Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmaautode lühike lõpp

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Töö- ja ärikeskkond on muutunud nii palju, et vanade võtetega firmaautode probleemi ei ravi. Unustaks õige need firmaautod?

    Sellal kui töökeskkond muutub ja meie koos temaga, on firmaautodega seotud probleemid pikkade aastate jooksul samaks jäänud. Ka ei ole aastate vältel põhimõtteliselt muutunud lahendused, millega püütakse firmaautode kasutamist reguleerida ja maksustada. Värskeim näide on maksuameti “naabrivalve” üleskutse, mida nii sotsiaalmeedias kui ka meedias on üldiselt mõistetud kui pealekaebamise üleskutset, ja sellisena on see naeruväärseks kuulutatud.
    Äripäeva meelest ravitakse firmaautode haigust valest otsast. Käitumispsühholoogid teavad hästi, et viljakas võimalus muuta inimeste käitumist on teisendada keskkonda ehk tingimusi, milles inimesed tegutsevad – tihtipeale selgub, et inimesed näitavad oma helgemat poolt just siis, kui jätta neile jäikadesse raamidesse surumise asemel väärikas valikuvõimalus.
    Sellepärast soovitab toimetus kaaluda mõtet, et firmaauto kui selline on ehk üleüldse oma aja ära elanud mõiste ja nähtus. Piiri tõmbamine tööasjade ajamise ja eraelu vahele osutub keeruliseks ja tänamatuks tööks, mis paneb ebamugavasse olukorda igaühe, kes nähtusega seotud või püüab seda mõistuspäraste raamidega väljastpoolt piiritleda. 
    Tänavuse aasta alguses näitas IT-ettevõtja Andre Põlm Äripäevas ilmunud arvamusloos, kui keeruline on seda piiri tõmmata. Sellal kui ettevõtted korraldavad oma tööd järjest enam selles võtmes, et jätta igale töötajale rohkem oma aja organiseerimise vabadust, võib kahe kohtumise vahepeal spordisaalist läbi põikav ettevõtja osutuda kurjategijaks, kui ta teeb seda nn firmaautoga. Mäletatavasti püüdis maksuamet kaks aastat tagasi firmaautosid just spordiklubide parklatest ja häbimärgistas neid igati. Oli sellest kasu? Muidugi mitte. Maksuamet sai sellest ise ka aru ja tõmbas tagasi.
    Koomikast traagikani
    Firmaautode kasutamise reguleerimiseks välja pakutud lahendused on piirnenud teistegi küsitavate, koomiliste meetmetega – asjaosaliste endi jaoks olnuks nende rakendamine pigem küll traagiline. Käesolevast aastast pärineb mõte ettevõtluses kasutatavad autod märgistada teist värvi numbrimärkidega, jutuks on olnud ka kleepsud.
    Sõidupäevikud olid aga päriselt olemas ja tagantjärele ei arvesta keegi kokku, kui palju aega ja närve, st raha nende täitmise peale kulus. Kuna maksuhaldurile on sinna kirja pandud andmete õigsuse kontrollimine samuti ajamahukas ja tegelikult ka lihtsalt võimatu, kvalifitseeruvad sõidupäevikud klassikaliseks mõttetu meetme näiteks, mille kontrollimise peale kulub oluliselt rohkem ressursse, kui on saadav kasu.
    Aga mida siis teha, küsite. Firmaautod on olemas ja osa neid kasutavaid inimesi ajab nendega isiklikke asju, st kuritarvitab nende käsutusse antud töövahendit. Ettevõtted, mida luuakse firmaauto soetamise, mitte majandustegevuse eesmärgil pole ka päriselt kadunud. 
    Hea lahenduse eeldus on mõistmine, et mõistliku piiri tõmbamine era- ja töökasutuse vahele on võimatu – ja ka mõttetu. Töökeskkond ja tööharjumused on pöördumatult muutunud. Üks viidatud loos välja pakutud võimalus on näiteks firmaautode maksustamise sidumine ettevõtte käibega. Teine on ettevõtete maksustamisele mitte kuuluvate autode kvoot. Kolmanda, neljanda ja Xnda lahenduse võite saata aadressil [email protected] – Eduka Eesti konkurss käib ja võiduloo peaauhind on endiselt kümme tuhat eurot. 
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Gaasitoru värvi alt kraabiti välja keelatud Vene osad. Leedu tülis vaadatakse ka Infortari firma poole
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.