23. jaanuar 1996
Jaga lugu:

Estonian Airist huvituvad Skandinaavia lennufirmad

Estonian Airi peadirektor Toomas Peterson on endiselt seisukohal, et parimaks Estonian Airi erastajaks oleks finantseerijatest, juhtkonnast ja strateegilisest partnerist koosnev konsortsium. Viimane võidakse Estonian Airi juhtkonna ja pankade pakkumusele kaasata alles läbirääkimiste käigus erastamisagentuuriga, ütles Estonian Airi peadirektor.

«Erastamisagentuuril on pärast pakkumuste tähtaja möödumist läbirääkimisteks ja otsustamiseks aega neli kuud. Selle aja jooksul võib juhtuda teatud gruppide lagunemisi ja ühinemisi,» rääkis Peterson.

Samas ei pea tema sõnade kohaselt strateegiline partner osalema tingimata aktsiakapitali laiendamises, koostöölepingu võib sõlmida alles peale erastamist.

Tallinna Panga direktori Guido Sammelselja sõnade kohaselt on pank Estonian Airi vastu huvi tundnud, kuid enne pakkumuste lõpptähtaega on seda vara kommenteerida.

Kuigi eile lõunaks ei olnud Estonian Airi juhtkond ja pangad oma pakkumust erastamisagentuurile veel esitanud, tehakse seda Petersoni kinnitusel kindlasti neljapäeva lõunaks.

Scandinavian Airlines Systemsi (SAS) rahvusvahelise piirkonna asepresident Lars Lindgren oli Estonian Airi erastamistingimustega hästi kursis, kuid keeldus enne pakkumuste lõpptähtaega kinnitamast ja kommenteerimast SASi võimalike huvisid Eesti lennufirma vastu.

Toomas Petersoni ütlusel on SASil ja Finnairil väga lihtne turundusliku koostöö käigus tõmmata kasum endale ja hoida siinne firma nullkasumis. Teise võimalusena võidakse välja arvutada turuväärtus ja osta selle hinna eest Estonian Air ning hiljem ta likvideerida.

See on must stsenaarium ja nii ei pruugu tegelikult minna, lisas Peterson. «Minu teada aga soovivad SAS ja Finnair saada väikese raha eest küllaltki suurt otsustamisõigust, mistõttu oleks kindlasti õigem, et strateegiline partner tuleks kusagilt kaugemalt,» ütles Estonian Airi peadirektor.

«Paraku võis pakkumistähtaeg jääda liiga lühikeseks, et kaugemalt oleks jõutud korralikku pakkumust ette valmistada,» rääkis Peterson.

Estonian Airi juhatuse liikme, lennuameti peadirektori kohusetäitja Jaan Tamme väitel lähtuti erastamistingimuste väljatöötamisel algselt ideoloogiast, mille järgi aktsiakapitali laiendajatena ei soovitud näha geograafiliselt lähedal asuvaid strateegilisi investoreid Finnair, SAS ja Lufthansa. Erastamistingimustesse see sisse ei läinud, kuid erastamisagentuuril on sellest võimalik lähtuda läbirääkimiste ajal, selgitas Tamm.

«ELK Lennuliinidel oleks huvi ainult siis, kui sealt oleks midagi mõistliku võtta. 66 protsendi aktsiakapitali laiendamisega müüakse aga ainult õhku,» lükkas ELK Lennuliinide juhatuse aseesimees Rita Lillipuu ümber endise peadirektori Urmas Karileedi kunagise väite nagu oleks ELK Lennuliinid huvitatud osalemisest Estonian Airi erastamisel.

Rita Lillipuu sõnul võivad Estonian Airi erastamisest olla huvitatud ainult lääneriikide lennufirmad, kes soovivad pääseda ettevõtte juhtkonda, et saada enda käsutusse turg.

«Usutavasti ei ole Estonian Airi erastamiseks praegu laekunud veel ühtegi pakkumust, kuid ülehomme keskpäevaks saab neid koos meie omaga olema kaks kuni seitse,» võttis Toomas Peterson olukorra kokku kaks päeva enne Estonian Airi erastamispakkumuste lõpptähtaega.

Estonian Airi erastamine aktsiakapitali 66 protsendi suuruse laiendamise teel kuulutati välja 13. detsembril. Pakkumuste esitamise lõpptähtaeg on 25. jaanuar.

Jaga lugu:
Hetkel kuum