Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas komisjonist on kasu?
Juba see, et transiidikomisjon loodi, on hea. Ma ise olen transiidikomisjoni liige ja seda, et komisjon on siiani halvasti töötanud, ma küll ei ütleks. Kindlasti on aga võimalusi töötada paremini. Loodan, et transiidikomisjon hakkab transiiti puudutavate küsimustega tegelema pisut resoluutsemalt ja sisulisemalt, kui seni on tegeldud. Transiidikomisjon peaks hakkama nüüd lahendamist vajavate küsimuste sisulise läbivaatamise suunas tegutsema.
Kindlasti on probleemid olemas. Üks väga suur probleem on kahtlemata piiriületus. Piiri ületamine peaks olema senisest lihtsam. Transiidi puhul kontrollitakse praegu kaupa lähtepunktis, siis kaks korda piiril ja sihtpunktis. Kindlasti peab saavutama selle, et piirijaamades võtaks kontrolliprotseduur vähem aega. Sadama olukord on praegu rahuldav. Sadamas tuleks need objektid, mis on siiani veel sadama opereerimisel, kiiresti eraopereerimisele üle anda. See annaks ka transiidile hoogu juurde. Eile (möödunud neljapäeval -- toim) olin ma Peterburis ja seal ma kuulsin, et piiriületuse efektiivsus Soome ja Venemaa vahel on paari viimase aastaga kasvanud seitseteist korda.
Piiriületuse kohta Narvas mul numbreid ei ole, aga oletan, et selle efektiivsus on aasta-aastalt vähenenud või siis oma tagasihoidlikul madalal tasemel.
Neid lugematuid komisjone on siin küll olnud ja targutamist ja juttu on palju olnud. Ma ei ole aga kuulnud või näinud midagi ühestki reaalsest meetmest. Pean transiiti äärmiselt oluliseks Eesti majanduse arengu seisukohalt. See on see, mis tänu meie asukohale meil olemas on ja kui me seda ei mõista kasutada, siis oleme lihtsalt ühed käpardid. Minu arvates on meil selles osas praegu väga palju vajakajäämisi, mis algavad juba piirilt ja on seotud piisavalt keeruliste tolliformaalsustega. Järgmine takistus on seotud pideva mängimisega raudtee hinnaga. Enam käsitlemist vajaks tollivabade ladude probleem.
Leian, et transiidist võidavad meil absoluutselt kõik. Kui Eesti seda süsteemi käima ei saa ja naabrid kipuvad meist ette jõudma, siis on see muidugi kahetsusväärne. Ma tean palju juhtumeid, kus Soome firmad soovivad Soome kaudu käiva transiidi tuua Eestisse, kuid põrkavad siin igasugustele asjaajamistele. Ärimeest huvitab, et Eesti oleks odavam teekond ja et see oleks turvaline, kiire ja et sellelt oleks piisav aruandlus. Kui peab aga raudteelt vaguneid otsima ja neid ei leia, siis on ikka nutune värk küll. Hinna poolest on Eesti loomulikult soodsam kui Soome. Ärimehe seisukohast on oluline hind ja kui see jääb ostja mureks, siis soovitan viia kauba läbi Soome.