13 jaanuar 1997

Arvutifirmad ei ole rahul DHLi pakutava teenusega

Eestis on 4--5 suuremat kulleriteenust osutavat firmat. Üks selle grupi rahvusvaheliselt tuntud firma on kulleriteenuseid kasutavates arvutifirmades pettumuse valmistanud.

Möödunud aasta oktoobri lõpus nendib ASi Microlink logistik Age Reinvart Äripäevas: «DHLiga on meil olnud probleeme. Neil ei sujunud tolli pool. Pakid seisid väga kaua. Infoga oli raskusi. Nad küll väidavad, et asi on neil muutumas või on juba muudetud, kuid meil pole olnud veel juhust seda kogeda.»

DHList ei osatud tookord probleeme Microlingiga kommenteerida. Neist lihtsalt ei teatud. Nüüd väidab ka teise Eesti arvutifirma ASi Pennu ostujuht Indrek Selg, et on just DHLis pettunud. Saadetiste kohaletoimetamise aeg ulatub tavaliselt 2--3 päevani. Mingit teenuse osutamise ajalist liigitust DHLil ei ole ja kliendil puudub valik.

DHLi teenindusjuhi Ave Kareda sõnul puudub neil tõepoolest teenuse osutamisel ajaline liigitus. Selle järgi pole vajadust, kuna erinevalt konkurentidest saadetakse kõik pakid minema lennukiga, leiab Kareda.

Nähtavasti peab DHL leidma kiirema transpordi- vahendi kui lennuk, kuna konkurendid suudavad pakkuda kiiremat ja kindlamat teenust.

Kliendi seisukohalt vaadates kasutaks väärtusetu või tähtsusetu asja saatmiseks kindlasti Eesti Posti (EMSi). Hind paneb asja paika. Ka Pennu saadab vajadusel praakkaupa tagasi Eesti Postiga. Postisaadetise maksumus on ikkagi kõige väiksem.

Väärtuste esilekerkimisel olukord muutub. Kui jutt on saadetisest, mida saadetakse üks kord kuus, siis kasutaks ilmselt UPSi. UPS võtab pakke kõige kauem vastu. Kui mul õhtul neljast või poole viiest tuleb mõte midagi saata, siis UPS viib selle minema. Teiste kullerfirmadega on see probleemsem.

DHLis olen ma pettunud. Saadetise kohaletoimetamine võtab neil aega 2--3 tööpäeva. Seda loetakse nende juures normaalseks. Minu teada ei ole neil eraldatudki 1 või 2 päeva teenust. TNT eristab mitu liiki: neil on 1 päeva teenus, 2--3 päeva teenus ja 4 päeva teenus. Vastavalt kategooriatele muutub ka hind. Saan ise valida, milline teenus mulle rohkem sobib.

Palju oleneb saadetiste mahtudest. Võin öelda, et kui mahud on normaalsed, siis on TNTga võimalik saavutada hea kokkulepe. Neil on jäetud küllalt suur hinnavaru, mille suhtes annab kaubelda. Kui klient soovib saata perioodiliselt üle päeva, annab TNTga tariifi päris normaalseks kaubelda. UPSil on hind konkreetsemalt paigas. Seal on jäetud umbes 10protsendiline varu. DHLiga ei õnnestu ka hinda nii palju alla viia.

Kolmel suuremal -- TNT, DHL ja UPS -- on Euroopas ja maailmas omad lennuliinid. Saadetiste kohaletoimetamise kiirus sõltub sellest, kuhu on kullerfirmal keskusest otselennud. Näiteks TNT-l on Kölni keskusest olemas otselend Budapesti. Mõnel teisel firmal läheb aga pakk keskusest võib-olla Viini ja sealt järgmisel päeval Budapesti.

Tollis kulub aeg normaalses korras tollipuhastuse läbimiseks. See formaalsus võtab aega tund kuni kaks. Üldjuhul on enne lõunat seda siiski raske garanteerida. Ma ei näe, et Ungaris tolliga mingeid probleeme võib olla. Need võivad tekkida, kui saadetis läheb ida poole -- Venemaale. Väiksemad probleemid võivad ilmneda paki Lätti ja Leetu saatmisel. Lääne-Euroopas selliseid probleeme ei ole.

Hetkel kuum