Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhtkiri: Tallinn jagab miljardeid leti alt
Tallinna linnajuhtidele meeldib suurt raha liigutada vaikselt. Tänases Äripäevas ilmunud artikkel Lasnamäe trammiliinist on ilmekas näide.
Äripäeva hinnangul on Tallinna linnavalitsuse vastumeelsus avalikke konkursside korraldamise suhtes korruptsiooni soodustav. On halb, et linn pole trammiliini rajamiseks korraldanud korrektset hanget. Ühistöö hiinlastega toimub ilma avaliku konkursita. 3 miljardit krooni maksev trammilinn on järjekordne näide edukast kuluaaritööst. Seekord hiinlastega koostööd tegeva Rene Vareku poolt, kellest on saanud nüüd ka trammiprojekti vedava OÜ Railcar enamusosanik. Varek oli projektiga seotud algfaasis ehk enne seda, kui tema ärihuvid ametlikult kinnitust said.
Teine probleem on seotud trammiliini projekti kohta väljastatud vastuolulise infoga. Linn ise andis oma pressiteates teada, et Railcar on trammiprojekti ehitaja. Kui Äripäev hakkas tehingu ja firma vastu huvi tundma ning asus esitama küsimusi Vareki osa ja mõju kohta nimetatud projektis, siis teatas linnavalitsus, et tegelikult on Railcari puhul tegemist konsultandi, mitte ehitajaga.
Hämmastav, kuidas saavad sellised eksitused tekkida. Raske uskuda, et linnavalitsuses pressiteadet koostanud ametnik ajas segi konsultandi ja ehitaja rolli. Usutavam tundub, et Railcari kohta anti liiga vara avalikkusele täpset infot ja seetõttu otsustati hiljem öelda, et pressiteade oli vigane.
Trammiliini porjekti ümber toimuv viitab sellele, et 3 miljardit krooni on juba mängitud konkreetse huvigrupi kätte ja jagatud ära konkursita.
Railcari roll viitab ka huvide konfliktile. Linn kasutab Vareki suurosalusega ettevõtet linnaametnike viimase väite kohaselt konsultandina. Samas Varek ise ütleb, et tema on huvitatud ka trammiliini ehitusest. Kui ta konsulteerib linnavalitsust, siis kas ta suudab jagada sellist nõu, mis ei arvesta tema edasisi huvisid miljardite jagamisel?
Tallinna abilinnapea Taavi Aas lubab küll avaliku konkursi korraldamist, kuid raske on uskuda, et konkurss tuleb aus, kui juba praegu on ühele huvitatud osapoolele antud võimalus projekti käivitamise juures osaleda.
Kogu trammiliini projekt on olnud justkui pea peal. Esmalt kaasatakse üks huvitatud osapool nõustajaks, siis sõlmitakse hiinlastega koostöölepe ning kui meedia hakkab toimuva kohta huvi tundma, siis teatab abilinnapea, et eks me teeme ka varsti konkursi.
Tallinna linnavalitsuse tegevust jälgides - meenutame koolide remonti, munitsipaalkorterite ehitust, linnahalli renoveerimist - tekib tunne, et miljardite jagamiseks tehakse konkursse ainult suitsukatteks. Tegelik võistupakkumine käib avalikkuse silmade eest varjatult. Ametnikud peavad need pakkumise tulemused lihtsalt vormistama ära nii, et kõik paistaks avalikkusele korrektne.
Autor: 1185-aripaev