13. märts 1996
Jaga lugu:

Kui palju maksab Estonian Airi kaubamärk?

Kas Estonian Airi nimi on nüüd niisugune, mida peab säilitama ja mis on maailmas nii kuulus? Kui erastamisagentuur tahab, et firma nimi jääb alles, siis on see võimalus tal olemas ja ma toetan erastamisagentuuri otsust. Eestlasena tunnen oma hinges, et Estonian Air ei ole sugugi halvem nimi ja kaubamärk kui mõni muu.

Ma ei usu, et see nimi Estonian Airi müügihinda nüüd tõstab või kui nad müüksid ilma selle nimeta, siis peaksid hinna alla laskma. Nimi ja kaubamärk ei ole nii täpselt hinnatud asjad. Nime väärtust ei saa päris täpselt mõõta sadades või miljonites kroonides, sest nimi omab väärtust konkreetselt kellegi jaoks.

Müümise puhul on nagu pankroti puhulgi, et müüja või siis pankrotihaldur ütleb, et see konkreetne asi maksab nii palju, müüjal jääb üle nõustuda või mitte ning tingida. Peangi silmas, et kui müüja tahab kangesti, et just minu firma tuleks ja võtaks Tallinnas teeninduse ja liinid üle, siis kaalun sügavalt, kas ostan firma kaubamärgiga või ilma, sest tahan lõpuks ju odavamalt erastada.

Eesti on kaubamärkidega tehinguid sooritatud küll. Viimane näide on kaubamärgi «Den za Dnjom» pantimine ja hilisem müük, kuid kahjuks ei oska öelda täpset tehingu suurust.

Hindan Estonian Airi nime ja kaubamärki küllaltki heaks. Mulle tundub, et see kaubamärk on müüv kaubamärk. Uuele omanikule, ka välismaisele, ei tule Estonian Airi nimi kuidagi kahjuks.

Kui meil oleks täiesti suvaline firma, kes pakub sarnast teenust Estonian Airiga ja kellel on suvaline nimi XYZ, siis Estonian Airi nime omandamine läheb talle ikka üht-teist maksma. Usun, et praegu teadvustub ta klientide jaoks kui rahvuslik lennukompanii, teatud lennuõigusi omav kompanii, siis on tal ikkagi arvestatav väärtus. Ei taha spekuleerida, kas võlad katavad kaubamärgi väärtust või ei.

Väärtust kujutavad rahvusliku lennukompanii teatud eelised, st liinilitsentsid ja selle kaudu ka mõningane konkurentsieelis. Selle poolest Estonian Air erinebki XYZ lennukompaniist.

Peale selle eksisteerib kindel infrastruktuur, väljakujunenud klientuur ja suhteliselt head Boengu liisinglepingud. Need on ju tegelikult asjad, mida müüakse.

Ma ei ütleks, et Estonian Airi finantsiline seis ilus on, aga situatsiooni ja perspektiivi saab hinnata ka niiviisi: praegune peadirektor osaleb erastamises, samas ütleb terve mõistus, et kui firma seis paistab välja nii halb, ei võtaks peadirektor erastamiset osa.

Jaga lugu:
Hetkel kuum