13. mai 1996
Jaga lugu:

Eestlased ei taha korraga kümmet kilomeetrit tekstiili

Elektroonikatööstuse kõrval õitseb Aasias ka tekstiilitootmine. Erinevalt elektroonika maaletoojatest leiavad aga tekstiili hulgimüüjad ja õmblusettevõtted mitmeid põhjuseid, et Aasia asemel tuua kangaid Euroopast.

Aasia tekstiilitootjatele jäävad meie õmblusfirmad väikseks. Tänases hinnavõrdluses nimetatud 200kilogrammist tekstiilikogust on Kaug-Idast raske osta. Sealsed tootjad hakkavad äri tegema alles kogustega, mis mahuvad 20tonnisesse merekonteinerisse. Eestis on aga raske leida turgu korraga 10 000- kuni 12 000meetrisele kangale. Võib veel lisada toodangu kõikuva kvaliteedi ja Euroopa Liidu maksud, kui tema liikmesriikides müüa Aasia tekstiilist tehtud valmisriideid, ning ongi piisav hulk põhjusi, miks tekstiili kasutajad ei anna järgi odavusega ahvatlevale Aasia toodangule. Isegi kui arvestada juurde kauge piirkonna transpordikulud, võib partii hind olla poole väiksem kui Euroopast toodud kangastel.

Suurema koguse tekstiili Taist Eestisse liikumine võtab meritsi aega üle kuu kindlasti. Juurde tuleb arvestada ka tellimuse täitmise aeg, mis ulatub samuti poolteise kuuni. Järelikult peab õmblusvabrik arvestama, et soovitud materjali kättesaamine võtab aega kuni kolm kuud.

Lennutranspordiga pole enamik firmasid osanud arvestada. Seda peetakse liiga kalliks. Ometigi võib lennukiga taandada meretee kaks kuud kaheks päevaks. Takistuseks võib saada jällegi asiaatide soov müüa vähemalt 20 tonni tekstiili korraga. 20jalane konteiner ei mahu kuidagi sisse keskmiselt 70 cm kõrgusest lennukiluugist (maksimaalselt on luugid 83cm). Lennutranspordi kasutamine tasub ettevõttele üldjuhul hinna ja kiiruse suhet arvestades alla 1000kilogrammiste saadetiste puhul.

Kaalu arvestamine lennutranspordil erineb ligikaudu kaks korda autotranspordi kaaludest. Kui autotranspordis arvestatakse ühe kuupmeetri mahukaaluks 333 kilogrammi, siis lennukiga vedades arvestatakse kuupmeetri mahukaaluks 167 kilogrammi. Mahukaalu hakatakse hinna arvutamisel arvestama juhul, kui see ületab kauba füüsilise kaalu.

Erinevalt möödunud nädala veiniveo hinnavõrdlustest, kus oli raske leida ekspedeerijat, kes nõustunuks vedama alkoholi, on seekord abivalmis ekspedeerijad olemas, puuduvad aga kliendid, kes oleksid huvitatud suurest kogusest Tai tekstiilist. Eelmise nädala kommentaariga seoses tuleb esitada ka täpsustav informatsioon. Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni andmetel vajab alkoholi vedu läbi Läti territooriumi tõepoolest sealse alkoholimonopolivalitsuse litsentsi. Selle saamine nõuab kõvasti bürokraatlikku asjaajamist, kuid raha enam mitte. Maksustamisest olid Läti võimud rahvusvahelise surve tõttu sunnitud loobuma.

ASi Garmentes direktori asetäitja

- Kasutame laevafirmasid. Põhiliselt Soome firmat Trans Ocean. Nendega saab hästi hinnas kokku leppida. Nad on ka väga täpsed ja konkreetsed. Saame alati teada, kus konteiner täpselt asub ja see jõuab lubatud ajal meieni. Konteiner tuuakse kohale 40 päe-vaga, samas kui mõnel firmal võtab see aega kuni kaks kuud.

ASi Sangar STC välisvedude korraldajaTõnis Kolga

- Meil on sealtkandist tuleva kauba puhul tootjaga kokku lepitud, et tema korraldab ka transpordi. Transpordikulud liidetakse loomulikult kauba maksumusele. Meie jaoks on see lihtsam.

Palju Aasiast toorainet ei tellita, kuna sealt ei tule eriti kvaliteetset kaupa. Samas on see kokkuvõttes, vaatamata suurele vahemaale, Euroopa toodangust poole odavam.

AS Klementi

- Ostab kogu tekstiili Euroopast. Aasiast toomisel on väga pikk meretee, mida mööda võtab transport aega 1,5 kuud. Tais on tootjatel ka nõudmine, et klient ostaks korraga merekonteineritäie tekstiili, mis on 10 000--12 000 meetrit. See on Eesti turu jaoks liiga suur kogus.

ASi Walko turundusosakonna juhatajaMarianne Liit

- Me ei too Aasiast tekstiili. Sealt ostetud kangast valmistatud toodangu müügil tuleb Euroopa Liidu maades tasuda suuri makse.

Jaga lugu:
Hetkel kuum