Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kontoritöö automatiseerimine teeb töötajad loovamaks ja toob kasumit
Foto: Knowit Estonia
Viimaste aastate tootmis- ja tööstusettevõtete võlusõnaks on automatiseerimine, aga aina enam kasutatakse seda ka kontoritööde lihtsustamiseks. Tehnoloogilised võimalused inimeste tööde üleandmiseks robotitele on piiritud, kinnitab protsesside automatiseerimise ja tarkvaraarendusega tegeleva Knowit Estonia müügi- ja kliendisuhete juht Juhan-Madis Pukk.
Loov töö ja vabadus teatud asjade üle otsustada jäägu inimestele.
Eesti pehmemööbli tootja OÜ Bellus Furniture lasi automatiseerida tellimuste ja logistikainfo sisestamise protsessi. Ettevõtte omaniku Rolf Relanderi sõnul said töötajad kohe aru, et kontoritöö lihtsustamisest võidavad kõik ning need, kelle tööd robotid edaspidi kergendama pidid, võtsid koguni initsiatiivi enda kätte. „Kusjuures kliendi jaoks ei muutunud väliselt midagi: neilt tulev tellimus jõuab paari minutiga meie ja meie logistikapartneri süsteemi, mis vähendab seni käsitsi sisestatud andmete puhul inimfaktorist tingitud vigade tekkimist ning kiirendab oluliselt protsessi.“Tänu automatiseeritusele saavad klienditeenindajad tegeleda erisustega, pühenduda kliendisuhtlusele ning selle arendamisele. Neil on vähem stressi, nad on motiveeritavamad ning puhkuste ajaks on oluliselt lihtsam leida asendajaid. „Tõepoolest oli käsitsi sadade tellimiste sisestamine väga rutiinne ja stressirikas ning seetõttu suurenes ka võimalus teha sisestusvigu. Automatiseerimisest võidavad kõik,“ nendib Relander.Juhan-Madis Pukk lisab, et enamasti ei olegi kuigi kulukas lihtsustada olemasolevate inimeste tööd, kuid sellele mõtlemine tekitab juhtidele muret, et millega nende töötajaid siis tegelema hakkavad. „Tegelikult on probleem hoopis tööviljakuses: protsesside kaardistamine aitab leida kohad ja väärtuslikku lisaaja, tänu millele saavad inimesed pühenduda huvitavamatele ja olulisematele töödele ning tõsta ettevõtte efektiivsust.“
Knowit on loonud graafilise liidese robotite käitamiseks ja nende töö jälgimiseks.Foto: Knowit Estonia
Millal vajab kontor automatiseerimist?Inimesed on ülekoormatudInimesed peavad tegema palju rutiinset töödPuudus on inimtööjõuressurssidest, kuid te ei soovi uusi inimesi palgataTeie andmebaasides esineb palju inimfaktorist tingitud viguTahate vähendada ettevõtte kulusidTöötajad ei ole igava tööga rahul
Robot tehku rutiinset, inimene loomingulist tööd
Tegemist ei ole kindlasti ainult kokkuhoiukohaga, vaid sageli on ettevõttel reaalne puudus inimtööjõust. „Ka sel puhul on mõttekas vaadata üle olemasolevad protsessid, et ehk on parem midagi robotitele üle anda. Arvuti imiteerib inimest, olles teatud asjades kiirem ja täpsem, kuid samas see töö ei tohiks täna veel eeldada loomingulist mõtlemist. Loov töö ja vabadus teatud asjade üle otsustada jäägu inimestele,“ räägib Pukk.Eesti on e-riik, kes võiks oma mõtlemisega eelmisest industriaalajastust välja jõuda ja mida varem, seda lihtsam on robotiseerimisega alustada. Täna on meie tööjõu efektiivsuse näitajad teiste Euroopa Liidu riikidega võrreldes halvemate seas, kuid tänu robotiseerimisele saaksime oma positsiooni oluliselt parandada. Robot aitab inimestel teha igavaid ja rutiinseid töid nagu andemete sisestamine ja liigutamine õigesse kohta. Noored sellist tööd enam teha ei taha, aga kui me tänapäeva noorte jaoks ei ole piisavalt innovaatilised, siis homme me enam uut põlvkonda enda juurde tööle ei saa.
Automatiseerimine peaks toimima samm sammult, et kõik sellega kohaneda suudaks.Foto: Knowit Estonia
Kontori automatiseerimise tasuvusaeg jääb alla aasta
„Me ei tea veel, kuidas ettevõtted töötavad 10–15 aasta pärast. Kuid me mäletame hästi, et kuigi Exceli tulek võttis tõenäoliselt ära palju paberhunnikuid, ei kaotanud see ära töökohti, vaid muutis igapäevast töötegemist tõhusamaks ja lihtsamaks. Kõik tahavad head elu ja mugavaid töötingimusi. Eeldatakse, et ka madalapalgalisel töötajal peavad olema nutitelefon, sülearvuti ja internet. Et seda võimaldada, peab tõstma efektiivsust ja kasvatama majandust. Ehk tegema asju senisest targemini,“ räägib Pukk.Automatiseerimine annab võimaluse sellega kaasa minna ja avastada ettevõtte jaoks uued võimalused, mis aitavad saavutada seatud eesmärgid kiiremini ja efektiivsemalt. Projektina on automatiseerimine odav, kiire ning annab konkreetset kasu kohe pärast kasutusele võtmist. Automatiseerimine ei sega jooksvat tootmist ning annab inimestele võimaluse teha kõrgema lisandväärtusega tööd.Näiteks tootmisprotsess algab tellimusest ja lõppeb kauba transpordiga kliendile ning kogu selleks ahelaks on vaja inimesi, masinaid ja toorainet. Kõigi nendega käib kaasas info, mis peaks liikuma automaatselt ja võimalikult kiiresti ega tohiks sisaldada väiksemaidki eksimusi. Kuidas panna info kiirelt ja veavabalt liikuma? Jälle tuleb appi robotiseerimine.Knowiti kogemused ütlevad, et kontoritöö automatiseerimise tasuvusaeg jääb alla ühe aasta. Hea näitena võib tuua kinnisvaraettevõtte, kus maaklerid pidid hommikuti koguma erinevatest allikatest informatsiooni ja koostama nimekirja päeva jooksul tehtavatest müügikõnedest. Igal maakleril kulus selleks iga päev umbes pool tundi. Protsessi automatiseerimisel ootas aga neid hommikul ees elektronkiri, kus tabel telefoninumbritega oli juba koostatud. Veel on Knowit automatiseerinud ühe kliendi igapäevatöös suurema osa nende raamatupidamistööst, vabastades inimesed tüütust ja aeganõudvast numbrite toksimisest ühest programmist teise. Lisaks aja kokkuhoiule välditakse nii ka inimlikke eksitusi ja parandatakse info kvaliteeti.Huvi korral võtke julgelt ühendust!lISAINFOJuhan-Madis Pukktel: +372 5666 9827e-post: [email protected]www.knowit.ee