14. veebruar 1996
Jaga lugu:

Odavatele bussireisidele tuleb peagi lõpp

Euroopa Liit valmistab ette bussijuhuvedusid käsitlevat raamlepingut, mis asendab seni kehtivaid Kesk- ja Ida-Euroopa riikide kahepoolseid maanteeliiklusalaseid lepinguid Euroopa Liidu liikmesriikidega. Plaan loodetakse täide viia juba käesoleva aasta lõpuks.

Teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakonna juhataja Lembit Kiviloo sõnul muutuvad kõnealuse lepingu järgi juhuvedudel kasutatavatele bussidele esitatavad tingimused karmimaks. Eile Brüsselis peetud sellekohasel nõupidamisel osales ka teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakonna esindaja.

«Brüsselis nädala alguses peetud nõupidamine oli selles vallas esimene,» rääkis Lembit Kiviloo. «Praegused kahepoolsed lepingud loodetakse siiski aasta lõpuks asendada tüüplepinguga. Põhimõtteliselt on tegemist konventsiooniga, millega tuleb ühineda. Samas jääb riikidele endiselt õigus omapoolseid kvoote kehtestada.»

Euroopa Liidu tüüplepingu järgi karmistatakse juhuvedusid tegevatele bussidele esitatavaid tehnilisi tingimusi oluliselt. See otsus puudutab Eestis eeskätt firmasid, kes tegelevad reisijate juhuveoga ehk eelkõige odavate turismireiside korraldajaid. Praegu sellised piirangud Euroopas tegelikult puuduvad.

«Seni on vaid Austria ja Saksamaa püüdnud selliseid reise piirata, kuid erilise eduta,» lisas Kiviloo. «Selge on, et bussidele esitatavad nõuded on vaja karmimaks muuta, sest meil kasutatavad bussid on ikka suhteliselt vanad ja kehvad.»

Teede- ja sideministeeriumi andmetel tegeleb rahvusvaheliste bussijuhuvedudega Eestis ligi 150 firmat. Rahvusvahelises liikluses osaleva sõiduki tehnoülevaatuse kehtiv dokument on välja antud 342 bussile. Rahvusvahelistes vedudes kasutatakse peamiselt vanu busse -- üle 15 aasta vanuste busside osatähtsus on 41%. 1995. aastal ehitatud busse on kasutusel vaid kümme, millest enamiku moodustavad Ford Transiti väikebussid. Busside osas on välisvedajate seas populaarsemad Ikarus, Scania ja Volvo.

Turismifirmad suhtuvad kirjeldatud plaani erinevalt -- suhteliselt kallimaid bussireise korraldavad firmad peavad sellist muudatust positiivseks ning kinnitavad, et see ei too kaasa olulist bussireiside hinnatõusu.

«Plaan on meile rõõmus uudis,» kinnitas Baltic Toursi reisikorraldaja Kärt Radik.

«Praegu me kasutame 1986.--1988. aasta busse, kuid vajadusel oleme võimelised kohe kasutusele võtma ka üheksakümnendatel valminud bussid. Uuem buss võib reisihinda tõsta ligi 400 krooni. Paremate busside kasutuselevõtul kaovad turult nn 2500kroonised reisid Euroopasse, mis on reisijatele tõeline katsumus, järelikult võidavad ka kliendid,» avaldas Kärt Radik oma seisukoha.

Vanade ja tehniliselt halvemas seisukorras bussidega opereerivatele turismifirmadele võib aga rangemate nõuete kehtestamine tähendada tegevuse lõppu.

Jaga lugu:
Hetkel kuum