Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Teede erastamisele järgnegu teised riigifirmad

    Juhtkiri Foto: Anti Veermaa

    Äripäeva hinnangul on Eesti Teed selge näide selle kohta, miks tuleb kiiresti hakata riigiettevõtteid erastama.

    Äripäeva tänane kaanelugu näitab ilmekalt, kuidas riik oma raha ühest taskust teise tõstab ja samal ajal turgu solgib. Peakangelane on seekord riigifirma Eesti Teed, kelle peale on verised nii tee-ehitajad kui ka -hooldajad. Kuna Eesti Teedel on taskus riigilt konkursiväliselt saadud soodsad hoolduslepingud Eesti viies piirkonnas, on tal jõudu pakkuda hangetel paremaid tingimusi, millega erafirmad ei jaksa konkureerida.
    Äripäeva hinnangul on Eesti Teed selge näide selle kohta, miks tuleb kiiresti hakata riigiettevõtteid erastama. Lisaks turusolkimisele tekib ka otstarbekuse küsimus. Miks on üldse vaja riiklikku tee-ehitus või -hooldusfirmat? Tegu pole mingi erilise ja tundliku teenusega, millel riik peaks silma peal hoidma, vaid võrdlemisi igapäevase sektoriga, kus on praeguseks palju usaldusväärseid ja elujõulisi tegijaid. Sama kehtib mitme teise riigi­ettevõtte kohta.
    Kallim teenus kui erafirmadel
    Eesti Teed on erinevalt paljudest teistest riigifirmadest küllaltki värske moodustis. Kunagiste teedevalitsuste baasil kokku pandud ettevõte alustas tegevust 2012. aastal. Tollane majandusminister Juhan Parts oli asja eestvedaja, kritiseerides varasemalt nii teede talihooldust ja tolmavaid kruusateid kui ka rõhudes kiirema ja kaasaegsema teedeehituse vajalikkusele. Partsi kavatsused võisid olla parimad, tegelikkus on aga selline, et Eesti Teed pakub oma teehooldusteenust pigem kallimalt kui erafirmad, kuid kvaliteedis vahet pole.
    Seda ei väida sugugi ainult eraettevõtete juhid, keda võiks kahtlustada konkurendi kadetsemises ja mahategemises. Ka maanteeameti juht Priit Sauk on Eesti Teede tegevuse suhtes kriitiline, väites, et eraettevõtted on efektiivsemad, soodsamad ja teevad sama kvaliteetset tööd kui Eesti Teed.Maanteeameti kiituseks peab ütlema, et tänavu suutis ta läbirääkimistel Eesti Teedega langetada riigifirma pakutavaid hindu 12 protsenti. Tõsi, eraettevõtjad peavad ka uusi hindu liialt magusaks.
    Erastagem ka teised riigiettevõtted, mis pole strateegiliselt olulised
    Õnneks on erastamisvajaduses selgusele jõudnud ka majandus- ja taristuminister Kristen Michal, kes kolmapäevasel pressibriifingul teatas, et Eesti Teed ja kui mitte terve Eesti Post, siis vähemalt Omniva pakiäri lähevad esimesel võimalusel erastamisele.
    Ei teehooldus ega pakiäri pole riigi jaoks olulised strateegilised tegevused ja seega ei pea ka sellega tegelevad ettevõtted olema riigi omanduses. Michali hinnangul võiks osa paki­ärist ka näiteks börsile minna, mida Äripäev on korduvalt mitme riigifirma puhul soovitanud.
    Seekord on Kristen Michal õigel teel. Soovime siinkohal majandusministrile jõudu ja sihikindlust, et lisaks Eesti Postile ja Eesti Teedele saaks erastatud ka teised riigifirmad, mis pole strateegiliselt olulised. Miks mitte ka vähemalt osaliselt börsile viidud. Nii saaks riik lahti tarbetust teenusepakkuja rollist, väärtpaberiturg elavneks ja ettevõtluskeskkond paraneks. Rääkimata efektiivsusest, mis on erafirma üks suur eesmärke, kuid pole mugavus­tsoonis riigiettevõtte puhul pahatihti nii oluline.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.