Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mina ei tea midagi - arvuti tegi!

    Kui Eestis räägiti küberrünnete mustast stsenaariumist, et poest ei saa leiba ja piima osta, siis Uus-Meremaal tekitas tehnikaaps vastupidise olukorra. Suure reede öösel avanesid riigi suuruselt neljandas linnas Hamiltonis supermarketi Pak'n'Save'i uksed. Tuled põlesid. Muusika mängis. Õnneks töötasid ka turvakaamerad. Möödus kaheksa tundi, enne kui keegi kohalikest politseile teatas, et inimesed lahkuvad poest kaubakoormatega. Viga oli infosüsteemis, mida hiljuti oli muudetud.

    Kaksteist inimest oli kauba eest tasunud iseteeninduskassas. Hätta jäid need, kes alkoholi osta soovisid, sest kui ise poemüüjat mängida, peab poe töötaja ikka vanust kontrollima tulema. Infosüsteem nõuab sünniaja sisestamist passi või juhiloa järgi. Pood soovitas tungivalt kõigil tasuda ning annetas kogu raha Cantebury piirkonna maavärinaohvritele. Meedias järgnesid puhtsüdamlikud ülestunnistused ning psühholoogide arvamused. Spekulatsioonid sellest, mis vaesemates riikides oleks juhtunud ning kui palju mõjutas inimkäitumist teine tehnikavidin - turvakaamera.
    Paar päeva hiljem jõudis uudistesse, et 130 politseijaoskonna, kolme politsei kommunikatsioonikeskuse ning politsei peakontori töö oli häiritud. Põhjuseks probleem internetiühendusega. Hädaabiliini tööd probleem ei seganud ning ametnike sõnul oldi selliseks stsenaariumiks valmis ning kõik toimis nii, nagu pidi.
    Tehnoloogiaprobleemide puhul on suurema uudisväärtusega sündmused, mis mõjutavad paljusid inimesi (terve iseteenindus oli maas) või millel on kohene rahaline kahju (raha kadus pangakaardilt). Muul juhul kas kiidetakse midagi uut, kirutakse midagi vana või hoiatatakse, et midagi halba on juhtumas või juba juhtunud.
    Eesti meedias on müütilised teemad ID-kaardi ebaturvalisus, e-Tervise tervisehädad ning riigiportaali eesti.ee kole väljanägemine. Paar korda aastas räägitakse, kuidas Eesti liikus X IT-edetabelis n arv kohta üles- või allapoole. Neli-viis aastat tagasi oli infosüsteemi avamine automaatselt hea uudis, mille kõrval ärimees või poliitik särada sai. Nüüd tundub sama kohustuslik uudis, et äsja tööd alustanud imesüsteem ei pidanud koormusele vastu. Tellija süüdistab töö tegijat, töö tegija tellijat ning lõpuks lepitakse kokku, et arvutid on süüdi ning Euroopa maksumaksja raha raisatud.
    See, et üks või teine infosüsteem oma regulaarset hooldust teeb või mõni kodulehekülg end uuendab, võetakse lihtsalt teadmiseks. Suurem uudisväärtus on lool siis, kui tegelikud sündmused planeeritust erinesid – hooldus venis tundidepikkuseks või mõjutas teiste infosüsteemide tööd, st teiste inimeste elusid.
    Kodumaise Eesti Energia uue kliendiinfosüsteemi juhtum. Eesti Energia teatas, et võtab kasutusele uue mugava kliendiinfosüsteemi, mille potentsiaalne suur töökoormus võib põhjustada esimestel kuudel lühiajalisi häireid. Isegi kui sellest varakult ette teatada – ikka on piinlik! Süsteem vajab sissetöötamist. Teeme endast parima. Palume vabandust võimalike ebamugavuste pärast. Kõigil ongi siiralt kahju, kuid inimesed tahavad kuulda, mis on uue infosüsteemi eelised või miks midagi halvasti läks. Ja seda arusaadavas keeles. Lugeja-kuulaja-televaataja satub kimbatusse, kui teda serverite, jõudluste ja arusaamatute tähelühenditega üle kallatakse. Kuidas sa endale ikka tunnistad, et ei saa poolest jutust aru, kuigi oled viimased kümme aastat iga päev arvutit näppinud.
    Kui uus e-asi teeb mu elu toredamaks, annan palju andeks. Pole suurt vahet, kas e-maksuamet mõtleb pool või kolm minutit, kui sel viisil oma raha kõige kiiremini kätte saan. Kui aga infosüsteeme iseloomustavad ainult tõrked, pole imestada, et vähemasti kaks korda aastas räägib mõni arvamuslugu ühest eksootilisest loomast, kes e-riigi eesotsas tukub. Muigasin, kui nägin, et endised kolleegid Riigi Infosüsteemide Arenduskeskusest on riigiportaali eesti.ee testversioonile riputanud tasakaalustava uudise pealkirjaga – e-leopard nurrub rahulolevalt.
    Inimesed ei pea olema vait, kui IT-spetsialistid räägivad. Tehnoloogia kasutamise kohta tuleb esitada samu küsimusi kui mistahes teise äriprotsessi osa kohta. Kas aja- ja rahakulu on põhjendatud ning mis probleeme sellega üldse lahendatakse. See, et äri- ja tehnoloogiavaate esindajad räägivad eri keelt, on ainult lame vabandus.
    Infotehnoloogia võib pakkuda väga huvitavaid sotsiaalseid ekeperimente, kuid nende teadlik sooritamine on küll lubamatu. Kui infotehnoloogiliste probleemide tõttu ei ole võimalik kohustusi täita või hüvesid nautida, on see sama palju juhtimise ja kommunikatsiooni küsimus kui arvutipoisi apsakas.
    Allikad: NZ Herald, Waikato Times
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.