Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ei usalda, aga ilma ka ei saa

    Viimasel ajal on tihti räägitud loomemajandusest, kuid vägisi on jäänud mulje, et „päris“ majandusinimeste jaoks on see küll „ajudega“, kuid reaalset väärtust mitte loov majandusharu. Pigem on tegu igat masti kunstnike ja muude „kreatiivsete“ inimeste tööhõive projektiga, mis lõppkokkuvõttes ei tooda enda elushoidmiseks kasumit, kirjutab tänases Äripäevas agentuuri Rakett strateeg Siim Pütsepp.

    Loomemajanduse alla liigitatakse miskipärast ka reklaamitööstus. Paljus on see meie noorukese reklaamimaastiku enda süü, sest räägitakse rohkem loovusest ja loomisest, kuivõrd majandusest, müüginumbrite kasvust jne. See on ju kuidagi seksikam, glamuursem ja vähem kontrollitavam, nö maitse asi. Tegelikkuses on reklaamitööstuse tööks, lisaks isemajandamise võimele, klientidele kasumi teenimine.
    Lisaks sellele tekitavad „päris“ majanduse inimeste seas ebalevat tunnet reklaami suhtes ka reaalsed kogemused. Olen oma töös kokku puutunud mitmete juhtidega, kes on reklaamiagentuuris nö „teisel ringil“. Nad on ettevõtjad, kes on kunagi otsustanud reklaami teha. Teadmata sellest asjast suurt midagi, mindi kõige „seksikama“ agentuuri juurde ja saadigi reklaam, mis isegi kuldseid auhindu võitis. Kuid reklaamitava kauba müük jäi kesiseks. Nii tõmbutigi tagasi ja tegeldi edasi tootmisega, asjaga, mida üks tootja kõige paremini oskab. Panustati rohkem müügi, kui turundusosakonda.
    „Teisele ringile“ on neid jälle tõuganud paratamatus, et ainult tootmisest üksi ei piisa ja müügiosakond on siin väikeses vabariigis juba kõik kaupmehed läbi käinud. Midagi tuleb ette võtta, et müüki toetada. Nii siis istutakse reklaamiagantuuri nõupidamisruumis ja vaadeldakse ettevaatuse ning kerge kartusega, mis kaupa need loomemajandajad pakuvad. Just nimelt äärmise ebakindlusega, mis võib väljenduda erinevates vormides – kõige kahtlustamisest, mõne täiesti ebaolulise või absurdse asja järjekindla nõudmiseni, mis ei ole seotud käesoleva reklaamiprojektiga, aga on mõne usaldusväärse sõbra nõuanne või kogemus oma maastikult.
    Selline käitumine oleks ju mõeldamatu, kui näiteks vorstitehase omanik läheks endale uut tooraine partnerit otsima ja tema kaupa hindama. Ta teab täpselt, mida ta tahab ja kas pakutu on oma hinda väärt ning talle vajalik. See tähendab, et ta tunneb kaupa.
    Kuidas kaupa hinnata?
    Reklaam on kaup nagu iga teine. Eesti ettevõtete juhid lihtsalt ei tunne seda kaupa piisavalt või on juba „kõrvetada“ saanud ja seetõttu umbusklikud. Reklaam peab põhinema kindlatel ratsionaalsetel arvestustel, kuigi jah, müüakse paljus emotsioone.
    Uskuge või mitte, maailmas on välja töötatud mitmeid erinevaid teooriaid ja tööriistu, mille abil reklaami toota. Jah, see tähendab, et inimese psüühikat on võimalik kaardistada ja lahterdada. Nagu vorstitehastel on erinevad tootmisliinid, kellel odavam, kellel kiirem, kellel kvaliteetsem jne, nii on maailmas erinevatel reklaamiagentuuridel erinevad tööriistad, mille alusel nad reklaame toodavad. Vahe seisneb selles mis teooriale toetutakse või kes oskab nendega paremini opereerida.
    Eestis on kahjuks vähe neid agentuure, kes üldse mingeid vastavaid tööriistu kasutavad. Kui hakatakse potentsiaalsele kliendile end esitlema, siis räägitakse, et näete, oleme selle ja selle vägeva reklaami teinud, lisaks võibolla uhkeldatakse mõne keskmisest tuntuma loomeinimesega, kes agentuuri palgal. Räägitakse aastatega tekkinud kogemustest, kõhutundest jne. Ei räägita, et töötame sellistel ja sellistel alustel ning lähtuvalt seesugustest teooriatest vms. Mis instrumentidest ja millest lähtuvalt Sinu toote emotsionaalseid omadusi või müüki mõjutame. Seega puudub ka igasugune võimalus kliendil kaupa hinnata.
    „Päris“ majanduse tippjuht pahatihti ei tea, ega oskagi sellist asja nõuda. Agentuurilt tuleb uurida mis alustel reklaami toodetakse, mis on see tööriist või tehnoloogia. Tutvustage mulle oma tootmisliini, „purustamisest pakendamiseni“. Kui selleks on pelgalt geeniuste nägemused või „oi see on nii lahe idee“, siis nemad ei ole need, kes teie vorstid maha müüvad. See agentuur teeb teie vorstide ainelise plakati või lühifilmi, mis parimal juhul on lihtsalt visuaalselt nauditav. Sest see on kunst, looming.
    Reklaamil on kunstile väliselt sarnaseid omadusi, kuid see ei ole loome, vaid reaalne majandustegevus – reaalse kauba tootmine, mis müüb teist kaupa. Funktsioneeriv kratt, kui soovite, aga mitte ilus kratikujuline skulptuur.
    Reklaamist pole pääsu?
    Paljud ülemaailmsed reklaamiagentuuride ketid ei ole ühel päeval lihtsalt „sündinud“. Nad on kasvanud koos oma klientidega. Nike oli veel alles 70-el lokaalne müüja. 80-el alustasid nad koos agentuuriga tõsisemat reklaamtegevust. Ka agentuur Wieden+Kennedy oli lokaalne agentuur. Koos kasvasid nad üleriigiliseks ja koos on nad kasvanud globaalseks. Käsikäes.
    Miks ilma ei saa? Piltlikult võib öelda, et Nike botaseid toodetakse Hiinas ühes tehases üheksast viieni. Kuid viiest üheksani tehakse selles samas tehases samu botaseid ilma Nike logota. Esimesed on poes müügil 1500 krooniga, teised 150 krooniga. Mis neil vahet on? Või miks arvatakse et Nike on parem, kui Reebok või Asics vms. Kaubamärk on parem, muud midagi. Tehnoloogilised erinevused on tegelikkuses pea olematud.
    Ma tahan öelda, et kui sa just ei müü unikaalset, ehk ilma konkurentideta toodet, siis jääb üle kaks varianti. Kas müüd odavamalt kui teised või omad emotsionaalset eelist  - kaubamärki ehk brändi. Esimesega saavad tootjad iseseisvalt hakkama ja Eesti tootjad seda enamjaolt ka teevad, kuid selline võidu allapakkumine viib, teadagi, massilisele väljasuremisele. Teise variandi puhul tuleb pöörduda reklaamiagentuuri poole. Odavpakkujatel pole eeliseid koduturult väljatrügimiseks (kui sa just mõndakümmet miljonit hiinlast ei oma), brändiomanikel aga küll.
    Niisiis, tuleb „päris“ majandusel ja loomemajandusel senisest tihedamat koostööd teha. „Eestlane on väga hea tootja, aga müüa ei oska“. Kuid müüki saab teha mitmel moel, üks on müügiosakonna meetod – isiklik suhtlus. Aga sellega on eestlasel teadagi kuidas, liiati siis veel väljapoole vabariiki. Kohas, kus kõik ei tunnegi kõiki. Teine on turundusmeetod. Sinu turundusosakond või reklaamiagentuur saab omada sama häid oskusi ja töövahendeid kui rünnataval turul olevad konkurendid.
    Õnnelik lõpp?
    Käsikäes oleme õnnelikumad? Peaaegu. Tegelikult me lausa vajame üksteist, enamus tugevamad kohalikud ettevõtted ostetakse väliskapitali poolt üles ja ülejäänud, kes oleksid tootmise poolest konkurentsivõimelised ei ole seda turunduses ning surevad. Kuidas siis saame kasvada meie, kui ei kasva teie?
    Kuid nagu partneriga eraelus tuleb ka äris valida see õigeim. Reklaamiagentuurid on „päris“ ja loovmajanduse piiril kõndijad ning seetõttu jagunevad kaheks:
    • Turundusagentuurid tegelevad kliendi (majanduslike)eesmärkide saavutamisega ja kasutavad selleks reaalset know-how´d, mida oskavad ka kliendile seletada.• Meelelahutusagentuurid tegelevad kliendi meele lahutamisega, vallates show-how´d loovad kliendi toote ainelisi anekdoote või „kreatiivsete“ hüüatustega klantspilte.
    Hetkel kuuluvad reklaamiagentuurid nii loome, kui „päris“ majanduse harudesse, kuid loodetavasti näeme päeva, mil terad on eraldunud ja sõklad põlenud ning reklaamitööstust osatakse hinnata kui „päris“ majanduse lahutamatut osa. Kui luuakse uut tootmist, siis ei arvestata ainult ehitus-, vaid ka turundusinvesteeringutega ning reklaamiagentuur on kaasatud protsessi algusest peale.
    Paar NBd!
    • Kui lähed reklaamiagentuuri valima, siis ära küsi, mida te olete teinud, vaid kuidas te olete teinud. Pelgalt geeniused on liialt ebastabiilsed isikud, et neile pikaajaliselt oma äri usaldada. Töötav reklaam peab sündima ka siis kui geenius on kodus palavikus.
    • Reklaamiagentuur peab oskama sulle seletada, mis alustel nende tööd hinnata, et saaksite edasi rääkida „ühel keelel“.
    • Kuldmunad on küll Eesti enimkajastatud reklaamiauhind, kuid jäetakse toonitamata, et tegu on „missivõistlusega“. St, et hinnatakse välist ilu, mitte, kuidas reklaam töötas ehk kliendile kasu tõi. Selleks on palju vähem „seksikas“ auhind – Aasta turundustegu. 
    Autor: Siim Pütsepp, Villy Paimets
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
LHV kasvatas tugevalt kasumit, toetudes intressitulude kasvule
Finantskontserni LHV esimest kvartalit iseloomustas plaanitust suurem laenuportfelli ja intressitulude kasv.
Finantskontserni LHV esimest kvartalit iseloomustas plaanitust suurem laenuportfelli ja intressitulude kasv.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.