Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kompromiss jäi leidmata
Eesti lennuameti peadirektor Eduard Tüür ütles, et poolteist päeva kestnud läbirääkimiste ajal tegid osapooled kokku viis kompromissettepanekut, millest ei leidnud mitte ükski heakskiitu.
Tüli kahe lennukompanii vahel sai alguse paar nädalat tagasi, kui Estonian Air (EA) teatas, et alustab16. novembril kord päevas lende Tallinna--Kopenhaageni liinil. EA soovis, et SAS jätkaks samal liinil ühe lennuga päevas senise kahe korra asemel. Oma taotluse põhjuseks tõi Estonian Air asjaolu, et kui juba praegu on sellel liinil lennukite täituvus ligi 50 protsenti, ei jätku kolmele lennule päevas reisijaid.
Samal ajal palus ka SAS Eesti lennuametilt luba alustada Tallinna--Stockholmi liinil kahe lennuga päevas.
ASi Estonian Air asepresidendi Toomas Leisi sõnul on Eesti ja Skandinaaviamaade kahepoolsetes lennutranspordi korraldamise lepingutes fikseeritud võrdsed võimalused nimetatud riikide lennufirmade regulaarlendudeks.
Teiseks on lepingutes fikseeritud, et lennufirma opereeritav kohtade arv turul peab lähtuma lennureisijate turupotentsiaalist kahe riigi vahel, mitte aga niivõrd transiitreisijate arvust, märkis Leis.
Tüür rääkis, et Eesti pool tõlgendab sõlmitud lepinguid iga Skandinaavia riigiga eraldi, mitte aga ühtse Skandinaavia turuna, nagu vastaspool.
Tüüri sõnul lähtus Eesti pool kõnealuste lepingute tõlgendamisel just võrdsete võimaluste printsiibist. «See polnud vastaspoolele vastuvõetav,» lisas ta.
SAS tegi Tüüri ütlusel pakkumuse, milles soovis säilitada oma praegust lennusagedust Tallinna--Kopenhaageni liinil. Oma seisukohta põhjendas SAS sellega, et maailmapraktikas pole lennumahtude suurendamise loa andmisel hiljem palutud seda vähendada.
Toomas Leisi ütlusel on Kopenhaageni liini puhul EA jaoks tegemist olulise transiitlennuga, mille kaudu veetakse reisijaid Taani pealinna, kus saab maailma edasi lennata.
Eduard Tüüri sõnul oli SAS Stockholmi liini puhul nõus järele andma, kuid vaid siis, kui Eesti pool annab järele Kopenhaageni liinil.
Tüüri ütlusel tulevad tänane ja homne päev rasked nii SASile, kui ka Estonian Airile, sest lennugraafikud Stockholmi ja Kopenhaageni liinil peavad saama riikide lennundusametite kinnituse hiljemalt 16. novembril.
Praegused lennugraafikud kehtivad 15. novembrini ning pärast seda puuduvad kummalgi lennukompaniil õigused teha nendel liinidel regulaarlende.
Kui SAS oma tahtmist seekord läbi ei suru ja Estonian Air saavutab eesmärgi, võib sellest juhtumist kujuneda pretsedent ning selle eeskuju võivad järgima hakata teisedki väiksemad lennukompaniid.
SASi asepresident Lars Lindgren lubas enne EA erastamiskonkursi lõppu, et kui nemad seda ei võida, ei hakka SAS lennuturgu lühinägelike otsustega rikkuma.