Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kes seda paberraha tahab?

    Paberraha pole enam ammu ainumõeldav viis arveldamiseks: enamik igapäevastest tehingutest tehakse elektrooniliselt. Kuid ka tänapäeval tuleb leida viis, kuidas paberraha efektiivselt tarbijateni viia, kirjutab SEB juhatuse esimees Riho Unt.

    Inimesed koonduvad üha enam linnadesse ja koos inimestega lahkuvad maalt ka teenused. Riigid on püüdnud leida viise, kuidas pidurdada teenuste lahkumist, et maapiirkonnas säiliks elamisväärne keskkond. Rootsi leidis aastate eest, et kui pangad vähendavad maapiirkondades kontorite ja sularahaautomaatide arvu, siis hakkab riik neid teenuseid koostööpartneri kaudu pakkuma. Kuulutati välja hange, et leida teenusepakkuja 15 linna ja 43 piirkonda, kus polnud enam kedagi, kes elementaarseid pangateenuseid osutaks. Lahenduse käivitamine ja käigushoidmine maksis maksumaksjale sadu miljoneid Rootsi kroone. Sellel aastal avastati, et teenust kasutab vaid 3500 inimest (Rootsis on ligi 9,4 miljonit elanikku). Valitsuse arvutuste kohaselt oleks odavam need 3500 inimest kaks korda kuus taksoga lähimasse pangakontorisse viia kui süsteemi töös hoida.
    Eestil tasuks sellest näitest õppida: teenuse olemasolu ei garanteeri selle kasutamist. Me sooviksime, et Eestit kataks efektiivne ühistranspordivõrgustik, kuid kas me kasutaksime seda? Ja isegi kui kasutaks, siis kui tihti? Sularaha vajaduse rahuldamisega maapiirkondades on sama dilemma: kui oleks olemas viis teenust pakkuda nii, et sellel oleks piisavalt kasutajaid, siis teeksid pangad seda hea meelega. Ent kui kasutajaid pole, siis pole mõtet teenuse pakkumisse raha matta.
    Eesti on nii väike riik, et meil võiks olla üks sularahaautomaatide võrk kõikidele pangaklientidele. Iga viies Eesti sularahaautomaat asub piirkonnas, kus on juba mõni teine automaat. Võrkude ühendamise tulemusena oleks ehk ka maapiirkondade automaatidel kasutajaid niipalju, et nende ülalhoidmine oleks mõttekas. Mulle tundub pankade ühisvõrk kõige kiirem ja odavam viis, kuidas tagada paberraha olemasolu kõikides nendes Eesti asulates, kus on selle kasutajaid. Selge on see, et sularahaautomaadid ei jõuaks siis kõikidesse valdadesse, sest automaadi tööshoidmiseks on vaja siiski paari tuhandet tehingut kuus. Ühisvõrgu loomise eeldusena ei peaks kõik pangad panustama mitte ainult linnade, vaid ka maapiirkondade automaatidesse, kuid ma olen kindel, et aja jooksul hakkavad pangad mõistma selle koostöö vajalikkust.
    Paratamatult on siiski paberraha on muutumas harulduseks. Moodsas maailmas on pangakaardi või mobiiliga võimalik maksta juba nii taksos, turul kui politseiautos ning varsti näeme ka traktoristi, kes palub kliendil kartulite muldamise eest tasumiseks kasutada kaardi- või mobiilimakset. Küsimus ei ole ju selles, et maapiirkondades on tingimata vaja sularaha, vaja on moodust, kuidas omavahel tsiviliseeritud viisil arveldada. Paberraha puudumine ei tohiks pärssida inimese elukvaliteeti. Tõeline vabadus on see, et iga eestimaalane saab igal ajal valida kahe-kolme makseviisi vahel, mitte sõltuma ühest lahendusest.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.