Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ID-kaardi korduvad jamad näitavad viga süsteemis

    ID-kaart on oluline osa Eesti eduka e-riigi kuvandist ja selle usaldusväärsust kahandavaid juhtimisvigu ei saa riik endale lubada.

    Politsei- ja piirivalveamet (PPA) on asunud väljastama uusi ja senisest turvalisemaid ID-kaarte, kuid neile endilegi üllatusena selgub, et kõiki teenuseid nendega siiski veel kasutada ei saa. Tõrge ei puuduta üksnes erasektori pakutavaid e-teenuseid, vaid ka vähemalt üht riiklikku registrit. Uus jama ID-kaardiga on käes veel enne, kui eelmised meelest on jõudnud minna.
    ID-kaardist on kujundatud Eesti e-riigi edu sümbol ja seetõttu ei saa riik endale kaardiga seotud korduvaid apsakaid lubada. Kui üks kaardi turvaprobleem võib olla halbade asjaolude kokkulangemine ja lihtsalt õnnetu juhus, siis üksteisele järgnevad jamad näitavad, et viga on süsteemne ja keegi vastutajatest on saavutanud oma kompetentsi lae.
    E-riik püsib usaldusel
    Mullu sügisel lahvatanud ID-kaardi kriis, mis sundis valitsust pressikonverentsil turvariskiga ID-kaartide sertifikaatide peatamisest teatama, läks maksumaksjale maksma miljoneid eurosid, tõi kaasa kohtuvaidlused kaartide tootjafirmaga ning pikad järjekorrad ja kaardivahetuspaanika PPA teeninduspunktides. Kokku oli turvariskiga ID-kaarte ligi 800 000. „E-riigi toimimine püsib usaldusel ning riik ei saa lubada Eesti ID-kaardi omaniku identiteedi vargust,“ teatas peaminister Jüri Ratas tol mälestusväärsel 2. novembri pressikonverentsil. Ja tal oli õigus.
    Paraku ei jäänud see ID-kaardiga seotud skandaal sugugi viimaseks ning Eesti e-riigi usaldusväärsus on sellest ajast veel mitu korda räsida saanud. Tänavu mais tabas Eesti ID-kaarti aasta jooksul juba teine turvakriis, mis sel korral puudutas Tartu Ülikooli teadlase avastatud turvaviga ning mille tõttu tuli kahe nädalaga välja vahetada üle 12 000 ID-kaardi. Nüüd siis enne aasta lõppu on seoses kaartide vahetusega tekkinud olukord, kus vähemalt ühe riikliku registri kasutamine uue ID-kaardiga on märkimisväärselt häiritud. Rääkimata väiksematest muredest, kui kaarti ühe või teise veebisirvija või operatsioonisüsteemiga kasutada ei saa.
    Kellel on ülevaade?
    Seoses viimase tõrkega kaartide kasutamises muudab eriti murelikuks asjaolu, et kellelgi ei paista olevat täpset ülevaadet, milliseid teenuseid see tegelikult puudutab. Riigi infosüsteemi amet (RIA) nendib, et kõigi ligi 5000 e-teenuse kohta neil ülevaade puudub ja seda ei saagi olla. Aga tegelikult peaks olema, sest need teenused on oluline osa Eesti e-riigi identiteedist. Vähemalt riigi pakutavate e-teenuste toimimise kohta peab riigil ülevaade olema ja täiesti lubamatu on olukord, kus kodanik tõrke korral terve päeva ametkondadest vastust peab otsima, miks tal digiallkirja ei õnnestu anda.
    Kas viga on kommunikatsioonis – info ei liigu riigi silotornide vahel ega jõua ka e-teenuste tarbijate ning kodanikeni? Võib-olla. Kuid kindlasti on viga juhtimises. Projekt, kus kõigil e-teenuste pakkujatel tuleb uue ID-kaardiga seoses arendusi teha, on sedavõrd mahukas ja vastutusrikas, et võimalikud riskid tuleb kaardistada ja maandada juba eos. Tegemist ei ole ootamatult lauale sadanud kriisiga, vaid pikalt plaanitud ettevõtmisega, kus vigade tegemine näitab projekti eest vastutajate hoolimatust või küündimatust. Mille eest tuleks võtta ka vastutus.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kes võidab 10 000 eurot? Selgusid Eduka Eesti parimad tööd Parimate seas ka minister ja mullune võitja!
Neljapäeva õhtul Äripäeva meediamajas kogunenud arvamuskonkursi Edukas Eesti žürii selgitas välja 11 tänavust nominenti.
Neljapäeva õhtul Äripäeva meediamajas kogunenud arvamuskonkursi Edukas Eesti žürii selgitas välja 11 tänavust nominenti.