22. mai 1996
Jaga lugu:

Veakood ja tuli viitavad koopiamasina rikkele

Kui paljundusmasin ei võta voolu sisse, siis enne, kui tekitada paanikat ja kutsuda välja päästemeeskond, tuleb kontrollida ega keegi pole vahepeal masinat seinast välja võtnud.

Kui juhe on stepslis, kuid vool masinasse ei jõua, siis tasub välja selgitada, kas seinas üldse voolu ongi. Nii võib juhtuda, et vastselt ehitatud või remonditud ruumides põleb küll laetuli, kuid seinad on vooluta.

Näiteks laualambiga proovides tuleb jälgida, et voolutugevus oleks 220 V ning lamp põleks vähemalt silma järgi normaalse tugevusega. Tallinna vanalinnas, kus voolutugevus sageli alla 220 V, ei pruugi masina automaatika oma tööga hakkama saada ning võib mõne osa välja lülitada või masina tervikuna seisma jätta.

Voolu mittevõtval koopiamasinal võib korrast ära olla pistik või sissetuleva juhtme juures olevad kaitsmed, mille oskajam mees ka üles leiab.

Uutel masinatel on lüliti, mis lülitab masina välja, kui kehva isolatsiooni tõttu läheb masina kere voolu alla. Kui masinat on transporditud, võib juhtuda, et juhtimispaneeli küljest on toitejuhe lahti tulnud.

Kui mingi osa masinast ei tööta, siis peab kontrollima kohalikku kaitset või ühendust. Nii võivad masina lauapealset osa ja allolevaid lisakassette ühendavate juhtmete pistikud hoolimatu tõstmise või ühendamise korral viga saada.

Kui masin võtab küll voolu, kuid ikkagi tööle ei hakka, võib põhjusi olla mitmesuguseid. Vanematel viitab veale signaaltuli, uuematel seadmetel ilmub paneelile veakood.

Kasutajaraamatus on loetletud koodid, mida saab operaator ise parandada ja mis tuleb hooldusfirma hooleks jätta. Lihtsamatel juhtudel lähtutakse kaanel olevast seletusest ja kõrvaldatakse näidatud põhjus.

Kontrollida tuleb ka, kas kõik kaaned, uksed ja luugid on kinni ning paber õigesti sisse pandud, dokumendisöötja ja sorter tööasendis.

Paljundusmasina sageli esinevaks hädaks on kriuksumine. Kriuksuvat masinat ei soovitata kaua sees hoida -- mida kiiremini põhjus leitakse, seda parem.

Kui raginat on kosta kohe pärast masina sisselülitamist ning õige pea see kaob, siis on viga seotud ilmselt optikaga.

Paljud masinad kontrollivad sisselülitamise järel erinevate osade töökindlust, kusjuures optika liikumist kontrollitakse esimeses järjekorras.

Võib juhtuda, et mõni hammasratas on kinni jäänud või mööda rööpaid liikuval optikal mingi takistus ees, mis laseb kuuldavale tugeva ragina. See ei pea midagi masinas katki tegema, kuid on vihje, et kohta tuleb puhastada.

Masina töötamise ajal aeg-ajalt ilmnevad nõrgad kriuksumised, mis tasapisi tugevnevad, võivad anda märku, et värvitoru on tühjaks saanud. Tahma värvisõlme suunava värvitoru sees on enamasti segaja, mis pöörleb ja ajab värvi läbi akende vastavasse doseerimissüsteemi.

Kui värvitoru on tühjaks saanud, siis jookseb segaja mööda tühja seina ja põhjustab kriuksumist.

Sageli võib kinni jääda värvi jääkide transpordil kasutatav tigu, nii et mingil põhjusel on takistatud värvi jääkide äraviimine. Signaaltuli peaks ilmuma ka siis, kui jääke vastuvõttev kast on täis saanud. Koos sellega tulevad värviplärakad ja koopia kvaliteet langeb kiiresti.

Ka trumli ümbruses võib midagi kinni olla jäänud, mis kriuksumist põhjustab.

Vanematel masinatel teeb müra kinnitusahi, mis sulatab värvi paberi sisse. Masina seismisel kokku surutud kummirullidele tekkinud lohud ei pruugi vanadusest pehmeks läinud kummi puhul ära kaduda.

Nii on tüüpiline, et lohuga rull hakkab pöörlemisel jõnksutama, teeb päris suurt lärmi ja väljastab koopiad ebaühtlase kiirusega. Sel juhul aitab vaid osade vahetamine.

Kriuksumist võivad põhjustada ka osade äravajumised ja vastu seina surumised. Kriuksuda võivad lisaseadmetega masinal ka peamasinaga sidestavad hammasrattad. Kui midagi on kinni jäänud, tuleb koht puhastada, õlitada ning probleemid lahenevad.

Jaga lugu:
Hetkel kuum