Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Darvinism majandusest
Ei möödu päevagi, mil ei tuleks teha mõnd otsustust. Iga otsus on aga valik. Tulles ajast, kus oli valida põhiliselt halva ja veel halvema vahel, oleme nüüd omi valikuid tehes raskustes.
Õnneks on tarbijad juba hakanud jagunema teadlikeks ja suhteliselt ükskõikseteks, kusjuures viimaste osa väheneb. Teadlikkuse avaldumise vorme on hulgaliselt. Tasapisi on hakatud välja valima oma lemmikostukohti, kusjuures eelistuste tegemisel pole kõige tähtsamal kohal madal hind, vaid hoopis garanteeritud hea kvaliteet ja ostupaiga meeldiv interjöör ning vahetu suhtlemine. Varakamal elanikkonnakihil on tekkinud oma selged firma- ja kaubamärgieelistused.
Teadlik ostja mõtleb juba ka sellele, kes saab endale mingi kauba või teenuse eest välja antud raha. Kui ikka sama kaupa pakuvad ligikaudu sama hinnaga nii riiklik kui ka eraettevõte, siis eelistab teadlik ostja enamasti erafirmat. Kui on valida Eesti ettevõtja või mõnele välisfirmale kuuluva kaupluse vahel, siis on hea toon jätta raha oma kaasmaalasest ettevõtjale. Pole sugugi häbiasi kanda Eestis valmistatud ülikonda, kostüümi või särki ja need on eranditult parema kvaliteediga kui Kagu-Aasia kaup.
Päris teadlik ostja seostab oma ostukohta ka selle omaniku isikuga ja teeb oma eelistuse tema käitumise järgi. Mida avatumaks ja demokraatlikumaks meie elu muutub, seda raskem on halva kuulsusega ettevõtjal kohalikul turul läbi lüüa.
Eestis on juba aimata heas mõttes saksa patriotismi, mis avaldub kodumaise toodangu eelistamises. Kapitalism on rajatud eraomandusele ja edukas eraomanik on tugeva riigi alustala. Loodetavasti aitab jõulueelne ostubuum ning tarbija teadlikkus nii Eesti tootjat kui kaupmeest konkurentsis püsida.