25 veebruar 1996

Briketikriisi lõppu ei paista

Tallinna kütteturustuse ainsat varustajat, ASi Tootsi seob kuni 2005. aasta septembrini ekspordileping ühe Rootsi soojusjaamaga, põhjendas briketipuudust turbakombinaadi peadirektor Kai Mäeleht. Tootsi turbakombinaadi tootmisvõimsus lubab toota ligi 75 000 tonni briketti aastas, millest kaks kolmandikku tuleb eksportida, ütles Mäeleht. «Rootslased on meie seadmetesse investeerinud 5--8 miljonit Rootsi krooni,» selgitas Mäeleht ekspordilepingu vajalikkust.

Tallinna kütteturustuse eelmisel kuul sõlmitud aastaleping Tootsi turbakombinaadiga näeb ette ettevõtte varustamist 2500 tonni briketiga. Tallinna kütteturustuse direktor Teet Tiko tõi võrdluseks, et eelmisel aastal saadi briketti kolm korda rohkem.

Seni kui ASil Tootsi on ekspordiväljund, jääb probleem püsima, ütles Teet Tiko. Tootja seisukoht on arusaadav, kuna eksport annab stabiilse turu, aga siseturg on kõikuv, tõdes ta. «Vabariigist briketti ei leia,» märkis ta. Tiko sõnul pole Oru ja Sangla turbakombinaat huvitatud briketi müügist Tallinnale, kuna kohapeal on olemas piisav turg. AS Sangla töötab tootmisvõimsuse piiril, on kinnitanud nimetatud kombinaadi tegevdirektor Rein Lettens varem. Kahjumiga töötava ASi Oru tehniline direktor Aleksander Saar on põhjendanud vähest tootlikkust vananenud tehnika ja investeeringute puudumisega.

«Ainus võimalus Tallinna hädalistel on saada 20kg kott briketti,» lisas Tiko. Tellida saab minimaalse kogusena ühetonnise konteineri.

Pealinlasi varustab briketiga ka AS A&K, kus on vähemalt kuu aja pikkune järjekord. Nemadki toovad briketi Tootsist.

Tiko väitel on kriisi võimalik lahendada briketti Venemaalt või Valgevenest sisse tuues. «Arvestades praegusi hindu seal ja odavamat raudteetransporti, tuleb import kõne alla,» jätkas ta.

Tallinna kütteturustus on Tootsi kombinaadi kaudu kontakti otsinud Valgevene briketivalmistajatega. Importbriketi kasutamise otstarbekuse üle saab otsustada pärast proovikoguse nägemist, vastas Kai Mäeleht. Tema sõnul tuleb brikett Valgevenest seitse päeva lahtises vagunis. «Siia võib jõuda ainult sodi, mis ei kõlba ahju panna,» oli ta ettevaatlikum.

Tiko ütles, et briketi import on ainus võimalus kriisi lahendada, kuna Eestis tootmisvõimsust juurde ei teki.

Hetkel kuum