Jaga lugu:

Investor Toomas: uus börsifirma kui tulevane investeering?

Tallinna sadama juht Valdo Kalm.  Foto: Postimees/Scanpix

Külastasin täna Tallinna Sadama infotundi, kus anti ülevaate ettevõtte börsiletulemise plaanidest ning riigifirma üldisest käekäigust ja tegevustest.

On huvitatud kolme tüüpi investoritest:

Kohalikud väikeinvestorid

Balti riikide institutsionaalsed investorid – huvi on näidanud juba mõned pensioni- ja investeerimisfondid

Rahvusvahelised fondid

Praegu käib hange emitendile finantsnõustaja leidmiseks ning edaspidi kaasatakse protsessi ka õigusnõustaja ja audiitor. Valitsus teeb IPO detailide osas lõpliku otsuse septembris.

Nimelt teatas Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm, et Tallinna börsil noteeritakse praeguse plaani järgi järgmise aasta mais 30 protsenti ettevõtte aktsiaid ning selleks emiteeritakse valitsuse soovil juurde vastav arv väärtpabereid ehk suurendatakse aktsiakapitali. Nii saab IPOga tegeleda Tallinna Sadam, olemasolevate väärtpaberite müümise teed minnes peaks seda aga korraldama riik.

„See on erastamise üks viise, mis sunnib meid senisest veelgi fokusseeritumalt oma ärivaldkondi defineerima ning selgemalt oma strateegiat ja tegevuskava läbi mõtlema,“ märkis Kalm. Tema sõnul aitab IPO tõsta ka nii Tallinna Sadama kui Eesti rahvusvahelist tuntust ning suurendada läbipaistvust.

Aktsia minule

Minu eas konservatiivse strateegiaga mees hindab osta ja hoia strateegiat ning seetõttu muutub mu meel alati rõõmsaks, kui leian oma kontolt järjekordse dividendimakse. Nii tõusid mu suunurgad ülespoole, kui Kalm teatas, et Tallinna Sadam plaanib hakata maksma head omanikutulu ning orienteerutakse dividendiaktsiaks saamisele.

Ka Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid kinnitas, et nende puhul ei saa rääkida mitmekordsest kasvust, vaid tegemist on väga kindla ja stabiilse ning pika ajalooga firmaga. „70 protsenti aktsiatest jääb riigi kätte ja riigil on samuti jätkuv huvi omanikutulu saada,“ kinnitas Raid.

Raid lisas seejuures, et riik võtab emissiooni edukuse ning lisaraha tekkimise korral oma osa ettevõttest ka mingis mahus välja. „Seda ei tehta kindlasti aktsiakapitali vähendamise kaudu, vaid eelmiste perioodide jaotamata kasumi arvel,“ teadis Tallinna Sadama finantsjuht.

Rohkem kui kaubaveoäri

Investorina pole Tallinna Sadama pärast põhjust muretseda ka seetõttu, et tegemist on väga erinevates valdkondades tegutseva ettevõttega, mis on abiks kindlasti riskide hajutamisel. „Me pole enam pelgalt kaubaveoäri,“ toonitas Kalm. Ta märkis, et tulevase börsifirma suurim ärivaldkond on praegu reisijate vedu ning eelmine aasta teenindati 9,5 miljonit liini- ning 0,5 miljonit kruiisireisijat. Sellega ollakse Läänemerel Helsingi ja Stockholmi järel kolmandal kohal.

Kaubavedu on Tallinna Sadama jaoks aga suuruselt teine ärivaldkond ning Kalm tõdes, et konkurents selles segmendis on väga tihe. Sellegipoolest on suudetud kaubavood stabiliseerida ning väga palju loodetakse ka Rail Balticult ning LNG-terminali arendamiselt tulevikus.

Peale selle tegeleb Tallinna Sadam veel kinnisvaraga. Nii näiteks antakse väga pikaajaliste lepingutega üürile Muuga ja Paldiski kaubasadamate ümbruses olevaid tööstusparkide maid. Hoonestusõigust müüakse isegi 50-100 aastaks. Samuti arendatakse kinnisvara Vana Sadama ümbruses.

Viimaks tõi Kalm ärivaldkonnana esile veel laevanduse, mis teenindab praegu 2 miljonit reisijat aastas. Kuna äsja soetati neli uut laeva ning liinil on ka Regula, loodetakse selles segmendis kulud madalal hoida.

Tundub atraktiivne

Kuna ärivaldkondade poole pealt pole tegemist üksnes klassikalise sadamaäriga ning riskid on küllaltki hästi hajutatud, tundub tulevikus sellesse ärisse investeerimine minu jaoks küllaltki mõistlik. Samuti elavdab Tallinna Sadama börsiletulek elu kohalikul väärtpaberiturul ning mis seal salata, häid dividendiaktsiaid pole kunagi liiga palju. Sellegipoolest tahan lõpliku otsuse langetamiseks ära oodata konkreetsed IPO tingimused ning aktsia märkimishinna.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum