Tähtsamad nõuded kaupluste valgustamise projekteerimisel on:
- ligitõmbavus ja huvipakkuvus
- õhkkond
Valgustuse abil kujundatud õhkkond ja kaupade esitlemine peab avaldama positiivset mõju ostja käitumisele.
- juhendus
Valgustus peab juhendama ostjat tema liikumisel müügisaalis eri väljapanekute ja kaubalettide vahel.
- Terviklikkus ja paindlikkus
Valgustussüsteem peab võimaldama kiiresti luua miljööd vastavalt kauba muutumisele ja aastaaegade vaheldumisele.
Iga kauplust võib kujutada maatrikskaardil nelja nurgapunkti abil.
- Nurgas A on kauplused, kus kaup on odav, valik lai, ostjaskond samuti lai, müügistiil sageli erilise teeninduseta. Selliste müügipindade valgustuspaigaldised kavandab reeglina äri tehniline teenistus.
- Nurgas B on madala hinnaklassiga kauplused, kus naabruskonna sihtgrupp sooritab igapäevaoste. Sellise müügipinna valgustuse koos vajalike elektripaigaldistega projekteerib elektriinsener.
- Nurgas C on kaupade hinnaklass kõrge, laia valikuga kvaliteetkaupu ostab teadlik sihtgrupp, kaupluse sisekujundus on ilus, teenindus korralik. Sellise müügipinna kujundamisega tegelev sisustusarhitekt esitab oma ideed valgustuse projekteerijale, kes vormistab selle valgustusprojektiks ja esitab elektriprojekteerijale.
- Nurgas D paiknevad kallid ja ainulaadsed kauplused, kus väike ja valiv sihtgrupp teeb kaalutletud oste. Sisekujundus on ainulaadne ja teenindus individuaalne. Nurgas D paiknevate müügipindade kujundamisega tegeleb reeglina sõltumatu arhitekt või sisekujundaja, kes palub valgustuse projekteerijal «tõlkida» oma nägemus valgustusprojektiks.
Seotud lood
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.