Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Miljoni krooniga valimistele
Reformierakonna valimiskampaania juht Eero Tohver ütles, et suurem osa erakonna 1,5 miljoni kroonisest reklaamieelarvest kulub Tallinnas. Valimisliidu Tallinn, mille tugevaim poliitiline jõud on koonderakond, kampaania eelarve on valimisliidu peakontori juhataja Anne Heidmetsa sõnul suurusjärgus miljon krooni.
Isamaaliidu valimiskampaania juht Andrus Villem sõnas, et valimisliidu Paremerakonnad ja Mõõdukad kampaania eelarve on suurusjärgus 600 000 krooni. Keskerakonna esindaja Küllo Arjakas väitis, et kuna presidendivalimised nõudsid kogu tähelepanu, ei oma ta ülevaadet kohalike omavalitsuste valimisteks kavandatava reklaamiraha kohta.
Erakondade suuremad toetajad riigikogu valimistel ei soovinud enne kohalike omavalitsuste valimiste lõppu anda informatsiooni, kas nad erakondi ka seekord finantseerivad. Finantsallikate kohta ei soovinud enne valimistulemuste teatavakssaamist teavet jagada ka erakondade ja valimisliitude esindajad.
Valimisliidu Tallinn linnapeakandidaadi Robert Lepiksoni sõnul ei soovi firmad avalikustada oma rahalist toetust poliitilistele jõududele, et vältida hilisemaid spekulatsioone ajakirjanduses. Lepikson kinnitas, et tema pole andnud ühegi erakonna ega valimisliidu toetuseks ühtegi senti.
Kõik suuremad erakonnad ja valimisliidud kasutavad oma kampaania koraldamisel reklaamiagentuuride või suhtekorraldusfirmade abi. «Iga kingsepp peab jääma oma liistude juurde,» põhjendas Eero Tohver reklaamiagentuuri palkamist. «Meie teeme hästi poliitikat, agentuurid teevad hästi reklaami -- ma ei usu, et ükski erakond saaks tänapäeval hakkama ilma professionaalse reklaamiagentuuri abita.»
Reformierakonna valimiskampaaniat aitab teha reklaamiagentuur Zoom, kes kasutab selle juures kaubamärki Mainstream. Tuntuks saanud kaubamärki Zoom ei soovinud reklaamifirma omanikud poliitilise reklaamiga siduda. Reklaamiagentuuri juht Kaur Hanson ütles, et poliitilise reklaami tegemine võib jätta poliitilise varjundi klientide silmis ka erakonnaga koostööd teinud agentuurile.
Valimisliidu Tallinn reklaamikampaania pärineb agentuurilt Bates Adell Saatchi & Saatchi, mis kuulub reklaamikontserni Age Com. Bates Adell Saatchi & Saatchi juhi Rain Eisleri sõnul annab agentuur valimisliidule kampaania korraldamiseks konsultatsiooni. «Kampaania teostus pärineb agentuurilt vaid osaliselt, kuna suurem osa ideedest ja ettekirjutustest annab valimisliit,» selgitas ta.
Eisler märkis, et poliitilise kampaania mõju agentuurile sõltub sellest, kui hästi läheb erakonnal valimistel. «Näiteks Maurice Saatchi, kes on pikka aega abistanud reklaamikampaania tegemisel Briti konservatiive, sai teenete eest lordi tiitli,» tõi ta näite.
Küllo Arjakas ei nõustunud ütlema, millise reklaamibüroo teenust kasutab keskerakond oma valimiskampaania juures.
Eelmisel aastal keskerakonnaga koostööd teinud reklaamiagentuurist Alex Reklaam väljakasvanud ASi Idea juht Paavo Pettai aga kinnitas, et keskerakonna valimiskampaania teostus pärineb neilt. «See ei ole mingi saladus, klient on klient, ning me kavatseme oma reklaamid ka signeerida,» sõnas ta.
«Vale on arvata, et kui mõni agentuur teeb poliitilist reklaami, siis jagab ta ka oma kliendi vaateid,» lisas Pettai.
Erakondade ja valimisliitude reklaamikampaaniad pole veel ajakirjandusse jõudnud. Eesti Televisiooni reklaamiosakonna juht Rait Killandi ütles, et reklaamiaja ostmise vastu on tuntud küll elavat huvi, kuid reklaamilepinguid pole tema sõnul veel sõlmitud. Eesti Televisioon müüb Killandi kinnitusel reklaami poliitilise informatsiooni jaoks tavalise hinnakirja järgi. «Vahe on ainult selles, et poliitilise reklaami puhul ei kehti tavapärased allahindlused,» lisas ta.
Kanal 2 juht Ilmar Taska kinnitas, et reklaamimüük selles erakanalis toimub samuti tavapärase hinnakirja alusel. Tema sõnul on telekanalil olnud kontakte erakondadega, kes soovivad osaleda valimissaadetes, mis pole tasulised. Reklaamiaega pole seni reserveerinud ükski erakond ega valimisliit, lisas Taska.
TV3 reklaamimüügiagentuuri Airtime müügidirektor Antero Laanela ütles, et läbirääkimisi on peetud peaaegu kõikide valimistel osalejatega, kuid reklaamilepinguid pole sõlmitud. Tema sõnul müüb TV3 poliitiliseks reklaamiks peamiselt saateaega ja sellega tegeleb telekanali programmidirektor Toomas Lepp isiklikult.
«Telesaate tegemine nõuab suuri kulutusi ning me leidsime, et pole mõtet teha valimissaateid tasuta,» lausus Lepp. Tema sõnul märgitakse iga tasutud valimissaade sellekohase märkusega. Saateaja müügiks on TV3 välja töötanud eraldi hinnakirja. Näiteks 45 minuti pikkune saade kõige vaadatavamal teleajal maksab 45 000 krooni, millele lisandub tasu eriteenuste eest kuni videosalvestuse montaazhini välja.