13 märts 1997

Ekspertiisis jääb õigus kaupmehele

Varem tööstuskaupade ekspertiise teinud ASi Balti Inspektsioon Alex Stewart tegevdirektor Mare Kurvits sõnas, et väga paljud vaidlused ei jõuagi ekspertiisifirmasse, vaid lahendatakse firmasiseselt. «Meie poole pöörduvad kaupmehed vaid siis, kui nad on kindlad, et õigus on neil, mitte kliendil,» rääkis ta. «Siit selgub ka põhjus, miks enamik ekspertiisifirmasse jõudnud vaidlusi laheneb kaupmehe kasuks.»

Samuti tööstuskaupadele ekspertiise tegeva ASi Balti Ekspert juhatuse esimehe Helgi Roosimäe sõnul on nende firma enamikul juhtudel õiguse andnud siiski kliendile. Roosimäe ütlust mööda tehakse ekspertiise vaid välise vaatluse teel, laboratoorseteks uuringuteks raha ei jätku.

Helgi Roosimäe kinnitusel pöörduvad kaupmehed Balti Eksperdi poole tarbijakaitseameti kaudu juhul, kui vaidluses kliendiga oma jõududega lahenduseni ei jõuta.

Ka kirjutavad ekspertfirmad tavaliselt defektiga kauba ekspertdokumenti, mis nad kaubas näevad, akti aga peaks lõpetama eksperdi arvamus, rääkis Aave Põdra.

«Inimene, kellel on näiteks kingad ära lagunenud, ootab eksperdilt vastust, miks niimoodi juhtus,» rääkis Põdra. «Teda ei huvita, mida ekspert selle kauba juures nägi, sest ta ise näeb sama asja.»

Mare Kurvits sõnas, et ekspert kirjutab aktile seda, mida ta mingi defektiga eseme juures näeb, kuna laboratoorsete uuringute tegemine on väga kallis. «Samuti pole näiteks jalanõude kvaliteedi kohta kehtestatud ühtseid standardeid, nagu see oli nõukogude ajal, ja see raskendab omakorda eksperdi tööd,» leidis Kurvits.

Hetkel kuum