Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Komplekteeritud alajaam otse tehasest
Üldtuntud lahendustes rajatakse alajaama tarbeks vundament, millele laotakse või monteeritakse kohapeal seinad, katus, kõrge- ja madalpinge aparatuur ning transformaator. Selline alajaama rajamine nõuab erinevatel ehitusetappidel erinevate mehhanismide kasutamist, nende mitmekordset objektile toomist, erinevate materjalide ja aparatuuri objektile toimetamist, seal säilitamist ning kaitsmist, kvalifitseeritud montaazhispetsialistide töötamist välitingimustes. Selline montaazh on pikaajaline ja kallis.
Eestis toodetud metallist komplektalajaamad on valmistatud mustast lehtmetallist. Olles kaetud vaid värvikihiga, roostetavad need välistingimustes kiiresti. Konstruktsiooni kerguse tõttu ei saa neid transportida koos transformaatoriga. Seoses alajaama väikse kapitaalsusega on madal ka vandalismikindlus.
Heka on välja töötatud eeldusel, et raudbetoonelementidest moodustatav alajaama hoone oleks transporditav ja objektil paika tõstetav koos seadmetega. Alajaam on valmistatud tehasetingimustes standardsetest põhisõlmedest. Ehitusalus alajaamale tehakse kohapeal sidumisprojekti järgi: olenevalt pinnasetingimustest kas killustik- või raudbetoonpost-vundamentalus.
Sidumisprojekti järgi teostatakse ka alajaama välisviimistlus. Hoone katus on viil- või lamekatus. Seinad on sile-, harjapind- või pesubetoonviimistlusega. Seinte viimistlusel võib kasutada näiteks must-valget, puna-musta, punast jm graniitkillustikku, kollast dolomiiti või hoopis erinevaid tellisplaatpindu.