25 jaanuar 1996

Sideteenuste paljusus ajab tarbijate pea segi

«Mu jumal, ta räägib!» oli Brasiilia imperaator Pedro II reaktsioon, kui ta nägi 1876. aastal Philadelphia juubelinäitusel esimest korda telefoni. Kui Pedro oleks suutnud ajas reisida ja näha tänast päeva, oleks ta arvatavasti kõnevõime sootuks kaotanud.

Telefonikompaniid on rakendanud arvutitehnoloogia, et pakkuda tarbijale seninägematuid võimalusi. Üheainsa juhtmeta telefoni abil on võimalik edastada või vastu võtta kõnesid ning võtta vastu signaali ka satelliitidelt. Arvuti abil on võimalik selekteerida soovitavad ja ebasoovitavad telefonikõned. Ärimehed ja ajakirjanikud võivad ühendada oma sülearvutid mobiiltelefoniga ja saata andmed või artiklid baasi.

Õige pea on videotelefon muutunud igapäevaseks tarbeasjaks ning paljud kompaniid loovad videoühenduse oma kontoritega üle kogu maailma. Interaktiivseid telefoniteenuseid hakatakse pakkuma telefoniliine pidi, mis võimaldab vaid mõne liigutusega hiirel teha sisseoste, sooritada pangatehinguid, korraldada reise ja lugeda ajalehti.

Tehnoloogia areng muudab kõik võimalikuks ning ainus reaalne õhku rippuma jääv küsimus on: kas rahvas tahabki midagi enamat kui tavalist telefoni?

International Data Corpi analüütik Josee van den Berg kahtleb selles. «Multimeedia kodudes võib ju olla kiirem ja mitmekülgsem, kuid keegi ei ole tegelikult kindel, kas tarbija on valmis selle eest maksma,» ütles ta.

Tehnoloogiakonsultant Francois Kornmann on samal seisukohal. «Esimesed eksperimendid interaktiivse TV ja multimeediateenustega ei ole näidanud, kui suurt tähtsust nad tulevikus omavad. Turgu veel ei ole ja tema tekkimine ei ole piisavalt tõestatud, õigustamaks hiiglaslikke investeeringuid,» ütles ta.Telefonikompaniid on mõelnud välja uusi kasutusvõimalusi traditsioonilisele vasktraadile, kuid tulevikuvõimalused on seotud peamiselt kiudoptilise kaabliga. Pidevalt on täiustatud ka raadiosidetehnoloogiat. Raadioside on nüüd nii usaldusväärseks muutunud, et arengumaad võivad minna mööda kallist telefoniliinide ehitamise faasist ja asuda ehitama odavamaid, kuid kaasaegsemaid mobiiltelefonisüsteeme. «Võitjaks on tarbija. Hinnad langevad ja operaatorfirmad pakuvad lisateenuseid, kusjuures tarbija kasutab kiiresti ära uued pakutavad võimalused,» kommenteeris Tim Devine Londoni PA Consultingist. Devine'ile meeldib, et sissetulevaid kõnesid on võimalik filtreerida arvuti kaudu. «Varsti peaks olema võimalik anda telefonile korraldus saata endise abikaasa advokaadi kõned kõneposti,» ütles ta.

REUTER-BNS

Hetkel kuum