Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ametiauto omamisest ja liisimisest
Autojuht olevat kaks korda elus õnnelik, siis kui ta soetab auto ja kui ta autost lahti saab. Selle A ja B punkti vahele jääb paljude rõõmude ja ka murede maa. Kahjuks tihti kaalub just viimane pool esimese üles. Peamine põhjus on ilmselt selles, et autojuht erinevalt jalakäijast ei ole enamasti professionaal. Võiks ju loota kogemustele, aga olukorrad, mida tuleb lahendada, on enamasti uued ja kordumatud.
Maailmas, kus autokultuur on palju vanem kui Eestis, on taolistele muredele leitud mitmeid erinevaid lahendusi. Üks võimalusi nendest on auto liisida ja jätta mured omaniku kanda.
Asi algab põhimõttelisest küsimusest: mis on kasulikum -- omada või liisida autot?
Esimesel juhul saab autoomanik koos autoga kaasa ka kõik mured. Enne omanikuks saamist peab tal olema autohinna jagu kroone ehk maksuvaba kasumit. Ostes auto, tuleb tasuda ka 18% käibemaksu, mis ei ole tagastatav. Kui auto varastatakse või hävineb, tuleb jääkväärtuselt tasuda käibemaks, mis samuti ei ole tagastatav. Amortisatsioon esimesel aastal on 30--35%, teisel 20--25% ja kolmandal 10--15%. Esimese kolme aastaga kaotab auto oma väärtusest 60--75%.
Võib-olla on siis kasulik auto maha müüa ja uus osta. Aga kellele müüa? Kui viia komisjoni, siis tuleb kaua oodata, sest pakkumine ületab tunduvalt nõudmise. Turul aga võivad müüjat tabada mitmesugused üllatused.
Kui autoostuks raha pangast küsima minna, siis Eesti keskmine pangaintress laenu puhul on 15--18% ja peab olema ka tagatis kinnisvara näol või siis plussides auditeeritud bilanss. Uus auto vajab ka kindlustust, mis on 10--18% uue auto hinnast, sõltuvalt kindlustuse komplektsusest ja kindlustusfirmast.
Uue auto kilomeetrid kuluvad kiiresti ja üsna varsti peab minema teenindusse. Sealt tulles võivad oodata klienti üllatavad numbrid esitataval arvel.
Uus auto maksab teile esimesel aastal 66%+x, kolme aasta peale kokku aga 168%+x uue auto soetusmaksumusest.
Kui auto liisida koos täisteenindusega, millest siis koosneb liisingutasu?
See sisaldab kõiki põhilisi kulutusi: amortisatsiooni, pangaintressi, kindlustust (liikluskindlustus kattega kuni 1 miljon USA dollarit, reisijate kindlustus kattega kuni 10 000 USA dollarit reisija kohta, avariikindlustust, varguskindlustust) ning samuti kindlustusjuhtumite ja avariide käsitlemist, tehnojooldust, ööpäevaringset hädaabi teenust ja ka automüüki liisingperioodi lõpul.
Auto valitakse vastavalt oma maitsele ja soovidele. Kindlad kuumaksed võimaldavad planeerida autokulutusi kogu liisinguperioodiks. Liisingufirma katab auto ülalpidamise kulud, hoolduse, maksud ja kindlustused, annab vajadusel asendusauto ja käsitleb võimalikke õnnetusjuhtumeid kõrgel professionaalsel tasemel.
Kliendi ainus mure on tankida ja vajadusel autot puhastada. Täisteenindusliising on oma olemuselt rent ja vastavalt Eesti maksuseadustele on renditasud firma kuludesse kantavad ja renditasult makstav käibemaks firmadele tagastatav.