Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seadus ei taga reisijaile piisavalt kaitset
Uudised Egiptusest muutuvad üha ärevamaks. Kas reisikorraldajatele kehtestatud nõuded tagavad nende võimekuse toimetada inimesed vajadusel koju enne tähtaega?
Turismiseaduse kehtiv redaktsioon jõustus 16. mail 2010. aastal, millega kehtestati reisikorraldajatele ka senisest suurema tagatise nõue. Tagatise peamine kasutuseesmärk on reisikorraldaja makseraskuste ilmnemisel reisijate sihtkohast tagasi toimetamine.
Kehtiva seaduse järgi määrab tagatise summa reisikorraldaja ise. Tagatise suurus jääb reisikorraldaja südametunnistusele. Kehtiva turismiseaduse järgi määrab tagatise summa reisikorraldaja ise järgmise kvartali müügiprognoosi alusel. Seaduse autorid on küll toonitanud, et ettevõtja peab ise analüüsima ja hindama oma majandustegevusega seonduvaid riske ja tagama vastavalt sellele õiguspärase tegutsemise, kuid tagatise õiglase suuruse kontrollimiseks või täiendavaks määramiseks pole mingisugust kontrollimehhanismi ette nähtud.
Turism on hooajaline ning paljudes aspektides ettearvamatu, olles mõjutatud nii globaalpoliitikast, kliimast ja majandusest. Sisuliselt tähendab see, et kui reisikorraldaja teeb tagasihoidlikud tulevikuplaanid või lihtsalt ei planeeri tulevas kvartalis oma müügimahtu suurendada, ei pruugi tema tagatis "erakordselt suure müügimahu ettenägematu tekkimise" korral enam nõuetele vastata.
Olenemata sellest, et turismiseadus sätestab ka reisikorraldajale kohustuse jooksvalt tagatise suurust hinnata ning seda vajadusel suurendada, ei toimu see siiski üleöö. Tagatise jooksvaks suurendamiseks seadus mingit tähtaega ei anna, mis tähendab, et kehtib mõistlikkuse põhimõte. Ametkondadega suhtlemisel loetakse tavaliselt avalduste jm dokumentide esitamise mõistlikuks ajaks ühte kuud, mis tähendab, et kui reisikorraldaja esitab avalduse üks kuu pärast tagatise suurendamise vajaduse ilmnemist, ei saa seda nõuete rikkumiseks pidada.
Tagatisest ei piisa. Kui nüüd samale perioodile langeb erakorraline vajadus toimetada reisijad sihtkohtadest tagasi ning reisikorraldaja makseraskuste tõttu on vaja hakata tagatist realiseerima, võibki ilmneda, et tegelike vajaduste täitmiseks olemasoleva tagatise summast ei piisa. Seejuures ei ole reisikorraldajale ka midagi ette heita. Niisiis, kuigi praegune regulatsioon on kehtestanud kohustusliku tagatise määra, ei saa tegelikult selle regulatsiooni rakendamise efektiivsust kontrollida.
Seega, enne reisile minekut on igal juhul soovitatav uurida, kas ja milliseid lisatagatisi reisiettevõte oma klientide huvide kaitseks täiendavalt pakub.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.