Telereklaami tegemisel usalda proffe

23. oktoober 2016, 16:15
Reklaamiagentuuri Utopia loovjuht Alvar Jaakson soovitab telereklaami kasuks otsustada neil, kellel on väga lai sihtgrupp.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20161023/USEFUL/161029910/AR/0/Utopia-loovjuht-Alvar-Jaakson.jpg
Ainult tellijale

Telereklaam jõuab korraga paljude sihtgruppideni ja kuna see on tõhus, ent ka kallis, tasuks tegemisse kaasata spetsialistid, mitte kippuda võtteplatsil ise kaamerat haarama.

“Mitte asjata ei kutsuta telereklaami turunduse tuumapommiks,” ütleb auhinnatud reklaamiagentuuri Utopia loovjuht Alvar Jaakson. Telereklaam on küll kulukas, ent jõuab ka väga laia auditooriumini, mistõttu on see Jaaksoni sõnul heas mõttes demokraatlik meedia, sest sõnumi saavad kätte kõik – vanusest, sissetulekust ja muust taustast sõltumata. Seetõttu soovitab ta telereklaami kaaluda neil ettevõtjail, kelle sihtgrupp asub üle maa.

Telereklaami kasuks otsustades tasub kaasata võimalusel kogenud tegijaid, soovitab Jaakson. “Muidu on tulemus enamasti halb. Teles on vigade tegemine ka eriti kallis lõbu, sest parandada on väga kulukas,” sõnab ta.

Jaakson soovitab valida agentuuri, kelle tööd päriselt meeldivad. “Ka tasub mängida lahtiste kaartidega ning oma soovidest ja võimalustest avatult kõnelda. Nii saab leida sobiva võimaluse, teles on tootmisvariante palju,” sõnab ta. Tellijal soovitab ta kuulata ja usaldada professionaalseid tegijaid ning mitte kippuda võtteplatsil ohje haarama.

Loovust ei tasu alahinnata

Tele2 turundus- ja müügidirektor Kristjan Seema tõdeb, et aastaid on kõlanud väited, justkui keegi peale pensionäride televiisorit suurt ei vaata või kui üldse, siis järelvaatamise võimalust kasutades ning reklaame edasi kerides.

“Samas kui vaadata meediainvesteeringuid, ei näita telereklaami maht kusagil järsku langust,” sõnab ta. Vaadatavus langevat Seema sõnul küll nooremas sihtrühmas, kuid 25aastaste ja vanemate kõnetamiseks sobib telereklaam väga hästi.

Reklaami planeerides soovitab Seema kõigepealt defineerida kolm tasandit: sihtrühm, kelleni soovitakse jõuda, sõnum, mida soovitakse edastada, ning mis on soovitud tulemus. Läbi tasuks ka mõelda, kuidas tulemust mõõta.

“Telereklaami eelis on kahtlemata võimalus tekitada suuremaid emotsioone, sest kasutada on nii heli kui ka pilt. Minu kogemus on, et hea muusika tagab ühelt poolt suure meeldivuse ja samas jääb see reklaam inimestele väga pikaks ajaks meelde,” räägib Seema. Ta toob näiteks Tele2 fookusgrupi uuringud, kust selgus, et inimestel on meeles veel ka kümne aasta tagused reklaamid.

Loovagentuuri puhul hindab Seema nelja kriteeriumi: loovus, meeskond, teenused ja hinnatase. “Sõltuvalt ettevõttest võib nendele kriteeriumitele anda erineva kaalu, kuid soovitus on siin mitte alahinnata loovuse tähtsust. Loovidee on võti, et üldse kommunikatsioonimürast läbi murda ehk saavutada olulisim eesmärk, et inimesed üldse pead pööraksid,” lausub ta.

“Oma uuringutest näeme, et telereklaami puhul on äärmiselt oluline sõnumi selgus,” selgitab Seema. Kui sõnum on keeruline või loovidee ei seostu sõnumiga, ei saa vaataja enam reklaamist aru. “Ja üldiselt langeb sel puhul ka reklaami meeldivus, sest inimesed ei ole rahul, kui nad millestki aru ei saa,” ütleb ta.

Halb reklaam on osa argipäevast

Reklaamiagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht Urmas Villmann räägib, et nüüdisaegseima lähenemise kohaselt peab hea reklaam olema kui hea film. Tema sõnul on praegu reklaamklippide näitamise võimalused märksa avaramad ning levinud on mudel, kus teles näidatakse reklaamklipi klassikalist 30 sekundi versiooni, ent pikem ja detailsem versioon suunatakse sotsiaalmeediasse ja YouTube’i.

Villmann ütleb, et hea reklaami nimel tasub vaeva näha, sest inimesed on hakanud halbade reklaamidega sedavõrd harjuma, et on tekkinud teatav immuunsus. “Halb reklaam on omal moel rutiin, osa meie argipäevast ja enamasti ei tehta sellest enam väljagi. Paratamatult saab siia liigitada kõikvõimalikud primitiivsed lahendused, nagu igasugu allahindluste kampaaniad, millel puudub sügavam sisu või emotsioon,” avaldab ta. Villmanni hinnangul ei ole neil paraku suurt efekti – kui reklaam ei tööta selle tellija kasuks, hakkab ta ajapikku töötama hoopiski kahjuks.

Ka Villmann ei soovita telereklaamile raha kulutada, kui sihtgrupp ei ole kogu riigi elanikkond. “Sellisel juhul on tegemist raha külvamisega lennukilt.”

Ühe inimese kõnetamine tuleb soodne

Kuigi telereklaami peetakse kalleimaks reklaamitüübiks, ei ole see Jaaksoni sõnul argumenteeritud arusaam. “Telereklaam on tegelikult hoopis odav – kui pidada silmas kontakti hinda. Kõnetatakse suurt hulka inimesi ja see teeb ühe inimese kõnetamise väga soodsaks,” selgitab ta. Samas on teles kulud suured ja väikese rahaga korralikku asja ei saa.

Hinnapakkumiste küsimine ei ole Jaaksoni hinnangul hea idee, sest audiovisuaalsel materjali puhul on kerge pakkuda madalat hinda, kas või telefoniga filmides. Tulemus ei meeldi aga enamasti kellelegi.

Seema märgib, et telereklaami hind sõltub enamasti aastasest mahust, mida klient on valmis kanalile lubama. Suuremad kliendid osalevad tema sõnul tavaliselt ise läbirääkimistel. Väiksema eelarvega klientidel soovitab ta leida usaldusväärne meediaagentuur, kes läbi räägib ja hinnad välja pakub. Telereklaami meediahinnale tuleb Seema selgitusel lisada tootmiskulu, mis muudab kontaktihinda märkimisväärselt.

Kanal 2 juhatuse liige Urmas Oru soovitab reklaami tellides silmas pidada, et eelarvesse mahuks peale tootmise ka näitamise kulu. Tema sõnul kehtib ka reegel, et kui eelarve on piiratud, ei saa loomingule kulutada üle 50% eelarvest. “Sel juhul ongi oht, et hiljem asja näitamiseks vahendeid lihtsalt ei jää,” ütleb ta. Kui vahendeid napib, tasub pöörduda otse telekanali poole.

“Veel on oluline teadvustada, et mitut eesmärki püüda ei ole mõtet – kui tahetakse midagi müüa, on tegemist müügiklipiga. Kui on soov muuta kuvandit, on eesmärk hoopis teine ja ka klipp peab olema täiesti teine,” sõnab Oru. 

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
22. October 2016, 23:01

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing