investor Toomas • 27. juuli 2016 kell 5:45

Investor Toomas: on aeg Apple müüki panna

Apple'i tegevjuht Tim Cook  Foto: EPA

Maailma suurim tehnoloogiafirma Apple avalikustas teisipäeval oma majandusaasta kolmanda kvartali tulemused ning kuigi aktsia tõusis tulemuste järel üle 6%, siis mina küll ei näe mingit põhjust tähistamiseks.

Lühidalt kokku võttes kahanes Apple’i käive ja kasum teist kvartalit järjest. Käive kukkus mullusega võrreldes ligi 15% ning kasum 27%. Firma kõigi kolme populaarseima toote – iPhone, iPad ja Mac – müük kukkus samuti mullusega võrreldes.

Investorid otsustasid aga aktsia tõusule viia peamiselt seetõttu, et Apple ületas napilt prognoositud kasumit, käivet ja müüdud iPhone’ide hulka. Lisaks prognoositi oodatust veidi suuremat käivet käesolevaks kvartaliks, kuid isegi prognoosi ülemises otsas tähendaks see aastases võrdluses kahanevat käivet.

Õigupoolest on mul päris raske aru saada, miks investorid järsku Apple’i suhtes nii optimistlikud on. Ma kuulasin terve tulemustejärgse konverentskõne ära ning ei tegevjuht Tim Cook ega finantsjuht Luca Maestri suutnud mind veenda milleski positiivses. Üle poole Tim Cooki jutust oli üldine mulin ja Apple’i toodete promomine, sisaldades tavapärased kulunud lööksõnu nagu “amazing” (hämmastav).

Ja jälle, nagu tavaks saanud, ütles Cook, et neil on fantastilised tooted arendamisel. Ma olen sedasama lauset pidanud kuulma alates 2012. aastast, ja mis on seni selle tulemuseks ette näidata? Apple Watch, mille müük uuringufirma IDC andmeil on aastaga kukkunud 55%, või iPadile mõeldud pliiats. Põhimõtteliselt pole Apple rohkem uusi tooteid turule toonud, sest kõik muu on olnud vaid olemasolevate toodete ümberdisainimine (MacBook, iPad Pro, iPhone, Apple TV).

Nüüd on aeg müüa

Mulle valmistab muret ka Apple’i kasumlikkus. Puhaskasum kukkus, aga ka brutomarginaal on kahanenud, olles kolmandas kvartalis 38% peal. Veel mõned aastad tagasi oli Apple 40% juures. Marginaali languse taga on turule toodud odavam ja väiksem iPhone SE, mille tulemusel kukkus keskmise müüdud iPhone’i hind 662 dollarilt 595 dollarile. Apple üritab uusi kliente odavama telefoniga võita ja lukustada nad pakutavate teenustega Apple’i ökosüsteemi.

Teenuste segment oli ainuke positiivne asi Apple’i tulemuste seas, olles ainus tootekategooria, kus langust polnud (iPadi käive küll kasvas, kuid müüdud ühikute arv kahanes). Teenustest teenitav tulu on aga vaevu suurem Maci segmendist ja neli korda väiksem võrreldes iPhone’iga. Tähelepanu tasuks pöörata ka Hiinale, kus müük kukkus aastaga 33% ning riik langes Euroopa järel taas Apple’i kolmandaks turuks.

Üritades kõike seda ühte lõiku kokku võtta, siis ma olen nüüd üha enam veendunud, et osa Apple’i aktsiaid tuleb müüki lükata. Kui järelturu ligi 7% tõus järgmisel kauplemispäeval veel elus on, siis pakub see mulle oodatud võimaluse müüa üle 100dollarilise hinnaga.

Hetkel kuum