11 märts 1996

Südi kantsler

Teede- ja sideministeeriumi kantsler Ruth Martin ütles juba 1994. aasta lõpus oma ametinimetuseks «veel kantsler». Vahetunud on ministrid, asekantslerid ja nõunikud, kuid Martin tegutseb endiselt kantslerina. See on seda üllatavam, et vahepealse aja jooksul transpordis toimunud intriigid on seotud just tema nimega. Olgu tegemist ministeeriumi alla kuuluvate ametite omaalgatuslike finantsoperatsioonidega, RASi Saarte Liinid ja RASi Mootor lepingutega või RE Tallinna Sadam 7. kai ehituskonkursiga.

Võib tekkida kahtlus, et tegemist on minu enda ja kolleegide poolt üles puhutud juhtumitega, mille üks eesmärk on mustata ka teede- ja sideministeeriumi kantslerit. Paraku juhtun transpordist kirjutades sageli kokku inimestega, kes mingit teemat arendades jõuavad välja kolmnurgani Martin--Sarap--Vähi. Nende seosed on transpordi ringkondades avalik saladus -- esimest kahte ühendab isiklik suhe, kahte viimast sügav sõprus lapsepõlvest.

Rein Randmaa kinnitab, et transpordi sektori kontrollijana teab ta rohkem kui aktides kirjas. Ametnikuna ei saa ta aga hakata pealekaebajaks: «Kõik, kes midagi teavad on seotud transpordiga. Kuid kes tahab tuld enda peale tõmmata.»

Energiline ja võimekas kantsler täidab oma elu transpordiga sidunud Tiit Vähi tellimust, nendib ministeeriumi endine ametnik. Tema sõnul võib see vahetuvatele teede- ja sideministritele mitte meeldida, kuid paraku on nende käed seotud. Vähi on valitsuskoalitsioonides jõudnud kokkuleppele nii Edgar Savisaare kui ka Siim Kallasega, mistõttu Martin on endiselt ametis, räägib ta. Ta lisab, et olukord transpordis ei muutu enne, kui langeb Tiit Vähi valitsus.

Mõni transpordikorüfee julgeb ehk oma nimele viidates ja faktidele toetudes ka varem Äripäevas sõna võtta.

Hetkel kuum