Priit Martinson • 4. august 2012 kell 6:13

Hiina turule saab nüüd kergemini

Eesti ning Hiina vahelistel riiklikel kohtumistel armastatakse mainida, et oleme praktiliselt naabrid, sest meie vahel seisab kõigest üks riik. Ometi on meie kaubandusnäitajad võrreldes lähiriikidega mitu korda madalamad, kirjutab EASi välisesindaja Shanghais Priit Martinson.

Välisriikide suhet Hiinaga iseloomustab eelkõige negatiivne väliskaubanduse bilanss. Hiina toodab ning ekspordib rohkem kui impordib. Ühendades Hiina odava tööjõu ja välisinvestorite kapitalil põhineva tehnoloogia, kerkis Hiina vähem kui 30 aastaga maailma suuruselt teiseks majanduseks. See on kaasa toonud ostujõulise keskklassi tekke, mille suurust hinnatakse 400 miljonile elanikule. Enam kui miljon hiinlast omab vara vähemalt 10 miljonit jüääni (1,27 miljonit eurot).

Kiire areng. Hiina valitsus innustab oma ettevõtteid sisenema välisturgudele ja soodustab välismaiste toodete importi, vähendamaks väliskaubanduse defitsiiti. Aasta-aastalt on kasvanud sisetarbimine ja nõudlus kvaliteetsete, looduslike ja orgaaniliste toodete järele. Hiinlastel on selge veendumus, mis neile meeldib, ja brände, mida ollakse harjunud tarbima, ei vahetata üldiselt uute vastu.

3M ja General Motorsi esindajate sõnul on võimatu tulla turule teisejärgulise tehnoloogiaga, hiinlased tahavad vaid parimat. Ka Sony esindaja väitel on hiina tarbijate ootused kõrged. Hiina ettevõtted pidasid uuringu kohaselt uue tarnija valikul kõige olulisemaks toote kvaliteeti, seejärel distributsiooni ja tarnija võimekust ja alles kolmandana hinda.  2011. aastal eksporditi Eestist Hiinasse 8% rohkem kaupu kokku 203 miljoni euro eest, kuid Soomest oleme Hiinasse eksportimisel endiselt enam kui 10 korda maas.

Aitame Hiinasse. Eesti koduturuks on Euroopa Liit, eelkõige naaberriigid Skandinaavias. Kaugemale tasub vaadata keskmisest võimekamatel ja ainulaadsetel ettevõtetel. Siia alla kuuluvad firmad tehnoloogiasektorist, toiduainete-, masina- ja puidutööstusest. Eelduseks on hea toode, tugev ambitsioon, pühendumus, piisav ressurss ning paindlikkus.

Liviko on Viru Valgega Hiinas kohal, oma niši ja kliendid on Hiinas leidnud ka Eesti puidutööstuse ettevõtted Puidukoda ning Ecobirch. Ühest külastusest ei piisa. Peab olema valmis, et läbirääkimised võtavad kaua aega.

EAS on koostöös majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumiga ellu viimas pilootprogrammi Ekspordibuldooser, mille raames aitame viiel parima ettevalmistusega Eesti ettevõttel siseneda Hiina turule ja leida seal püsikliente.

Hetkel kuum