31. märts 1996
Jaga lugu:

Kas äris nalja kah saab?

Äritegemine on kui mäng. Aga mitte liiga tõsine mäng. Tsiteeriksin siinkohal neljakordset olümpiavõitjat purjetamises Paul Ohlströmi: sporti ei tohi liiga tõsiselt võtta ja kui seda siiski teed, läheb asi hulluks. Samas on kuradi põnev teada, kes lõpuks võidab.

Lõbusaid asju juhtub pidevalt. Aga tavaliselt lähevad nad nagu lipsti meelest.

Üks hea lugu juhtus kord ühe telefonifirmaga. Meie firma üks tegevusala on veinid ja teine parfüümid. Nüüd saatsid need telefonifirma mehed, kes parasjagu koostasid järjekordset kataloogi, meile kontrollimiseks tellimuse kinnituse, milles oli ilusti kujundatud järgmine teade: Riviera -- suurepärased ja kvaliteetsed prantsuse veinid Nina Ricci, Yves Saint Laurent jt. Kommenteerin seda niiviisi -- kui me jõuame kord niikaugele, et parmud hakkavad pruukima Nina Ricci ja YSLi parfüüme, siis võime lugeda end raudselt Kuveist ette läinuks. Sel juhul oleks Eesti majandustase maailma absoluutne tipp.

Juhtub kogu aeg midagi. Alati peab valmis olema niisuguseks väikseks naljaks. Huumor on pingete maandamisel minu jaoks parem kui naps. Kui lahtiste silmadega Eesti Vabariigis ringi käia, siis saab alati nalja, nagu ütles juba poeet Juhan Viiding. Mõni nali võib olla ka naer läbi pisarate, kui rumalust on liiga palju. Eestlaste juures on see tähelepanuväärne joon, et nad ka iseenda üle suudavad nalja heita. Poliitiline teater pakub vast kõige rohkem nalja. Seal juhtub pidevalt midagi naljakat. Kui mul on õhtuti võimalik jälgida suurepärast saadet «Infotund riigikogus», siis tavaliselt kolm-neli korda saan ikka südamest naerda.

Nagu kõike muudki, ei saa ka äri surmtõsiselt võtta. Kaks korda aastas viime läbi Eesti meediauuringut. Meil firmas on märksõnad Rahva Hääl või Eesti Sõnumid, mis suu muigele kisuvad. Saame just uuringu ankeedid valmis, küsitlemine hakkab pihta. Ja siis hakkab Rahva Hääl muudega ühinema. Kogu töö otsast peale. Või siis eelmise aasta nali, et uuringu esimesel päeval kadusid Eesti Sõnumid ära, panime uurimise taas seisma ja hakkasime kolm nädalat hiljem uuesti pihta. Ma loodan, et täna, mil meil hakkab sellekevadine meediauuring, jääb sedasorti must huumor olemata.

Suuremalt jaolt on äri tõsine, aga vahetevahel juhtub ka päris tõsist nalja. Väga tihti on naljakad juhtumid seotud just ajakirjandusega. Nad valgustavad firmade äri või äriga seonduvaid asju, kuid pahatihti ainus, mis kogu jutus tõele vastab, on firma nimi, nt AS Sõprus. Viimase niisuguse nalja tegi meile Tõnis Erilaid paar nädalat tagasi. Väiksemaid nalju juhtub maja sees ikka, kas siis klientidega või oma töötajatega, aga need kipuvad kohe meelest minema: juhtus, naerdi ära ja juba poole tunni pärast on meelest läinud. Seda, et elu päris tõsiseks läheb, ei maksa iialgi karta.

Jaga lugu:
Hetkel kuum