Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saksamaa uuesti jagamisele
Sellisele järeldusele jõuab oma uurimuses investeerimispank Goldman Sachs.
Sel ajal kui sellised kasvupiirkonnad nagu Kagu-Aasia saavad enesele lubada madalamaid palku, tuleb läänemaailmal vastukaaluks tõsta efektiivsust. Pank väidab, et vajalikud struktuurimuudatused toob kaasa püüd suurendada omakapitali tulusust.
USA-l on olulised struktuurimuutused juba seljataga, Saksamaa ja muu Euroopa on aga maha jäänud. Uurimus näitab, et ühes majandusharus teise järel on Ameerika ettevõtete tulusus suurem kui nende Saksa konkurentidel.
Kaheksakümnendate algusest on Saksa reaalpalgad tõusnud 28 protsenti, samas kui Ameerikas on palgad 7 protsendi võrra alanenud.
Siiski on mitmes Saksa ettevõttes, eelkõige auto- ja keemiatööstuses, alanud struktuurimuudatused, mis peaks lähema viie aasta jooksul suurendama kapitali tulusust 20 protsendi võrra. Pank nimetab autotootjat Daimler Benzi, keemiaettevõtet Hoechsti, Veba konglomeraati, Bayerische Vereinsbanki ning kaubamajade ketti Karstadt. Kõiki nimetatud ettevõtteid iseloomustab püüd laiendada oma tegevust välismaal, suurendada kasumeid, kontsentreeruda põhitegevusele ning vähendada personalikulusid.
Samal ajal on muud tööstusharud ning avalik sektor arengus maha jäänud. Vajalike reformidena nimetab Goldman Sachs ettevõtete õigust osta tagasi omaenese aktsiaid, toetuste vähendamist, pankade osaluse vähendamist, palgakulude vähendamist, maksukoorma kergendamist ning turgude liberaliseerimist.
Goldman Sachsi hinnangul on Saksamaa maksusüsteem ebaefektiivne. Kuigi Saksamaa 62,3protsendiline ettevõtte tulumaks on maailmas üks kõrgemaid, ei ole maksutulud oluliselt suuremad. Võrreldes Rootsiga, kus ettevõtte tulumaks on poole väiksem, moodustavad laekumised Saksamaal 2,2 protsenti SKTst ning Rootsis 1,8 protsenti.
Ehkki tulumaks on järjest tõusnud, on maksutulud viimase kolme aasta vältel järjest vähenenud, viidates maksmisest kõrvalehoidmisele. Maksusoodustused laevatehaste ja lennukite ehitamisele ning riiklikele obligatsioonidele suunavad investeeringud sageli valdkondadesse, kus kapitali tulusus on madal.
Nii võib Saksamaa majandus jaguneda kaheks, moodsaks ning iganenud ja konkurentsivõimetuks osaks, hoiatab Goldman Sachs. See võib kiirendada inflatsiooni, pidurdada majanduskasvu ning vähendada ettevõtete kasumlikkust. DI