Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Norralaste projekteeritud uus lennujuhtimiskeskus
asukoht: Tallinn Kanali tee 2
projekteerija: Nordic Aviation Resources
ehitaja: EMV
alltöövõtjate arv:ca 20
tööde kestus: 11 kuud
kasulik pind: 1135 m²
üldkubatuur: 7500 m³
hoonealune pind: 830 m²
Lennujuhtimiskeskus koosneb reast alaobjektidest, nagu kahekorruseline insenerkorpus, dispetshertorn, energiakeskus, kus on alajaam, katlamaja ja diiselgeneraatorid elektrikatkestuse puhuks. Samuti on kompleksis tuletõrjevee mahutite hoidla ja pumbajaam.
Projekti autoriks olnud norralased on varem teinud taolisi juhtimiskeskusi, mistõttu projekti tuli Eesti jaoks kohandada. Seega pole juhtimiskeskus projekteeritud meie tavade kohaselt. EMV Tallinna jaoskonna juhataja Taimo Kikkase sõnul on kvaliteedi aluseks tavapärase RYLi asemel ISO 9000.
Kõige huvitavamaks peab Kikkas torni ehitust. Monoliitbetoonsammas valmis kaks nädalat kestnud pideva valu tulemusena. Problemaatiliseks osutus ka ülemiste kabiinide ehitamine. «Kuna töö langes sügistormide ajale, mõtlesime, kuidas torni tipus keevitada saame,» meenutab Kikkas. Lahendusena tehti maa peal kabiinid valmis ja tõsteti 30tonniste tükkidena üles. Harvaesineva nähtusena toob Kikkas esile ülestõstetavad põrandad, mille alla peidetakse kommunikatsioonid.
EMV lepinguline ehitusmaksumus oli Kikkase sõnul 35 miljonit krooni. Sellele lisandus ca 10 miljonine leping Eesti Ehitusega, kes tegeles ettevalmistustöödega.