Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saksamaal sagenevad korruptsiooniskandaalid
Valitsuses on kaalumisel karistused, mille kohaselt korruptsioonis süüdi mõistetud riigiteenistujat võib oodata kuni kümneaastane vanglakaristus. Lisaks kaalutakse rikkumiselt tabatud ettevõtete kandmist musta nimekirja, mis ei võimalda neil osaleda riiklike lepingute täitmisel.
Prokurörid taotlevad suuremate korruptsiooniahelate purustamiseks erivolitusi, näiteks luba telefonikõnesid pealt kuulata ning informaatoritele kergemat karistust määrata.
Eriti vapustasid sakslasi läinudsuvised skandaalid, mil uurimisorganid paljastasid enam kui 200 inimest 40 ettevõttest, neist 65 firma General Motors Corp tütarettevõtte Opel endised ja praegused töötajad.
Teine suurskandaal vallandus tänavu pärast ehitustööde lõppu Frankfurdi lennujaama teises terminaalis. Kahtlustatakse korruptsioonivõrku, millesse on segatud kuni 50 juhtivtöötajat.
Ekspertide sõnul on korruptsioonil Saksa ettevõtluses alati vaikiv osa olnud, kuid viimasel ajal on panused suurenenud, eriti võitluses kopsakate riigihangete lepingute eest. Kui veel 70ndatel võis avalikul pakkumisel edu tuua kallis kasukas või külluslik lõuna, siis nüüd nõuavad mõned ametnikud uurimisorganite sõnul pelgalt informatsiooni eest isegi miljoneid marku.
Usaldusväärseid andmeid on raske saada, kuid uurimisorganid hindavad korruptsiooni ulatuseks riiklikus ehitussektoris üksi viis kuni kümme miljardit marka. Hesseni liidumaal, kus asub ka äripealinn Frankfurt, kaotab riik süstemaatiliste altkäemaksude tõttu aastas 120--170 miljonit marka.
Üksi Frankfurdi lennujaama puhul ulatub ülepaisutatud maksumusega lepingutest ning saamata jäänud tarnetest põhjustatud kahju kümnetesse miljonitesse markadesse. REUTER-ÄP