooki ja Google’it sunnitakse olema ausamad ja läbipaistvamad.
Vastutustundetu tarbimine ja keskkonna reostamine
Üha rohkem tarbima kutsuvad turunduskampaaniad on suuresti süüdi maakera muutumisel prügikastiks. Tarbijad ei vaja tegelikult sellises koguses tooteid ja pakendeid ning tootjad teevad meelega asju, mis kohe garantiiaja lõppedes katki lähevad, et tuleks ikka uus osta.Nüüd paistab, et see trend hakkab muutuma ja üha rohkem brände seob ennast kõrgemate eesmärkidega või millegagi, mis muudab maailma paremaks.
Konverentsil esinenud hügieenisidemete brändi Always esindajad Iisraelist rääkisid, et Alwaysi kui turuliidri kohus on muuta noored naised enesekindlamaks ja võidelda kiusamise vastu.
Kantar Emori tehtud uuringu andmetel eelistab 73 protsenti eestlastest brände, mis seisavad millegi eest hea.
Ajale jalgu jäänud stereotüübid
Reklaamid mõjutavad inimeste, eriti laste käitumist ja arusaamist maailmaasjadest väga suurel määral. Kui ikka lapseeast peale näeme, et ilus inimene peab olema noor ning sale ja et ema peseb pesu ja isa on lastega tegelemisel saamatu, siis sellised käitumismustrid ka juurduvad. Nüüd on reklaamitööstus ise hakanud olukorda muutma ning loodud on esimesed iseregulatsiooni organisatsioonid, mis just selliste stereotüüpide vastu võitlevad. Nad seisavad hea selle nimel, et reklaamid vastaksid rohkem tegelikule elule ja ei võimendaks stereotüüpe. Passwordil esinenud reklaamiguru Mark Tungate’i sõnul on muutusi näha, kuid aeglaselt.
Inimesed nõuavad, et brändid muudaks maailma, oleks avatumad ja vähem stereotüüpsed. Reklaamiinimesed peavad sellega lihtsalt kaasa tulema.
Kõik need kolm suurt teemat on aktuaalsed ka Eestis ja Passwordil kuuldu pani meie turundajad nende teemade üle järele mõtlema.Kevadele kohaselt oli õhus tunda lootust, et turundus- ja reklaamitööstus suudab paljuski enda tekitatud probleemid lahendada.
Merit PärnpuuToimetaja
Näiteks oleme täheldanud, et Olde Hansa mandlite lõhnaga assotsieerub mõnedele turistidele Tallinn.
Daily Lehtmets
Tallinna Ettevõtlusameti Turundusbüroo juhtivspetsialist
REPLIIK
Mis võiks olla Tallinna signatuurheliks?
Minu jaoks oli huvitav ja imestamapanev näha, et valdav osa konverentsi külastajatest olid naissoost.
Kus on mehed? Olen korduvalt käinud välisriikides erinevatel turismiturundusega seotud konverentsidel ja seminaridel ning seal on küll naiste-meeste osakaal olnud omavahel heas proportsioonis. Turundus on ju üsna ratsionaalne ala oma olemuselt.
Nagu Korobeinik ütles, on Eestis mõned asjad USAst jm läänemaailmast kolm aastat maas: klassikalised sotsmeedia kanalid on seal juba surnud, kuid meil Eestis pole veel kõik teenuse- ja tootepakkujad nendesse jõudnudki. Kas enam peakski? Konverentsilt jäi ka kõlama, et aeg on lõpuks hakata tohutute andmekogudega asjalikult toimetama. Meil kõigil ilmselt on suurel hulgal erinevaid andmeid külastajate, ostjate, lugejate jt kohta, kuid kas me oskame andmetega õigeid tegusid teha, kas oskame kasutada kliendiandmeid nii, et seatud eesmärgid saaksid efektiivsemalt saavutatud?
Visit Tallinn teeb turundustegevusi valdavalt välisturgudel ja potentsiaalsetele väliskülastajatele. Oleme juba aastaid teinud koostööd erinevat tüüpi influencer’itega, seega otseselt midagi uut ma selles liinis konverentsil ei kuulnud ega näinud, kui vaid seda, et see teema on uus paljudele Eesti turundajatele.
Isiklikult pakkus huvi helide kasutamine turunduses, millest rääkis Dali Kask. Saal oli küll praktiliselt tühi, kuid teema paeluv ning tulevikku vaatav. Minulgi tekkis mõtteid, kuidas panna helisid linnaruumis tööle nii, et õhkkond ning meeleolu külastaja jaoks veelgi positiivsemaks muutuks ning tekitaks assotsiatsioone teatud helide ja Tallinna reisimälestuste vahel.
Näiteks oleme täheldanud, et Olde Hansa mandlite lõhnaga assotsieerub mõnedele turistidele Tallinn. Miks mitte leida siis ka Tallinnale oma signatuurheli?
Kui küsida, miks kõiki neid andmeid üldse kogutakse, siis võiks sama hästi küsida, miks koerad mune lakuvad ja vastus oleks sama: sest nad saavad!Maria Farrell,küberturvalisuse ja internetipoliitika ekspert The Internet Societys
Instagrami kuldreegel: 1 follower = 1 sent, seega 10 000 followeri on 100 €, kui tahad Instagrami kuulsuse abil turundust teha.Juhani Särglep, Instagrami staar
Tegelikkuses ei juhtunud midagi, võtsin lihtsalt kiht kihi haaval kõik võltsi enda ümbert ära ja välja tuli kompu! Tänasel päeval ei pea ma olema enam keegi teine.Tanel Padar, Eesti laulja ja laulukirjutaja
Õige pea on masinatega rääkimine meie uus normaalsus.Sam Warnaars,Hollandi turundusagentuuri Frogleap innovatsioonijuht
Ilumaailmas on vananemine kuritegu, korts on kõige õudsem asi, mis võib ühe inimesega juhtuda. Sa pead kartma olla ebatäiuslik. Seda mõtteviisi programmeerib meie ajudesse ilutööstus.Mark Tungate,kümnete reklaamiraamatute autor ja EPICA Awardsi sisujuht