6. veebruar 1997
Jaga lugu:

Tallinna Pank hädas suurlaenuga

Investeering parvlaeva Vana Tallinn neelab Tallinna Panga kasumi

Tallinna--Helsingi liinil, keskmiselt 300 reisijaga pardal, sõitval reisiparvlaeval Vana Tallinn on Tallinna Panga ees kohustusi ligikaudu 120 mln krooni ulatuses, millest 47 mln krooni moodustab laen Inreko Laeva ASile ja umbes 70 mln krooni on Tallinna Pank kulutanud nelja kuu jooksul laenu tagasisaamiseks.

Nelja kuu jooksul on Tallinna Pank maksnud laeva esimese pandi omanikule, Rootsi reederfirmale Nordström & Thulin (N&T), kokku 28 miljonit krooni. Laeva teise pandi omanikule, Merita pangale tuleb igakuiselt tasuda kuni 150 000 dollarit, milleks on tänaseks kulunud üle 7 miljoni krooni.

N&T tegevdirektor Anders Berg ütles, et tänaseni on kõik laenu tagasimaksed õigeaegselt laekunud. «Meil pole siiski põhjust kahtlustada, et laenu tagasi ei maksta,» ütles Berg.

Liisingmaksete mittetäitmisel saavad välisfirmad pandi realiseerida, kuid kogu laeva müügist saadav 12 miljonit dollarit läheks nende nõuete rahuldamiseks -- Vana Tallinna kohustused N&T ees on 8 miljonit dollarit ja Merita panga ees 4 miljonit dollarit.

Lisaks liisingmaksetele kulus pangal Vana Tallinna liinil hoidmiseks veel -- dokis olekuks ja remondiks novembris 3,9 miljonit krooni, laeval olnud kaupade eest maksti Hansateele 5 miljonit krooni, Helsingi sadama aastane maks 13 miljonit krooni, Tallinna sadama maksud 5 miljonit krooni ja palkadeks kolm miljonit krooni.

Tallinna Panga nõukogu esimees Guido Sammelselg rääkis, et tema Inreko laenus probleemi ei näe. «Laen tuleb tagasi kuni viie aastaga, esialgselt planeeritud 1--2 aasta asemel,» tunnistas ta siiski.

Küsimusele, kas ta peab Rohulale laenu andmist ebaõnnestumiseks, vastas Sammelselg: «Pank on laenu andev ettevõte -- kui ta urgu poeb, siis ei tule midagi. Selle laenu puhul pole üleliigset riski.»

Maksujõuetule Inreko Laeva ASile kuulunud Vana Tallinna opereerimise võttis Tallinna Panga teenistuses olev Henn Ruubel üle 12. novembril, mil Tallinna Pank otsustas Vana Tallinna arestida.

Praegu tegeleb reisilaev Vana Tallinna liiklemise korraldamisega operaatorfirma AS TH Ferries, mille omanikeringi ei soovinud Ruubel kommenteerida. Enamiku omanikest moodustavad Eesti investeerimisfirmad, kuid osa kuulub ka soomlastele, lisas ta.

Mõned päevad tagasi pakkus Guido Sammelselg Vana Tallinna ASile Hansatee opereerimiseks. Enne novembrit sõitis Vana Tallinn Hansateele kuuluva kaubamärgi Tallink all.

Vana Tallinna pole põhjust kellelegi teisele rendile anda, sest laeval läheb juba päris hästi, märkis Ruubel, kes osaleb peale Vana Tallinnaga opereerimise ka ASi Eesti Merelaevandus erastamisel. Ta lisas, et tulevikus pole välistatud uue laeva liinile toomine TH Ferriese poolt.

Ruubeli väitel sõltub kõik sellest, millal ja kui palju otsustavad omanikud uue laeva hankimiseks raha eraldada.

Enn Rohula, kes oli varem Inreko Laeva ASi suuromanik, on Sammelselja kinnitusel oma sõnaõiguse firmas kaotanud. «Rohula on Inrekos tööl tegevdirektori töölepinguga ilma palgata,» lisas Sammelselg. Varem ületasid Rohula igakuised sissetulekud Inreko Laeva ASist 100 000 krooni.

Nii suurt riski ei tohiks võtta, kommenteeris Hansapanga peaanalüütik Katrin Kaarli Tallinna Panga laenu Inrekole.

Krediidiasutuste seaduse kohaselt ei tohi väljastatav laen ühele kreeditorile ületada kümmet protsenti panga omakapitalist. Tallinna Panga omakapital on 220 miljonit krooni ja 120 miljoni krooni suuruseks paisunud laevanduslaen on enam kui 50% panga omakapitalist.

«Pole lootust, et projekt tööle hakkab, vähemal sellisel kujul mitte,» väitis Kaarli. «Tagatisi pole juurde tulnud ja Vana Tallinnal puudub usaldusväärsus,» kinnitas ta. Katrin Kaarli ütles, et konkurentsis püsimiseks oli Tallinna Pangal vaja saada suuri kliente ja Inreko oli üks nendest. «Tuleb aga välja, et suured kliendid pole aidanud pangal kasvada,» lisas ta.

Hoiupanga aktsiaanalüütik Charlie Viikberg väitis samas mitte uskuvat, et Tallinna Pank Vana Tallinnale antud laenu kaotab. «Sellisel laenul peavad olema pandid ja tagatised ja Tallinna Pank on laenu provisjoneerinud,» sõnas Viikberg. Viikbergi sõnul sõltub Tallinna Panga aktsia hind börsil sellest, palju sellest laenust maha kantakse. «Aktsia hind on praegu väiksem kui ta võiks olla,» rääkis Viikberg. ÄP

Jaga lugu:
Hetkel kuum