Möödunud aastast kandsime kahjumisse küllaltki suure summa ulatuses n-ö halbu müüke: 800 000 krooni. Võlglased on kõik sajaprotsendiliselt Eesti firmad. 80% müügist läheb meil välismaale ja selle raha saamisega pole mingeid probleeme. Eestisse võiksime tegelikult palju rohkem müüa, aga see on seotud väga suurte riskidega.
Seni pole me eriti midagi ette võtnud, aga seoses selliste kogemustega otsustasime, et hangime eelnevalt rohkem infot kliendi usaldatavuse ja maksevõime kohta. Osa juhtumeid anname majanduspolitseisse, osa võlgade sissenõudmise firmale, mõnel juhul tuleb ilmselt algatada pankrot.
Lepingutes on meil ka viivised, kuid neid on väga raske kätte saada. Tavaline viivisemäär, mida lepingusse märgime, on 0,1% päevas. Tegelikult on seda liiga palju. Me peame normaalseks umbes 18% viivist aastas. Normaalset määra on võimalik siiski kätte saada ja kliendiga edasi töötada.
Edasimüüjatele on sanktsioonid välja toodud lepingus. Viivis on meil suhteliselt suur: 0,75% päevas. Loomulikult kohendatakse lepingut vastavalt partnerile. Selge on see, et näiteks Tallinna Kaubamajale on raske omapoolseid tingimusi peale suruda.
Väga ranged me viivise sissenõudmisel pole olnud. Kui tähtajaks makstud ei ole, siis järgneb sellele kõigepealt telefonikõne viisaka meeldetuletusega. Loomulikult püüame vastu tulla ka sellistele partneritele, kellel on tõepoolest ajutised raskused. Meil ei ole maksetähtajad lepingutes fikseeritud. Kui kliendil on rahalisi probleeme, siis palume tal seda juba arve vormistamisel silmas pidada ja siis nad võivad, aga ei pruugi, saada maksetähtaegadega soodustusi. Kui sellest ei piisa, siis järgneb ametlikum kiri. Kui see ka ei aita, siis saadame viivisearve. Seda on siiani vaid ühel korral vaja läinud, kuid viivist pole me veel kätte saanud. Paistab, et läheb kohtu abi vaja.
Meil on transpordifirma ja meile ollakse mitu miljonit võlgu. Kui on rahvusvahelised veod, siis hakatakse juba läbirääkimiste ajal rääkima, et me ei suuda kohe maksta. Räägitakse kohe kuust, kuid sageli kipuvad maksed venima mitu kuud.
Praegu teeme kõike läbirääkimiste teel: käime, räägime, palume -- mingeid sanktsioone me praegu rakendada ei saa. Loomulikult oleme me ise ka võlgu. Elada veel võib, aga kui asi nii edasi läheb, siis tuleb loomulikult hakata sanktsioone kasutama.
Meil ei olegi transpordilepinguid, sest see oli ammu, kui lepingud sõlmisime. Praegu on turumajandus ja keegi ei tahagi eriti midagi kokku leppida. Meil on suur majand ning teatud transpordiliikides on lepingud olemas ja seal on loomulikult need asjad kõik kirjas. Reisijate vedu ja piimavedu on lepingutega fikseeritud, aga kaubavedu on nii nagu ta on. Kõige pikemaajaline võlglane on meil praegu eelmise aasta oktoobrist.
Seotud lood
Tundlikke kliendiandmeid omavad advokaadibürood on küberkurjategijate pidevas huviorbiidis, mistõttu nõuab advokatuur, et küberturvalisus oleks tagatud kõrgeimal tasemel. Et nõuded saaksid täidetud ka päriselt ning ka töötajate teadlikkus tõstetud, on mõistlik kaasata oma ala spetsialistid, usub advokaadibüroo TARK juhtivpartner Tanel Tark.
Enimloetud
3
Testi, kas oled targem kui Luik ja Rõtov
Viimased uudised
Berkshire Hathaway kontol seisab rekordiline summa
“Mitte hiinlased, vaid Euroopa on ise endale jalga tulistanud“
Kahjum parandati suuremaks
Hetkel kuum
Lisatud Saaremaa ettevõtete TOP
“Pakuti huvitavat võimalust, haarasin kinni“
Tagasi Äripäeva esilehele