Juubel: Eesti bussimüügi turuliider, MANi sõidukite importöör Keil M.A. saab 25aastaseks
MAN Truck & Bus AG sõidukite müügi ja hooldusega tegelev Keil M.A. sai alguse 25 aastat tagasi. Algul tegeleti kasutatud Volvode impordi ja remondiga Valgas, kuid õige pea laieneti Tallinnasse, et olla lähemal oma potentsiaalsetele klientidele. Tänavu on ettevõttel plaanis avada uus veokite ja busside hoolduskeskus ka Tartus.
Keil M.A. esimene ärinimi oli Valga AB Keil ning asutajad Valga Autobaas ja Saksa kodanik Helmut Keil. 29. detsembril 1993 asutatud firma eesmärk oli kasutatud Volvo veokite import Saksamaalt ning turustamine koos remondi- ja hooldusteenuse pakkumisega Valgas. „Aktiivse müügitöö tulemusena olime aga nii edukad, et juba 1994. aastal tõime Eestisse esimesed uued Volvo veokid, kuigi liisingufirmasid sel ajal veel Eestis ei olnud ning tehinguid rahastada oli väga keeruline,“ meenutab ettevõtte juhatuse liige Andres Mängel.
Aastal 1995 sõlmis Keil M.A. diilerlepingu Volvo Truck Corporationiga Volvo veokite müügiks Eestis ning juba neli aastat hiljem allkirjastati importöörilepe Saksamaa suure veokitootjaga MAN Nutzfahrzeuge AG. Väljakutset selle lepingu puhul pakkus Mängeli sõnul eelkõige MANi väga lai ning põnev mudelivalik ning nende agressiivne laienemine eksporditurgudele. Täna ongi Keil M.A. MAN Truck & Bus AG toodetavate MAN veokite ja Neoplan busside impordi, müügi, hoolduse ja remondi teostaja, pakkudes väikeses mahus ka täisteenusrenti.

Need keerulised, ent põnevad 1990ndad
„Aastatel 1994–1995 alustati Eestis ka liisingu pakkumist, ent tehinguintressid olid 18% ning hea, kui üldse kellelgi investeeringute jaoks raha oli,“ tõdeb Mängel. „Aga kui 1995. aastal saime juurdepääsu Rootsi rahastusvõimalustele, sai võimalikuks ka esimene tolleaegses situatsioonis väga suur müügitehing ETK Autoga 17 uue Volvo veoki tarnimiseks!“
Kuna oli juba selge, et enamik Eesti kaubavahetusega tegelevaid ettevõtteid hakkab koonduma Tallinna ümbrusesse, avati kiiresti 1995. aastal Tallinnas Peterburi teel lisaks Valga teenindusele teine hooldustöökoda, et olla lähemal oma klientidele: transpordi- ja logistikafirmadele ning ehitusettevõtetele. 1998. aastal blokeeris aga Venemaa kriis Eesti vedajate turu ning transpordifirmadel tuli kiiresti ümber orienteeruda Lääne Euroopasse. „Oli raske, sest kontakte ju polnud ja Eestist ei teadnud keegi midagi. See oli esimene suur väljakutse liisingutele, kelle tagasivõetud kasutatud veokeid ja haagiseid me turustasime. Koostöö oli aga tolleaegne edu võti! Uusi veokeid pärast esimest kriisi praktiliselt ei soetatud.“
Mängel nendib, et pärast turu kokku kukkumist oli väga keeruline, aga tuli säilitada personal ning katsuda hakkama saada. „Tulime sellega toime ja kui 2006.–2008. aastani kestnud buumile järgnes uus kriis, olime kogenenumad ning turul heas positsioonis. 2011. aastast uue tõusu alguseks olime suutnud säilitada kogu oma professionaalse meeskonna, kellega edasi minna ning areneda!“