«Suur sõda Leipzigi linna all. Hommikust õhtuni on telefonid punased ja kõik küsivad, mis Venemaast saab. Mina ei oska ka öelda, mis Venemaast saab,» kirjeldab Eesti rahvusvaheliste autovedude assotsiatsiooni (ERAA) TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti möödunud nädala viimaseid tööpäevi.
Autotranspordi firmade paanika põhjustas Venemaa otsus eraldada Eestile käesolevaks aastaks vaid 1750 kahepoolset luba, 50 busside juhuveoluba ja 200 kolmandate maade luba.
Optmistlikemate prognooside kohaselt jätkub neist lubadest Eesti praeguste vajaduste juures maksimaalselt poolteiseks kuuks. Möödunud aastal tehti ainuüksi TIRiga Venemaale 16 800 reisi.
Tartu firmale Mobiil eraldati vastavalt välisvedudeks litsentseeritud autode arvule kaheksa veoluba. Mobiili juhatuse esimehe Jaak Kivisilla sõnul jätkub neist lubadest nädalaks. Samas leiab ta, et ERAA on lubade jaotamisega kristlikult hakkama saanud.
MGH Eesti autotranspordi osakonna juhataja Hannes Männi kinnitusel said nemad ERAAst 3--4 luba. Praeguseks on neile kõigile juba koormad olemas.
«Esimene mulje on, et peaaegu pooled Eesti autoveofirmade marsruudid on seotud Venemaaga,» on ERAAs lubasid jaotav Lauri Lusti nõutu.
Eesti teede- ja sideministeerium lubab, et märtsi keskel alustab Vene Föderatsiooni transpordiministeerium piiril piiramatus koguses veolubade müüki. Lauri Lusti sõnul puudub ERAA-l igasugune kinnitus plaanitava lubade müügi kohta. Võimalikku hinda ei tea keegi.
ASG Eesti saadab nädalas Moskvasse 50 treilerit. «Emafirma tahab väga palju Skandinaavia treilereid läbi Eesti Venemaale saata, kuna Soome on juba kergelt umbe läinud,» räägib ASG Eesti tegevdirektori asetäitja Mati Kärt. Kui lubasid hakatakse piiril müüma rohkem kui 100 dollariga, kaotab Eesti konkurentsivõime, leiab ta.
Ka Jaak Kivisild leiab, et vastuvõetav loa hind on kuni 100 dollarit. Edasi peab veo hind hakkama tõusma ja transiit suundub naaberriikidesse, lisab Kivisild.
Venemaa veolubade defitsiidi või liiga kalli hinna tõttu peavad paljud veofirmad loobuma Venemaale transpordi korraldamisest. Kivisilla sõnul viib see paigast turusituatsiooni. Firmad organiseeruvad ümber Lääne-Euroopale. Juba praegu omahinnale maksimaalselt lähedale viidud Euroopa-vedude hinnad langevad siis alla omahinna. «See tähendab tumedat tulevikku,» resümeerib Kivisild.
Skanekspedi tegevdirektori Üllar Lainela hinnangul ei ole olulist vedude hinna tõusu oodata, kui lubadele ei kehtestata varasemast 51 dollarist suuremat maksu. Kui maks kehtestatakse suurem, tõusevad proportsionaalselt ka vedude hinnad ja kasvab raudtee osatähtsus.
Kui Venemaa piiril üldse lube müüma ei hakata, müüvad vedajad eraldatud väheseid veolubadega koormaid maksimaalselt kallilt. Tallinna--Moskva täiskoorma transpordi hind võib sellisel juhul ületada 22 000 krooni (praegu 18 300 krooni). Transport Peterburi võrdustub Moskva-veo hinnaga, prognoosib Lainela.
Seotud lood
Kuigi töötame selleks, et suurendada heaolu, luua kindlustunnet endale ja lähedastele, võib tööpinge heaolu ja suhteid kahjustama hakata, kirjutab Tallinna Ülikooli õppejõuarenduse ekspert Katrin Aava.
Enimloetud
5
Lisatud Pärnumaa ettevõtete TOP
6
Kahjum parandati suuremaks
Hetkel kuum
Kahjum parandati suuremaks
Lisatud Pärnumaa ettevõtete TOP
“Mitte hiinlased, vaid Euroopa on ise endale jalga tulistanud“
Tagasi Äripäeva esilehele