Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    EAS määris käed poliitilise jokiga

    Foto: juhtkiri

    Küsimusele, kas EASi jagatavatel toetustel – ja üldse igasugustel ettevõtlustoetustel – on mõte sees või mitte, on Äripäeval alati olnud üks ja sama vastus. Toetamine annab toetatavale korraks ebaausa eelise, rikub ettevõtte ettevõtlikku loomust ja osutub lõpuks enamasti ikka ja jälle mahavisatud rahaks.

    President Toomas Hendrik Ilvese Ärma talule antud toetuse saaga lõppvaatus näitab veel ühte: toetuste jagamine kätkeb ka poliitilise korruptsiooni alget. Ilvese kaasus päädis klassikalise jokk-lahendusega, mis riivab tugevasti avalikku õiglustunnet ning jätab inetu pleki nii Ilvese enda kuuereväärile kui ka EASi kujuteldavale rinnaesisele.
    Euroopa maksumaksja raha jagava organisatsiooni ja Eesti presidendi kokkumäng on Eestis kõrgeima mõeldava tasemega jokk-pilotaaž, mis võiks tundlikuma ühiskondliku närviga inimesed mõnes sotsiaalselt tundlikumas riigis tänavale tuua. Paraku ei üllata Eestis ei president Ilvese ega EASi käitumine eriti kedagi.
    Kõrgtaseme jokk-pilotaaž
    Kuna EASi juhi Hanno Tombergi sõnul pole ühtegi reeglit rikutud, rakendus nüüd juba 2012. aastal sündis otsus, mille kohaselt peab Ilves saadud toetusest tagasi maksma ainult 10 protsenti ehk 20 000 eurot (kogusumma suurus oli 190 000 eurot).
    Pangem nüüd tähele: see otsus ei olnud avalik. See sai avalikuks alles nüüd, kui see rakendus, Ilves on Eesti tolmu juba jalgelt pühkinud ega kavatse ise ei selle ega millegi muu kohta enam mingeid kommentaare jagada. Vaba mees, lõpuks ometi!
    EASi paljukannatanud juht Hanno Tomberg kannatab seegi kord vastikud küsimused ära, sest need käivad tema palga sisse – 90 protsenti ärmatamise rahast aga jääbki maksumaksja kanda. Põhjendus, et Ärma talu on kasutatud toetussihipäraselt, majutades sinna riigipeadest ja muudest maailma tipp-poliitikutest turiste, piirneb eheda naeruväärsusega, mida ei näi aga kuigivõrd häbenevat ei EAS ega ammugi Ilves ise.
    Lisagem, et Ärma ülalpidamise jooksvatest kuludest kattis suurema osa kogu Ilvese presidentuuriaja niikuinii maksumaksja.
    Läbi aegade suurima idupettuse paljastamine, nagu kirjutab Postimees, langeb EASi küsitavate otsuste reas ajaliselt Ilvese jokitamise kõrvale ehk juhuslikult, kuid sobitub siiski juba tuttavasse mustrisse. Alles hiljaaegu kirjutas Äripäev, et toetuse peab tagasi maksma EASi rahaga Ameerikat vallutama läinud trikimees Jürgen Veber. Kui Veberi juhtumi uurimisega tegelesid EASi enda auditeerijad, siis on “maagilise idu” Mera Teli rahakasutamise viisid otsapidi välja jõudnud keskkriminaalpolitseisse. Suurem osa väljapetetud rahast on kantud eri riikide arvelduskontodele ja seda, milleks raha päriselt kasutati, selgitab uurimine.
    Põhjendused on naeruväärsed
    Kui Mera Teli juhtumis on EAS eeldatavasti pigem heauskselt pettasaanu rollis, siis kokkumäng Ilvesega on põhimõtteliselt teist klassi ettevõtmine. Sellal kui Mera Teli kaasus toob kaasa kriminaaluurimise, kaitseb Ilvese skeemi avalikult EASi juht ise, tuues ette põhjendusi, mida ei usu ei tema ise ega saa uskuda ükski, kel silmad peas ja natukenegi aru sellele lisaks.
    Ettevõtjad on saanud sõnumi, et kui oled president, siis on omavastutuse määr 10 protsenti ja need reeglid, mis on muidu toetuste jagamisel, saamisel ja kasutamisel vaikimisi eeldatavad, ei kehti.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.