Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Venemaal on raudteevedu liiga kallis
Venemaa transpordiministri Nikolai Tsahhi käskkirja kohaselt suureneb tuleva kuu algul läbi Baltimaade mineva bensiini ja kütteõli raudteeveotariif vastavalt viis ja kümme protsenti.
Vene asjatundjate arvates avaldab see otsus negatiivset mõju Vene naftatöötlemistehaste positsioonile rahvusvahelisel turul. Lisaks vähendab see Vene eksporti läbi Balti sadamate.
Venemaa raudteeministeeriumi andmetel töötab raudtee alates mai algusest kahjumiga. «Olukorras, kus me ei suuda enam oma töötajatele palka maksta, meil lihtsalt tuleb kaotada mõned vahendusfirmadele tehtud soodustused,» ütles raudteeministeeriumi tolliosakonna esindaja Tamara Stebunova.
«Vene raudteeteenuste kulukus on üks peamisi põhjusi, mis raskendab Vene kaupade eksporti,» arvab valitsuse naftatöötlemisekspert. Tema sõnul transporditakse 82% naftatoodetest raudteel. Nende vedu enam kui tuhande kilomeetri taha on eksportööridele õige koormav.
Vene naftakompanii Slavneft loobus juulis kütteõli transpordist oma Jaroslavli tehasest läbi Ventspilsi sadama, mille vahemaa on ligi tuhat kilomeetrit ja kus Slavneft väitis kaotavat tonni naftasaaduste kohta 15 dollarit.
Tänavu suvel lõpetas ka Lukoil kütteõli ja bensiini veo Volgogradi tehasest Ventspilsi kaudu. Kasutades nüüd transportimiseks pargaseid marsruudil Volga--Don--Must meri, õnnestus Lukoilil transpordikulusid vähendada poole võrra ehk 30 dollarilt 16 dollarile tonni kohta.
Venemaa meretranspordiministeeriumi esindajad on arvamusel, et raudteeveosoodustuste kaotamise algatajad järgivad valitsuse poliitikat, mille eesmärk on toetada kaubavedusid läbi Venemaa sadamate. Samas leiavad nad, et see samm võib kahjustada eksporti tervikuna, kuna Venemaa Läänemere-sadamate võimsus ei suuda nõudlust rahuldada. B&B