27. veebruar 1997
Jaga lugu:

Poolas teevad ilma kohalikud autotootjad

Poola autoturg kasvas 1996. aastal ligi 41% võrra. Sarnaselt teistele Ida- ja Kesk-Euroopa riikidele, kus tähtsat osa mängib oma riigi autotoodang, hoiavad ka Poolas esimest nelja kohta kas kohalikud autotehased või välismaised autotootjad, kel Poolasse oma tehased rajanud.

Suurim turuosa on endiselt Fiatil -- mullu müüdi Poolas 155 857 Fiati (aasta varem 134 090). Populaarseim mudel on pisike Fiat 126 (60 212 autot). Kõigi Poolas müüdud mudelite esikolmikusse kuulub ka teine Fiati pisiauto -- Cinquecento.

Teisel kohal olev, juba aastaid praktiliselt muutumatul kujul Poloneze tootev FSO (kuna firma on Daewoo omanduses, siis Daewoo-FSO) on esikümne automarkidest ainus, kelle läbimüük langes. Siiski oli sellest kindlalt teise koha säilitamiseks küll, sest Daewoo hiilgetulemusest -- läbimüügi kasv 1995. aastaga võrreldes 952% -- piisas «vaid» üheksandalt kohalt kolmandaks tõusmiseks. 37 821 autost oli 31 995 kohalikku päritolu (Ticod ja Esperod Varssavi tehasest, Nexiad Lublinist).

Ka Opeli 29 419 müüdud autost oli enam kui 12 000 Varssavis asuvast tehasest.

Viiendal kohal olev Renault on Poolas edukaim autofirma, kel puudub Poolas oma tootmisüksus. Mullu mööduti ?kodast, kelle läbimüügi kasvutempo oli konkurentidest aeglasem.

Jaapani autod pole Poolas populaarsed. Edukaimana on Toyota 11. kohal. Nissan oli mullu 13. ja Honda 14. kohal. Protsentuaalselt teegi hiigelhüppe Mitsubishi -- 4887%, kuid see saavutati tänu sellele, et aasta varem müüdi Poolas vaid kaheksa Mitsubishit. Mullu jõuti 399 autoni.

Päris nulli peale jäid mullu Mazda, Daihatsu ja Subaru.

Poolasse on viimastel aastatel oma tehaseid rajanud mitmed suured autotootjad, põhjuseks autotootjaid soodustavad seadused. Kui autotehas monteerib aastas enam kui 1000 autot, pole Poola seaduste kohaselt vaja neilt kui kohapeal toodetud autodelt tolli maksta. Tõsi, see olukord võib muutuda, sest üha enam räägitakse vajadusest diferentseerida maksemäärasid mitte autode arvu, vaid kohapeal toodetud komponentide osakaalu alusel. Seda arvestades on mitmed autotehased asunud oma tegevust laiendama koostetehastelt ka detailide-sõlmede tootmisele.

Jaga lugu:
Hetkel kuum