Kuidas sotsiaalmeediast maksimum võtta

Kõige suurem oht on sotsiaalmeedias keskenduda ettevõttele, mitte kliendile, ütles Swedbanki sotsiaalmeedia juht Kristel Leif.  Foto: Eiko Kink
Merit Pärnpuu • 30. aprill 2017 kell 13:00

Aina enam ettevõtteid kasutab sotsiaalmeedia postitustes enda töötajaid. Ilusad näitlejad, kes päheõpitud teksti kaamerasse vuristavad, on möödanik.

Ärge siis ehmuge, kui teie ülemus tuleb ja palub teil ettevõtte kõneisikuks hakata. Haarake parem võimalusest kinni, sest ole sa kas või koristaja, aga oma isiku usaldusväärsust ja kompetentsi tasub teadlikult kujundada. Selle eest on konkurendid nõus maksma kõrgemat palka, see aitab ettevõtte sees luua tugevat ühtekuuluvustunnet ja tagatippu annab palju positiivset tagasisidet.

Omnivas on kommunikatsioonijuht Kaja Sepp võtnud endale lausa missiooniks käia erinevate osakondade vahel, et ärgitada töötajaid sotsiaalmeedias sõna võtma.

“Räägin ja julgustan inimesi, et kirjutage oma tööst ja pange mõni vahva pilt üles, see loob palju positiivset ja inimestele meeldib teiste inimeste tööst toredaid asju näha,” kommenteeris Sepp ja märkis, et kliendi tunnetamise ja kogu ettevõtte tervikust aruaamise seisukohalt on väga hea tuttavatelt kuulda, kui nad millegagi rahul ei ole. Samuti on hea kuulda neid asju, millega nad rahul on. Sepa sõnul on neil plaanis hakata töötajate kaasamisega palju rohkem tegelema, sest inimesed saavad olla vaid siis rõõmuga kaasas, kui nad saavad ka ennast pjedestaalile seada. “Päris paljud on mulle öelnud, et kui nad räägivad oma tööst professionaalina, siis nad tunnetavad seda, et nende väärtus tööjõuturul või partnerite silmis on hakanud tõusma.”

Koostööpartner paneb tähele

“Üks meie rahvusvahelise äriga tegelev kolleeg ütles, et ta oli jaganud postitust, kus oli kirjas, et nad jõudsid rahvusvahelisse meediasse sellega, et pakiautomaatide maht oli eelmisel aastal kasvanud 10 protsenti. Ja uskumatult paljud koostööpartnerid olid talle kirjutanud ja öelnud, et väga kõva sõna,” rääkis Sepp töötaja tähelepanekust, miks töötajate kaasamine hea on.

Omniva kommunikatsioonijuht Kaja Sepp Best Marketingi konverentsil "Kuidas turundada sotsiaalmeedias nagu professionaal?  Foto: Eiko Kink
 Kaja Sepp,  Omniva kommunikatsioonijuht 

Räägin ja julgustan inimesi, et kirjutage oma tööst ja pange mõni vahva pilt üles, see loob palju positiivset, inimestele meeldib teiste inimeste tööst toredaid asju näha.

Millises kanalis missugune sisu kõige paremini töötab?

Facebook

Swedbanki sotsiaalmeedia juht Kristel Leif ei soovita Facebooki panna pikemat sisu, sest inimesed pigem kerivad sisu kiiruga üle, kui loevad üht pikka lugu. “Meie peaökonomist Tõnu Mertsina on väga tark mees, aga sotsiaalmeedias ei ole tema sõna­võtud väga lennanud, sest keskmine Facebooki tarbija ei ole seal selleks, et midagi sellist kuulata,” märkis Leif.“Viimati aga tegime lühiklipi, kus Tõnu ütles lühidalt, mis värk on, oli natuke mängulisem video ja viide juures, et kui tahad rohkem lugeda, siis mine...”

Kõige suurem oht on sotsiaalmeedias keskenduda ettevõttele, mitte kliendile. “Oleme üsna julmalt ära lõiganud teemad, mida pole mõtet üles panna lihtsalt sellepärast, et meie tahame nii, vaid sotsiaalmeedia keskkonnas teeme asju sellepärast, mida klient tahab,” ütles Leif.

Omnival on Facebook kõige tähtsam sotsiaalmeediakanal. Seal tehakse enamalt jaolt e-poodidega ristturundust pakiärile. “Kampaaniad on meil väljas nii kliendi kui ka meie enda kanalites ja siiani on kõik toiminud ülimalt hästi,” ütles Omniva kommunikatsioonijuht Kaja Sepp. Facebookis lähevad väga suure menuga kõiksugused tarbija huve puudutavad teemad, näiteks soovitused turvaliste e-poodide kohta. “See on temaatika, millega tahame kindlasti hakata rohkem tegelema, ka oma toodete ja teenuste osas,” kommenteeris Sepp.

Facebook Live

Swedbank kasutab järjest rohkem Facebook Live’i, kus tehakse enda kinnistest üritustest sotsiaalmeediasse ülekandeid. Nii saavad jälgijad tasuta koolitusi ning olla kursis, mis inforingis pangatöötajad elavad.

Kui midagi tahetakse kiirelt ja lühiajaliseks kasutamiseks teha, on Facebook Live selleks parim kanal. Peale odavuse ja lihtsuse on ettevõtte sees asju tehes märksa parem organisatsiooni tunnetus: oma töötajad, kes puutuvad klientidega reaalselt kokku, saavad teha sotsiaalmeedia sisu täpselt selle nurga alt, et see inimesi kõige rohkem kõnetaks, rääkis Leif.

Ta tõi näiteks Swedbanki viipemakse kohta tehtud video, mis oli üks esimesi märkimist väärt live’e. “Küsimusi tuli väga palju ja me korjasime need kõik üles, võtsime kampa ühe eksperdi ja nii sai turvalisuse küsimus live’is ära käsitletud. Inimesed küsisid veel lisaküsimusi ja tekkis suhtlus suurpanga ja klientide vahel, mis võib-olla poleks mõni aasta varem tekkinud.”

LinkedIn

LinkedInis võiks Leifi nägemuse järgi olla neil nelja riigi peale üks üldine ingliskeelne grupileht, sest töötatakse grupiüleselt ja sisu on omavahel seotud. Omnivas tegeleb selles kanalis personaliosakond peamiselt tööandja turundusega. Eraldi konto on nii Eestis kui ka Lätis, kuid juureldakse selle üle, kas poleks mõttekam teha kolme maa peale ühine ingliskeelne konto.

Instagram

Instagram on läbinisti üles ehitatud oma inimestele. “Iga nädal on konto ühe meie töötaja käes, kes kajastab enda tegemisi mitte ainult pangas, vaid ka pangast väljas ja näitab selle kaudu, mida tähendab pangas töötada,” rääkis Leif, kelle sõnul aitab töötajate flirt laiema üldsusega ettevõttel töötajaid värvata. EASi digitaalturunduse juhi Shardee Rebase sõnul keskendub ­Visit Estonia nii Instagramis kui ka Facebookis kõige rohkem majutusele ja toidule, sest seal haigutab kõige suurem lõhe oodatu ja pakutu vahel. “Me ei jaganud enda fotosid, vaid kasutasime kasutajate loodud sisu. Näiteks kui rootslane käis siin spaas, siis tema kaudu saime luua autentsemat sisu,” selgitas Rebas.

EASi digitaalturunduse juht Shardee Rebas.  Foto: Eiko Kink

YouTube

Nagu enamikus ettevõtetest, nii ka Swedbankis on YouTube pigem sisu ladu, kuhu pannakse küll Leifi sõnul asjad üles, et nad oleksid üheskoos, kuid midagi strateegilist ei ole. “Meie suurem prioriteet on võtta see kanal päriselt kasutusele, nii et see kedagi huvitaks ka.” Kui ettevõte laseb youtuber’il video­klipi teha, siis soovitab Leif panna see üles mitte ettevõtte, vaid youtuber’i enda kanalisse. Sest seal saab video kõige suurema kajastuse, kõige rohkem tähelepanu ja see jõuab kõige erinevamate sihtrühmadeni.

Swedbanki sotsiaalmeedia juht,  Kristel Leif

Oleme Facebookis üsna julmalt ära lõiganud teemad, mida pole mõtet üles panna lihtsalt sellepärast, et meie tahame. Sotsiaalmeedia keskkonnas teeme asju selle­pärast, mida klient tahab.

Twitter

Kui Visit Estonial on Twitter kõige passiivsem kanal, siis Swedbank on otsustanud sellest üldse loobuda. “Parem teha vähem kanaleid ja mõistlikumalt, kuigi pank võiks Twitteri kasutajate hulgas ju olla,” kommenteeris Leif. Samas väärib tema sõnul märkimist, et Lätis on Twitter üks olulisemaid sotsiaalmeedia kanaleid ja palju popim kui Facebook. Omniva aga peab plaani panna Twitterisse säutsuma juhatuse esimees.

Snapchat

Snapchat võeti EASis kasutusele eelmise aasta veebruaris ja on hea turismiturunduse case study. Igaüks sai kandideerida, et võtta üheks nädalaks Snapchati konto üle ja näidata Eestit läbi enda silmade. Õppetund: kasutajad, kes näitasid postitustes oma nägu, said suurema engagement’i. “Kui Facebookis panime alati ise sisu üles ja Instagramis kasutasime 99,9 protsenti kasutajate loodud sisu, siis Snapchat oli meie jaoks veel üks samm edasi – andsime kontrolli sisu üle täiesti kasutajate kätte,” rääkis Rebas. Ta soovitab Snapchati ettevõtetele, kes tahavad oma sihtrühmale mänguliselt läheneda või teha veidi teistlaadi võistlusi.

Hetkel kuum