Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas töötajatele halbu uudiseid rääkida?
Koondamine.Foto: Erik Prozes
Halbu uudiseid rääkides on tähtis hoida ennast kontrolli all ning teha seda väärikalt, enesekindlalt ja kaastundlikult.
Vähestele meeldib rääkida halbu uudiseid. Oskus seda sujuvalt ja kaastundega teha on juhtidele hädavajalik. Selleks, et teemat paremini mõista, intervjueeris Brandeisi ülikooli juhtimise ja psühholoogia professor Andy Molinsky 40 juhti. Ta on intervjuude põhjal kokku pannud seitse soovitust, kuidas halbu uudiseid edasi anda. Soovitused ilmusid portaalis Inc.com.
Valmista ennast vestluseks ette
Sa ei taha seda kunagi teha ettevalmistuseta. Vestlus võib kujuneda tuliseks ja emotsionaalseks. Vahepeal tunnevad inimesed, et negatiivsed uudised on ebaõiglased. Nad tahavad võidelda ja vastu vaielda. Sa ei saa sellel lasta juhtuda. Pead ennast kontrollima nõnda, et sa õli tulle ei valaks. Sa pead ette valmistama selle, mida sa ütled. Sa pead ette valmistuma selleks, kuidas teised reageerivad ja kuidas sina teiste reaktsioonidele reageerid.
Tuleta endale meelde, miks see vajalik on
Kellelegi ei meeldi halbu uudiseid edasi anda. Sul on seda lihtsam teha, kui sa tead, miks see vajalik on. Seega – tuleta endale meelde, miks sa seda teed. Kui sina seda otsust vastu ei võtnud, siis uuri välja, kes selle otsuse tegi ja miks. Kuidas ta seda põhjendas? Milliseid võimalusi kaaluti? Sul peab olema väga hea ülevaade sellest, kuidas on see põhjendatud.
Ole otsekohene, aga kaastundlik
Sa ei pea halbu uudiseid ilusaks tegema. Samas ei peaks seejuures olema ka külm ja ükskõikne. Mine kohe asja juurde ning räägi ratsionaalsetest põhjustest. Ära jäta ruumi väärtõlgendustele ja jää rahulikuks. Ole nii kaastundlik kui võimalik.
Vali hoolega asukohta
Teata halbadest uudistest privaatses kohas – see ei võimalda tekkida olukorral, kus vestlus osapoolte jaoks piinlikuks muutub. Teisel on sellises olukorras võimalik säilitada oma väärikus. Samal ajal peaksid mõtlema ka enda turvalisuse ja heaolu peale, sest rasked vestlused võivad muutuda kiiresti emotsionaalseks.
Ära tee järeleandmisi
Ära lase vestlusel kujuneda läbirääkimiseks – seda juhul, kui see pole võimalik. Kui töötajad saavad halbu uudiseid, siis on täiesti loomulik, et nad ei saa täpselt aru, miks seda vaja on. „Miks sa pead seda tegema?“ võivad nad küsida...“Aga miks on see vajalik?“...“Miks just mina?“. Kui see on tõesti uudis, mida sa konkreetsele inimesele pead ütlema, siis ei peaks nendele küsimustele väga palju energiat kulutama. Inimesed võivad seada sulle lõkse, mis viivad sind endast välja ning panevad sõnumit muutma.
Lõppude lõpuks tahame me kõik halbu uudiseid rääkida austuse ja väärikusega. Kui sa nendest põhimõtetest lähtud, siis on hea võimalus, et suudad oma eesmärgi täita.